20+5 Najbohatších ľudí v dejinách
Knihu kúpite v
2 e-shopoch
od
9,50 €
Panta Rhei
17,05 €
Skladom
(odoslanie ihneď)
Knihyprekazdeho.sk
9,50 €
Skladom
(dodanie do 3 dní)
Krátky popis
Ich mená sa spájajú s obrovským bohatstvom, luxusom, ale aj
škandálmi, korupciou a drogami. S drinou, otvorenou mysľou a
neobyčajnou vierou vo vlastné nápady. S odvahou, rozvojom a aj
dobročinnosťou. Prečítajte si o neobyčajných životoch Emila Škodu,
Johna Davidsona Rockefellera, Franklina Marsa, Jacka Ma, Marka
Zukerberga, Mediciovcov a mnohých ďalších. Úryvok: Čokoládová
rodina Ako sa z mena Mars stalo synonymum sladkostí Dedičia
legendárneho impéria zverejňujú tajomstvá z rodinnej kuchyne len
sporadicky. Rovnako tajné sú receptúry aj dizajn najslávnejších
tyčiniek, ktoré zostali nezmenené celé desaťročia. Mestečko
Glenwood v štáte Minnesota na americkom stredozápade, prelom 19. a
20. storočia. Mladý Franklin Clarence Mars, ktorý vyrastá v nie
príliš bohatej domácnosti, sa snaží svojou troškou prispieť do
rodinného rozpočtu. Chlapec trpí odmalička miernou formou detskej
obrny, ktorá ho diskvalifikuje z fyzicky náročnejších prác. Rád
však pomáha v kuchyni mame Alve, ktorá ho zaúča predovšetkým do
tajomstiev pečenia a príprav rôznych sladkostí. Malého Franka, ako
ho všetci volajú, čarovanie s cukrovinkami baví čoraz viac.
Experimentuje s rôznymi ingredienciami a svoje výtvory za pár
centov predáva na ulici. Peniaze potom hrdo nosí domov, aby v
kuchyni opäť skúšal nové veci. Takto nejako sa začína príbeh
veľkého koncernu Mars Incorporated, ktorý do dnešného dňa, viac ako
sto rokov od svojho oficiálneho vzniku, kraľuje globálnemu biznisu
s čokoládovými tyčinkami. A nielen s tými. Pod krídla korporácie v
súčasnosti okrem cukroviniek Mars, Snickers, Milky Way či M& Ms
patrí aj potrava pre domácich maznáčikov Pedigree a Whiskas, ryža
Uncle Ben´s či žuvačky Winterfresh, Orbit a Wrigley´s Spearmint.
Prečítajte si, ako legenda značky Mars vznikla, kto ju postupne
rozvíjal aj vďaka čomu sa i dnes dynastia Marsovcov zaraďuje medzi
najbohatšie rodiny sveta s majetkom viac ako 95 miliárd dolárov.
Americký sen Začiatok minulého storočia v Spojených štátoch sa
považuje za štart zlatej priemyselnej éry, ktorá krajinu nakopla k
pozícii neohrozenej svetovej ekonomickej jednotky. Za „veľkú mláku“
sa z Európy sťahujú za lepším životom milióny ľudí, v krajine na
severe amerického kontinentu vznikajú tisícky firiem. Mnohí si
plnia takzvaný americký sen. Je to obdobie, keď nič nie je nemožné.
Pripomeňme si, že v roku 1908 schádza z výrobných pásov v
detroitskej fabrike prvý masovo rozšírený automobil Ford T. Začína
sa nová éra vo vývoji ľudstva. Táto revolúcia sa ani zďaleka netýka
iba automobilového či strojárskeho priemyslu. Len o tri roky
neskôr, ako Henry Ford predstavil svetu svoje najslávnejšie
vozidlo, zakladá fabriku Mars Candy Factory aj Franklin Clarence.
Pokračuje v nej vo svojej obľúbenej činnosti z detstva. Vymýšľa
nové recepty na čokoládové pochúťky, ktoré potom jeho druhá
manželka Ethel ponúka cukrárňam v Tacome v štáte Washington na
západnom pobreží USA, kam sa Marsovci z Minnesoty presťahovali.
Manželia pozorne sledujú, ktoré tyčinky majú medzi kupujúcimi
najväčší úspech. Na tie sa potom zameriavajú. Rodia sa
predchodcovia čokoládových tyčiniek, ktoré dnes poznajú ľudia po
celom svete. Zrod Milky Way Frank má ešte z prvého manželstva syna
Forresta, ktorý vyrastá v jeho novej rodine a pre firmu neskôr
zohral kľúčovú úlohu. Forrest sa odmalička pohybuje v prostredí,
kde sa väčšina času trávi vymýšľaním receptov. Rád skúša nové chute
a keď je z niektorej nadšený, patrične to svojmu otcovi dá najavo.
Práve Forrestovi rodinné kroniky pripisujú najväčšie zásluhy na
vymyslení produktu, ktorý v roku 1923 absolútne zmenil americký trh
so sladkosťami a Marsovcov nasmeroval k obrovskému úspechu a
bohatstvu. Tyčinka Milky Way sa stala synonymom lahôdky, ktorá
ľuďom vtedy nielen chutila, ale ich aj zasýtila a dodala im
energiu. Rovnako je Forrest podpísaný pod vznikom ďalšieho
megaúspešného produktu – tyčinky Snickers, ktorá uzrela svetlo
sveta v roku 1930. A nasledovali ďalšie. „Všetky tieto výrobky, či
už Milky Way, Mars, Skittles, Bounty, alebo Twix, vznikli v prvých
rokoch a desaťročiach existencie firmy. Recept, ktorý je prísne
tajný, sa od tých čias nezmenil. V rodine si ho odovzdávame z
generácie na generáciu, rovnako ako vedenie firmy,“ komentovali v
jednom zo zriedkavých rozhovorov svoj návod na úspech zástupcovia
súčasnej generácie Marsovcov. Expanzia do Európy Hoci však recept
na výrobu čokoládových tyčiniek zostáva zamknutý v prísne
strážených rodinných trezoroch, ten obchodný je očividný –
jednoznačná stávka na značku výrobkov. Ich chuť je stále rovnaká,
podľa farby obalu či tvaru tyčinky viete, o ktorý druh ide. To sa
Marsovcom rozhodne vyplatilo. Už v 30. rokoch zarábali rozprávkové
peniaze. Každý rok im na rodinný účet pribudlo 20 miliónov dolárov,
čo v prepočte na dnešnú hodnotu predstavuje viac ako 300 miliónov
dolárov. A to Mars ešte ani zďaleka nebola globálna firma v takej
podobe, ako ju poznáme dnes. Pôsobila len na americkom trhu. Otec
zakladateľ Franklin Clarence totiž vytrvalo a rázne odmietal všetky
návrhy syna Forresta, aby sa koncern skúsil vo väčšom pozrieť aj za
oceán – do Európy. Naveľa v roku 1932 súhlasil aspoň so založením
európskej pobočky neďaleko Londýna, ktorá však v rámci koncernového
biznisu zohrávala len nepodstatnú úlohu. Táto filozofia sa mení po
predčasnej Frankovej smrti v roku 1934. Kormidla sa v apríli tohto
roku ujíma čerstvý tridsiatnik Forrest, ktorý takmer okamžite
prijíma razantné zmeny. Tá najdôležitejšia súvisí s expanziou.
Energický Forrest si totiž všimol, že v Európe pre ich čokoládové
tyčinky neexistuje prakticky žiadna konkurencia. Mars tak mieri
ponad Atlantik do Anglicka, kde si hneď získava obrovskú
popularitu. A z Britských ostrovov sa tyčinky šíria raketovou
rýchlosťou aj do ďalších európskych krajín. Forrestom riadená
expanzia však nie je iba teritoriálna. Mars postupne rozširuje
portfólio produktov aj jednotlivé segmenty svojho podnikania. Firma
už v roku 1934 ovládne manchesterskú spoločnosť Chappel Brothers,
ktorá sa špecializuje na výkup mäsa nízkej kvality a jeho
spracovanie do pokrmov pre psov. Výrobu potravín pre domácich
miláčikov onedlho rozširuje aj na domáci trh v Spojených štátoch.
Vzniká biznis, ktorý dnes pod hlavičkou Mars Petcare produkuje
pochúťky pre psov Pedigree či lahôdky pre mačky Whiskas. Pochúťka
pre vojakov Veľkú vzpruhu pre biznis priniesla rodinnému impériu
druhá svetová vojna. Americkí vojaci bojujúci v Európe či vo
východnej Ázii často dostávali potravinové balíčky obsahujúce práve
kaloricky bohaté čokoládové tyčinky. Tie sa zároveň stali
obľúbenými darčekmi, ktoré príslušníci ozbrojených síl USA na
oslobodených územiach rozdávali spolu so žuvačkami miestnym deťom.
Mnohé z nich dovtedy podobné dobroty nielenže neochutnali, ale ani
nevideli. Forrest Mars pritom s vývojom nových produktov nezaháľal
ani počas najväčšieho vojnového konfliktu v dejinách ľudstva. V
roku 1941 predstavil svetu M& Ms, teda malé kúsky čokolády obalené
v cukrovej poleve rôznych farieb v balíčku. Ide v podstate o veľmi
podobný produkt tomu, ktorý aj my na Slovensku poznáme pod názvom
lentilky. Tie pritom v susednom Česku už od roku 1907 vyrába
spoločnosť Sfinx, ktorá dnes patrí pod medzinárodný koncern Nestlé
so sídlom vo Švajčiarsku. M& Ms odlíšite od lentiliek z českého
Holešova tým, že je na nich potravinárskou farbou vytlačené veľké
písmeno M. Forrest Mars odmietal obvinenia, že by nápad s novými
cukrovinkami odkukal od českých lentiliek. Tvrdil, že sa inšpiroval
vojakmi bojujúcimi v španielskej občianskej vojne v 30. rokoch
minulého storočia. Aby sa im čokoláda v horúcich juhoeurópskych
vojnových dňoch neroztopila, obalili si ju práve do cukrovej
polevy. Rôzne produkty v ďalších a ďalších potravinárskych
segmentoch pribúdali aj po vojne. V roku 1964 sa riadenie dostalo
pod jednu strechu vo forme koncernu Mars Incorporated, ktorý v
tejto podobe funguje dodnes. To už s vedením spoločnosti pomáhali
otcovi Forrestovi jeho tri deti – Forrest Edward, John Franklyn a
Jacqueline. A tie sa nepochybne pričinili o ďalšie zveľadenie
bohatstva Marsovcov. To stále zostáva v rukách rodiny, ktorá firmu
odmieta predať či aspoň malú časť majetku darovať na charitu. Piata
generácia vo firme Keď Forrest senior v roku 1999 v úctyhodnom veku
95 rokov zomieral, na účte mal štyri miliardy dolárov. Podľa
najnovšieho rebríčka miliardárov zostaveného magazínom Forbes
vlastnia v súčasnosti John Franklyn a Jacqueline zhodne po 31,7
miliardy dolárov. Obaja tak v spomínanom rebríčku otvárajú piatu
desiatku svetových miliardárov. Rovnakú sumu si podelili štyri
dcéry Forresta Edwarda juniora, ktorý pred šiestimi rokmi zomrel,
Victoria, Marijke Elizabeth, Pamela Diane a Valerie Anne. Celkový
majetok rodiny tak podľa aktuálnych čísiel prekračuje 95 miliárd
dolárov. Väčšina široko rozvetveného príbuzenstva Marsovcov pracuje
práve pre rodinné impérium. Vo firme tak pôsobí už tretia, štvrtá,
ale i piata generácia rodiny, priami potomkovia zakladateľa
Franklina Clarencea. Marsovci sa často chvália, že každá generácia
priniesla do firmy niečo nové a priložila tak ďalší kamienok do
skladačky obrovského majetku rodiny. Tá je dnes v Spojených štátoch
tretia najbohatšia – hneď po Waltonovcoch, ktorí ovládajú najväčšiu
maloobchodnú sieť na svete z hľadiska tržieb – Walmart, ako aj
Kochovcoch aktívnych v širokom spektre priemyselných odvetví od
ropných rafinérií až po výrobu hnojív či toaletného papiera.
Súčasná generácia Marsovcov rozšírila rodinné impérium o dôležitý
segment žuvačiek. V roku 2008 získala za 23 miliárd dolárov
tradičného producenta Wrigley. Ak si teda dnes kúpite žuvačky
Orbit, Hubba Bubba či Winterfresh, tak vedzte, že aj touto troškou
prispievate k ďalšiemu rozširovaniu bohatstva Marsovcov. V roku
2017 sa zase do náruče Mars Incorporated za 7,7 miliardy dolárov
dostala spoločnosť VCA Animal Hospitals so sídlom v kalifornskom
Los Angeles, ktorá prevádzkuje tisíc zvieracích nemocníc.