Breviloquium
Knihu kúpite v
1 e-shope
od
8,37 €
Gorila.sk
8,37 €
Skladom
(dodanie do 14 dní)
Krátky popis
Breviloquium, krátke slovo, ako by znel doslovný preklad, základný
kurz dogmatickej teológie, určený Bonaventúrovým študentom ako
učebnica, sa prinajmenšom vyrovná veľkej Sume teologickej Tomáša
Akvinského. Na rozdiel od nej sa nezaoberá vysporadúvaním sa s
inými mienkami, ale uvádza len pozitívne názory. Nie je teda
pravda, ako sa bežne tvrdí, že Bonaventúra nezanechal po sebe taký
súhrn ako Tomáš vo svojej Sume, keďže jeho vedeckú dráhu prerušilo
zvolenie za generálneho ministra - veď ešte aj v tomto úrade veľa
prednášal na parížskej Sorbonne -, ale svoje hlavné teologické
dedičstvo uložil okrem ďalších spisov aj do tohto logos brevis.
Jeho doslova zabudnutie tak v odborných kruhoch, ako aj v samotnom
františkánskom ráde - s výnimkou neskorších, často protichodných
prúdov medzi menšími bratmi - spôsobilo skôr to, že nevytvoril
školu, alebo presnejšie, v ráde sa nenašli jeho pokračovatelia,
ktorí by sa mu vyrovnali alebo ho aj prevýšili. Až s Jánom Dunsom
Scotom sa františkánska teológia vydala odlišným smerom.
Bonaventúra svoj základný kurz rozvádza v siedmich krokoch, do
ktorých člení klasickú dogmatickú teológiu: Boh, stvorenie, hriech,
vtelené Slovo, milosti Ducha Svätého, sviatosti, posledné veci.
Týchto sedem častí sa ďalej rozdeľuje na sedemdesiatdva hláv -
vidno, ako je autor verný augustínovským číselným schémam Písma,
ktoré je pre neho základom celej teológie, čiže vedy o Bohu. Tento
kurz dogmatickej teológie pritom nie je úzko oddelený od ostatných
odborov teológie, ale skôr ich zahŕňa či pohlcuje: vieru nemožno
oddeliť od mravov; dnešnú fundamentálnu teológiu nájdeme v častiach
o hriechu a milosti; cirkevnoprávne a liturgické hľadiská sú
premietnuté do náuky o sviatostiach: teológia sa tak javí ako
jediná veda, hoci zahŕňa viaceré odbory. V diele je zrejmý ešte
jeden moment: vychádzajúc z modelu choroby, lekára a uzdravenia,
Bonaventúra rozvíja teológiu dejín spásy. Každá hlava obsahuje
najskôr stručnú tézu v štýle katechizmu (tenendum est), ktorú potom
obšírne odôvodňuje a objasňuje (ratio ad praedictorum
intelligentiam).