Chutí?! - Miroslav Spišiak
Knihu kúpite v
2 e-shopoch
od
10,14 €
Panta Rhei
10,36 €
Skladom
(dodanie do 3 dní)
Gorila.sk
10,14 €
Skladom
(dodanie do 14 dní)
Krátky popis
Postava Zbojníka Globina na obálke charakterizuje v skratke všetko,
o čom je kniha Miroslava Spišiaka. Autor vstúpil na Slovensku aj v
Česku do povedomia verejnosti odhaľovaním nečestných praktík
výrobcov a predajcov potravín. Rozhovor, ktorý k téme poskytol v
roku 2013 populárnemu týždenníku si v elektronickej forme prečítalo
viac ako 185-tisíc čitateľov. Nadväzne dostal ponuky na vystúpenia
takmer od všetkých slovenských aj českých médií. „Chcel som
upriamiť pozornosť spotrebiteľov na to, čo nakupujú a jedia.
Slováci dávajú v priemere až 40 % svojich výdajov na potraviny.
Chcem, aby spotrebitelia pochopili, že nemusia „zhltnúť“ všetko, čo
im podstrčia. Aby si uvedomili, že majú za svoje peniaze žiadať a
dostať potraviny, aké chcú a potrebujú,“ hovorí autor knihy
Miroslav Spišiak. „Kritériá kvality, akými boli prirodzená a zdravá
výživa, čerstvosť, chuť a vôňa potravín, boli nahradené kritériami
ako rentabilita, obrat, marža a zisk. Ak u väčšiny výrobcov
prednostne fungujú takéto kritériá, potom priam zákonite musí tento
proces vyústiť aj do potravinárskych škandálov,“ dodáva autor.
Spotrebitelia sa často stretávajú s nečitateľnými či falošnými
etiketami, s potravinami po termínoch spotreby, potraviny v
reťazcoch ležia často na pultoch zapáchajúce a hnijúce... Zdá sa,
že ochrana spotrebiteľa v Európe ani u nás nie je veľmi účinná, a
preto bude musieť pristúpiť k „sebaobrane“ každý sám. Autor dal
knižku prečítať a ilustrovať deťom – malým výtvarníkom s nádejou,
že sa na potraviny pozrú inak ako cez agresívnu reklamu a budú
motivovať rodičov k uvedomelejšiemu prístupu k potravinám.
Jednotlivé kapitoly knihy sa zaoberajú väčšinou problémov, ktoré
musí spotrebiteľ pri nákupe riešiť. Autor upozorňuje na situácie, v
ktorých sa zvádzanie mení na zavádzanie a hovorí aj o možnostiach
sebaobrany spotrebiteľa pred rôznymi trikmi potravinárov. Už názvy
kapitol sľubujú zaujímavé čítanie, napríklad: Vozík či košík?;
Umiestnenie tovarov v obchode; Večne čerstvá zelenina; Pomer ceny a
kvality. Alebo: CHVÁLENKÁRSKE TRIKY A TVRDENIA (Inovácie; Z
prírody, prírodný produkt). Užitočné pre spotrebiteľov sú i časti
knihy, v ktorých autor píše o označovaní potravín a zložení mnohých
populárnych výrobkov. Najzaujímavejším druhom potravín venuje autor
viac ako 20 samostatných častí knihy, kde popisuje napr. zloženie
mäsových, pekárenských či mliečnych výrobkov.