Cirkadiánne preferencie a depresia
Knihu kúpite v
1 e-shope
od
7,43 €
Gorila.sk
7,43 €
Skladom
(dodanie do 14 dní)
Krátky popis
Publikácia sumarizuje poznatky o cirkadiánnych rytmoch a analyzuje
význam i možnosti skúmania cirkadiánnych preferencií u jednotlivcov
s depresívnou symptomatológiou, pričom poukazuje na cirkadiánne
rytmické abnormality rozličných biologických príznakov, ktoré sú
asociované s depresiou vysokoškolských študentov. Publikácia
prezentuje aj výsledky kvantitatívneho výskumu, ktorého hlavným
zámerom bolo zistiť a zhodnotiť základné vzťahy medzi biologickým
rytmom, depresiou a osobnostnými charakteristikami. Výskumná úloha
spočívala v komparácii dvoch typov osobnosti vysokoškolských
študentov: ranného a večerného typu. Výskumný súbor bol tvorený 93
(100 %) vysokoškolskými študentmi [muž: n = 7 (7,53 %), žena: n =
86 (92,47 %)] 2. ročníka študijného programu sociálna pedagogika na
Katedre pedagogických štúdií Fakulty prírodných vied Žilinskej
univerzity v Žiline vo veku dvadsaťjeden rokov, u ktorých sme
administrovali Škálu Circadian Type Questionnaire CTQ (Folkard,
Monk, Lobban, 1979), Dotazník profil problémov (Šlepecký, 2006, s.
46), Beckovu subjektívnu stupnicu depresie BDI-II T-91 (1999),
Dotazník spánkových návykov: Sebavýpoveďová škála SN – Spánkové
návyky (Sarmány Schuller, 1996), Dotazník na meranie úzkosti a
úzkostlivosti STAI T-161 (Müllner, Ruisel, Farkaš, 1980) a Eysenck
Personality Questionnaire EPQ T-9 (1992). Vo výskumnom súbore bolo
identifikovaných 32 (34,41 %) študentov ranného typu 32 (34,41 %)
večerného typu a 29 (31,18 %) participantov sa nachádzalo v
neutrálnom pásme. Na základe súčasnej monografie môžeme začať
identifikovať a analyzovať nové spôsoby, ako preskúmať zohrávajúcu
úlohu biopsychológie v rámci komplexných interakcií pri
komponentoch osobnosť, biorytmus u študentov vysokej školy, ktorých
označujeme ako „depresívnych“.