Čo vieme a nevieme o poruchách učenia - Gabriela Rozvadský Gugová
Knihu kúpite v
1 e-shope
od
6,90 €
Panta Rhei
6,90 €
Skladom
(dodanie do 3 dní)
Krátky popis
Téma porúch učenia rezonuje u odborníkov už dlhšiu dobu, rodičia
detí so špeciálnymi potrebami sa počas života svojich detí stávajú
špecialistami v danej problematike a neraz suplujú medziodborovú
spoluprácu. Vidím, počujem, a predsa nečítam ako ostatní, moji
rovesníci. To je pocit, ktorý zažíva nejeden žiak. Stanovenie
diagnózy u psychológa je pre rodiča a jeho dieťa začiatok ťažkej
práce. Často zostávajú osamotení a zmätení v mori informácií,
zaručených rád a možných postupov. V snahe pomôcť a uľahčiť
orientáciu v množstve informácií prinášame prehľad doteraz nám
známych a fungujúcich prístupov v náprave porúch učenia. Táto
publikácia obsahuje stručnú históriu špecifických vývinových porúch
učenia, klasifikáciu týchto porúch podľa súčasných hľadísk. Zámerne
sme siahali po staršej literatúre, viedla nás k tomu jednak vysoká
kvalita publikačných výstupov už od začiatkov skúmania porúch
učenia a druhým dôvodom boli zistenia, že v novších teoretických
publikáciách je množstvo údajov, ktoré sa len opakovali zo starších
prvotných prác. Venujeme sa predovšetkým dyslexii, dysgrafii a
dysortografii. Opisujeme niektoré charakteristické symptómy, ktoré
môžu pomôcť pri vyhľadávaní detí s problémami v čítaní a v písaní.
Ukazuje sa, že výskyt porúch učenia má u nás i vo svete stúpajúcu
tendenciu. Príčiny tohoto trendu môžu byť objektívne i subjektívne.
Zo subjektívneho hľadiska sa na zvýšenom výskyte podieľa aj väčšia
zameranosť na problém, ba dokonca až akási módnosť. Predovšetkým
však objektívne príčiny dávajú problematike porúch učenia
spoločenskú závažnosť a prioritu. Sú to: rast informácií, množstvo
rušivých šumov pri sluchovej diferenciácií, nová populácia sa musí
denne vyrovnávať s časovým stresom, s množstvom informácii, s
vysokými nárokmi na presnú zameranosť pozornosti a nie je čas na
nácvik jednotlivých úkonov a schopností. Čítanie je proces, avšak
trend získavania hotových informácií prostredníctvom mediálnych
pomôcok poškodzuje motiváciu. Komu by sa chcelo čítať? Keď stačí
klikať na hotové informácie. Často sa zabúda aj na oblasť tvorby
učebníc a ich použitie v praxi. Najmä učebnice a pracovné zošity,
šlabikáre v 1. ročníku by mali počítať so žiakmi, ktorí majú
problémy s osvojením si techniky čítania a písania. Trend v
poslednom období naznačuje, že niektorým deťom s poruchou učenia
nevyhovuje globálna metóda nácviku čítania celých slov, výhodnejšia
je pre ne analyticko-syntetická metóda. Chýba aj dostatočný časový
priestor na osvojenie si vedomostí. Ideálnym riešením by bolo
pripraviť individuálny učebný plán pre žiaka s poruchou čítania, čo
je v súčasných podmienkach veľmi ťažko realizovateľné. Táto
publikácia prináša kompletnú metodiku terapie porúch učenia s
možnosťou aplikácie vo forme individuálneho plánu, ktorý je
zrozumiteľný rodičovi, dieťaťu, pedagógovi a navyše je aj zábavný
pomocou Lego stavebnice. autorka