Delfy sú ďaleko
Knihu kúpite v
3 e-shopoch
od
7,35 €
Gorila.sk
7,35 €
Skladom
(odoslanie ihneď)
Knihyprekazdeho.sk
7,51 €
Skladom
(dodanie do 3 dní)
Panta Rhei
7,51 €
Skladom
(dodanie do 3 dní)
Krátky popis
Švantner chce povedať všetko obrazom. Vyhýba sa reflexii,
sentenciám a pointe: básnický obraz nesie celú významovú a
emocionálnu energiu a skrýva všetky podnety pre čitateľa. Albín
Bagin, 1972 Švantnerova poézia vychádza zo zážitku, empírie, tieto
impulzy podliehajú silnému náporu autorskej transformácie s cieľom
vyťažiť z nich esteticky účinný kondenzát. Ján Zambor, 1980
Švantnerova poézia si získala už dávnejšie vlastný okruh čitateľov,
ktorí mu iste zostanú verní. Možno nie každému vyhovuje jeho tichý,
ale napätý tón, jeho temné farby, ale azda každý uverí jeho
úprimnosti, pravde jeho výpovede. Ten tón je jeho vlastný hlbinný
pocit, zlomok vnútornej drámy, ktorý ho spája s dedičstvom
slovenského romantizmu, a temné farby sú možno tieň čiernych
hodrušských hôr, v ktorých – ktovie – jeho dávni predkovia hľadali
zlato. Možno nehľadali. Možno žili kdesi celkom inde, ale čosi z
hodrušského zlata sa nájde v knižkách Jána Švantnera. Ján Buzássy,
1986 Ján Švantner nepísal síce – v onom dlhšom časovom intervale –
akoby zámernú básnickú zbierku, jednu z radu, ale o to
intenzívnejšie básňou a procesom jej zrodu komponoval dramatické
stretnutie lyrického subjektu so životom ako bolestným údelom
človeka. Ak je to naozaj tak, potom má jeho báseň tie najhlbšie
korene. Pavol Števček, 1987 Erbovým slovom Jána Švantnera by mohla
byť čistota: čistota jeho prežívania, myslenia, vyjadrovania,
čistota možno ako spôsob existencie, čistota ako istota i nádej,
čistota ako celoživotné presvedčenie. (...) Švantner je básnikom,
ktorému sa všetko akoby ožiari a takisto naraz zhasína, teda sme
svedkami prechodu od žiarivej bielej k najtemnejšej čiernej, no
básnik ovláda aj prechody medzi týmito pólmi a naplno ich
registruje a využíva, hoci pre nás navždy zostáva čarodejníkom,
ktorý v najhlbšej tme slovom zapáli svetlo. Viera Prokešová, 2006
Švantnerova poetická tvorba počas celej svojej trajektórie hľadania
smerovala od hmoty k ľuďom, od vecí k človeku, od predmetov k
vedomiu. Ale aj od seba k iným. Nie náhodou v nej nájdeme toľko
zanietených veršov venovaných niekedy žijúcim, ale väčšinou už
nežijúcim ľuďom — priateľom, umelcom, osobitne básnikom. (...) Ale
isté je, že pochopenie iného človeka otvára dvere k pochopeniu seba
samého. Je to jeden z možných receptov na prechod od introvertnosti
k pospolitosti, od súkromia k verejnosti, od sebahľadania k
hľadaniu vonkajšieho sveta s jeho krásami a bolesťami. A zdá sa, že
o to išlo Jánovi Švantnerovi od prvej chvíle, keď sa rozhodol písať
verše. Vlastne, nerozhodol sa — verše sa ho zmocnili samy. Dalimír
Hajko, 2016