Dráma 2019 - 2020 - Kolektív autorov
Knihu kúpite v
1 e-shope
od
5,00 €
Panta Rhei
5,00 €
Skladom
(dodanie do 3 dní)
Krátky popis
DRÁMA 2019 – 2020 Holokaust, násilie a smrť, ekologická úzkosť…
Zborník finálových hier z dvoch ročníkov súťaže divadelných hier
DRÁMA Divadelný ústav, 2021 Prvé vydanie Súťaž Dráma 2019: 1. cena
– Pavol Weiss: Bolo nás jedenásť (My sme tu doma!) 2. cena – Jana
Micenková: Rekonštrukcia prípadu Janko Rybárik 3. cena nebola
udelená Pavol Weiss: Bolo nás jedenásť (My sme tu doma!) Takmer
celé storočie a osudy niekoľkých generácií tvoria príbeh víťazného
textu Pavla Weissa Bolo nás jedenásť (My sme tu doma!) – obdobie od
konca tridsiatych rokov až po súčasnosť. Dres FK Topoľčany si
obliekajú spolunažívajúci Slováci, Židia, Maďari, Česi… Po začiatku
druhej svetovej vojny spoluhráči z mančaftu FK Topoľčany nahradia
športový dres vojenskými uniformami znepriatelených strán či
väzenskou rovnošatou v koncentračnom tábore. Jedenástka vojnu ani
komunistickú totalitu neprežila, niektorí jej členovia však áno –
aj vďaka pohotovému prezliekaniu rovnošiat. Z kamarátov sa stávajú
arizátori, z arizátorov straníci a eštebáci s upraveným
povstaleckým životopisom, vysťahovalci do Izraela alebo do zámoria,
či naši úspešní súčasníci, ktorým z futbalového štadióna
(vybudovaného bývalým vekslákom) znie staronový „bojový pokrik“:
„My sme tu doma!“ Režimy sa menia, povaha človeka ostáva rovnaká.
Jana Micenková: Rekonštrukcia prípadu Janko Rybárik Jana Micenková
vo svojej hre Rekonštrukcia prípadu Janko Rybárik tematizuje
pedofíliu cez príbeh mladého muža a manžela Janka Rybárika, ktorý
sa pokúša o samoliečbu svojej sexuálnej orientácie. Jeho pokus
zbaviť sa neodolateľnej pudovej náklonnosti k dievčatkám po
nezvládnutej samokastrácii končí smrťou. Autorka Rybárikov príbeh
skladá retrospektívne, z fragmentov rozprávaní Rybárikovej ženy,
príbuzných, jeho kamarátov a kolegov, aj úryvkov z Rybárikovho
denníka. Odsudzujúce komentáre niektorých postáv necháva Micenková
v priamej reči postáv, formálne vo faktografickej rovine. Umocňuje
tak tragický rozmer osudu hlavného hrdinu, ktorý sa so svoju
orientáciou narodil, uvedomuje si svoju spoločenskú vydedenosť,
podstupuje riziko radikálneho riešenia a svoj boj s pudom napokon
prehráva. ------------------------------------------ Súťaž Dráma
2020: 1. cena – Tereza Trusinová: Right to Die 2. cena – Ján Mikuš:
Otočte kone! 3. cena – Marcel Hanáček: Domov! Finalistka – Martina
Havierová: Laura a jej (náš) svet Tereza Trusinová: Right to Die
Text sa venuje právu na dobrovoľnú smrť v troch od seba nezávislých
prípadoch – mladej mongolskej prostitútky v Japonsku, muža, ktorý v
opitosti zabil svoje malé dieťa a aj po odpykaní si trestu väzenia
sa rozhodol pre džinistickú samovraždu pomalým znižovaním dávok
jedla (sallekhanu) a napokon osamelej 83-ročnej ženy, ktorá sa
rozhodne pre samovraždu plynom. Tri príbehy sú súčasťou extrémnej
reality šou, kde dvaja účastníci musia uhádnuť, ktorá z troch
postáv nakoniec spáchala samovraždu. Ak sa im to podarí, vyhrajú
obrovské sumu, trest za neuhádnutie je smrť. Podobnosť s
netflixovským trhákom Squid Game nemusí byť zámerná, nesie však
výrazný aktualizačný moment. Ján Mikuš: Otočte kone! Príbeh Slováka
Jozefa Chovanca, ktorý v roku 2018 zomrel po brutálnom zákroku
polície na letisku v belgickom meste Charleroi, inšpiroval Jána
Mikuša na napísanie inscenačnej predlohy Otočte kone!. Autor, ktorý
sa okrem divadelnej réžie venuje aj iným formám umeleckého prejavu,
metódou viacžánrovej textovej koláže strieda dokumentárnu líniu
svojho textu, tvoriacu kostru hry, s ironickou pirandellovskou
rovinou divadla v divadle, v ktorej niekoľkonásobným ironickým a
sebaironizujúcim „prezliekaním“ podrobuje kritike súčasnú slovenskú
dramatiku. Tieto dve roviny oddeľuje metaforickými pastišami
biblickej poézie a pridáva k nim dokumentárne úryvky o osude
drážďanskej opery. Ján Mikuš ústami svojej postavy hovorí, že
pohnútkou jeho účasti v súťaži DRÁMA bolo vyhrať prvú cenu, trochu
si tak prilepšiť a so zvyškom sa podeliť; to sa takmer podarilo,
výsledkom tohto zámeru je však text s bohatým