Fratelli Tutti
Knihu kúpite v
3 e-shopoch
od
4,39 €
Panta Rhei
4,39 €
Skladom
(dodanie do 3 dní)
Knihyprekazdeho.sk
5,70 €
Skladom
(dodanie do 3 dní)
Panta Rhei
5,70 €
Skladom
(dodanie do 3 dní)
Krátky popis
Byť blížnymi ablízkymi vdnešnom globalizovanom svete,
rozvíjať skutočné vzťahy a sociálne priateľstvo, ktoré nikoho
nevylučuje, bratstvo, ktoré je otvorené pre všetkých to sú hlavné
témy, ktoré Svätý Otec rozvíja vsvojej encyklike. Toto
bratstvo vyplýva zo skutočnosti, že sme všetci deťmi jedného Otca,
ato bez ohľadu na jazyk, kultúru či náboženstvo. Pápež
mimoriadne výstižne pomenúva najvypuklejšie aspekty dnešnej doby a
povzbudzuje, aby sme sa zapájali do budovania spoločného dobra ako
jednotlivci, národ či celá spoločnosť. Pobáda, aby sme si osvojili
skutočne kresťanský spôsob myslenia. Jednotlivé témy odvíja od
podobenstva omilosrdnom Samaritánovi, ktoré aplikuje na
súčasnú situáciu. Hovorí otvorene, kriticky, ale vyvážene.
Opakovane zdôrazňuje, že každý človek má rovnakú neodňateľnú ľudskú
dôstojnosť, na základe ktorej majú mať všetci rovnaké šance.
Encyklika pozostáva zúvodu a ôsmich kapitol, Uzatvára ju
Modlitba kStvoriteľovi a Ekumenická kresťanská modlitba.
Kapitoly encykliky Fratelli tutti: 1. Tiene uzavretého sveta 2.
Cudzinec na ceste 3. Predstavovať si atvoriť otvorený svet 4.
Srdce otvorené pre celý svet 5. Najlepšia politika 6. Dialóg
asociálne priateľstvo 7. Cesty knovému stretnutiu 8.
Náboženstvá vslužbe bratstvu vo svete Ukážka: Jedinečná
hodnota lásky 91. Ľudia môžu rozvíjať niektoré postoje, ktoré
prezentujú morálne hodnoty: statočnosť, miernosť, pracovitosť a
ďalšie čnosti. Ale na adekvátne usmernenie vyjadrovania rozličných
mravných čností je potrebné brať do úvahy aj to, do akej miery
vyvolávajú dynamiku otvorenosti a jednoty s inými ľuďmi. Takouto
dynamikou je láska, ktorú vzbudzuje Boh. Inak by sa mohlo stať, že
by sme čnostne iba pôsobili bez toho, aby čnosti dokázali budovať
život spoločenstva. Preto Svätý Tomáš Akvinský citujúc svätého
Augustína hovoril, že miernosť lakomej osoby nie je vôbec čnostná.
Svätý Bonaventúra inými slovami vysvetľoval, že ostatné čnosti bez
lásky vpresnom zmysle nenapĺňajú Božie príkazy, tak ako ich
Boh má na mysli. 92. Duchovná podoba ľudského života je definovaná
láskou, ktorá je v konečnom dôsledku kritériom na definitívne
rozhodnutie o hodnote alebo naopak, prázdnote ľudského života.
Niektorí veriaci si však myslia, že ich veľkosť spočíva vo
vnucovaní vlastných ideológií druhým, či už ide o násilnú obranu
pravdy alebo veľké demonštrovanie sily. My všetci veriaci si musíme
uvedomiť nasledovné: na prvom mieste je láska, to, čo nikdy
neslobodno ohroziť, je láska a najväčším nebezpečenstvom je
nemilovať (porov. 1 Kor 13, 1 13). 93. Svätý Tomáš Akvinský sa
pokúsil spresniť, v čom spočíva skúsenosť lásky, ktorú umožňuje Boh
svojou milosťou. Vysvetľoval, že je to ako pohyb pozornosti voči
druhému, až kým milujúci nepovažuje milovaného za jedno so sebou
samým. Citová pozornosť venovaná druhému vedie k vnútornému
založeniu nezištne hľadať jeho dobro. To všetko vychádza z priazne,
úcty, ktorá je v konečnom dôsledku tým, čo sa skrýva za slovom
láska: milovaná bytosť je pre mňa drahá, teda jej pripisujem veľkú
hodnotu. A z lásky, pre ktorú je istá osoba vzácna, vyplýva
vďačnosť voči nej. 94. Láska teda znamená viac než len sériu
dobročinných skutkov. Skutky vyplývajú z jednoty, ktorá sa čoraz
viac skláňa k druhému a pokladá ho za vzácneho, hodného, príjemného
a krásneho bez ohľadu na fyzický či morálny vzhľad. Láska k druhému
nás vo svojej podstate poháňa hľadať to najlepšie pre jeho život.
Len rozvíjaním tohto spôsobu vytvárania vzťahov je možné vytvoriť
sociálne priateľstvo, ktoré nikoho nevylučuje, a bratstvo, ktoré je
otvorené pre všetkých.