Koniec služobnej cesty
Knihu kúpite v
3 e-shopoch
od
8,37 €
Knihyprekazdeho.sk
8,55 €
Skladom
(dodanie do 3 dní)
Panta Rhei
8,55 €
Skladom
(dodanie do 3 dní)
Gorila.sk
8,37 €
Skladom
(dodanie do 14 dní)
Krátky popis
Košického literáta Štefana Lazorišáka v 70. rokoch odviali životné
okolnosti na istý čas do pražského prostredia nezávislej kultúry,
nasledujúcich desať rokov sa pohyboval v prostredí undergroundovej
scény, v novembri 89 bol činný v košickom centre OF-VPN, kde sa
angažoval za zmeny. Bezprostredná nežnorevolučná skúsenosť mu
umožnila tvoriť autentickú literatúru, prezentovať sa
publicisticky. Teraz sa pripomenul knihou Koniec služobnej cesty.
Časť Denník nezvestného je rekonštrukciou čiastočne stratených
textov z polovice 80. rokov, časť Čas rozjímania publikoval roku
1986 v českom samizdatovom periodiku VOKNO, ktoré reprezentovalo
undergroundovú kultúru. Rovnomenná časť Koniec služobnej cesty je
novelou s kafkovskými črtami. „Vrcholila normalizácia, kafkovský
svet a realita mi splývali v jedno,“ povedal autor o novele, ktorá
reflektuje životný pocit ľudí v totalitnom režime. Postavy sa tu
pohybujú v labyrinte neprehľadných pomeroch, vzťahy medzi
účinkujúcimi osobami sú nejasné. Dejová línia podčiarkuje
stratenosť jedinca, jeho pocit bezmocnosti voči cudzím a
nepochopiteľným mocnostiam. Prítomné sú zvláštne a nesúvislé
dejiská – vlak, byt, hotel, vlaková či policajná stanica. V
priebehu deja sa čitateľ dozvedá o temnom charaktere moci, priebehu
vyšetrovania hlavnej postavy, ktorá nepozná dôvod prenasledovania.
Napokon sa búri proti byrokratickej, bezcieľnej, zmyslu zbavenej
mašinérii. Novela má blízko k expresionizmu a treba ju chápať ako
parabolu. Namiesto úvodu je v knihe uverejnený rozhovor Dozrel čas
na objektívne svedectvá. Lazorišák v ňom odkrýva fakt, že „na
Slovensku sa v poslednom čase dodatočne vytvorenými osobnosťami
lokálneho ´disentu´ len tak hemží. Kde-kto sa chce na tom priživiť.
Život v neoficiálnej kultúre pred novembrom 89 bol o hľadaní
slobody a jej obsahu, bol o dialógu, ktorý je základom každej
slobody. Teraz slobodu nespochybniteľne máme, no mnohí ešte stále
nevedia, čo s ňou. Nenaučili sa viesť dialóg.“