Krik
Knihu kúpite v
2 e-shopoch
od
8,54 €
Knihyprekazdeho.sk
8,54 €
Skladom
(dodanie do 3 dní)
Panta Rhei
8,54 €
Skladom
(dodanie do 3 dní)
Krátky popis
Je možné namaľovať krik umierajúcej ženy? Metafyzický príbeh
inšpirovaný slávnym obrazom Edvarda Muncha. Maliar Gaštovt,
prekliaty umelec osamotený uprostred davu ulice, začuje výkrik
samovrahyne, ktorá skočila z mosta. Ten krik mu zjaví tajomstvo
ulice. Posadnutý túžbou namaľovať krik, blúdi labyrintom
halucinačného nočného mesta, aby rovnaký krik začul ešte raz. Cíti
pritom, že ho niekto (alebo niečo?) prenasleduje. Záhadný neznámy,
ktorý sa nečakane objavuje a mizne, monštruózna stonožka
vyliezajúca zo škáry medzi stenami, drožka čakajúca pri rieke,
labyrint bočných uličiek, malé pódium s predstavením zo snov pred
ešte desivejším obecenstvom, pripomínajúcim voskové figuríny...
Tváre postáv, ktoré sa vynárajú z davu, sa prelievajú a
zamieňajú... Román Krik (1917) autor napísal na sklonku svojej
umeleckej dráhy a razí už cestu vtedajšiemu novému umeleckému smeru
– expresionizmu. Knižka je románovým dvojníkom slávneho obrazu
Edvarda Muncha, dôverného priateľa Przybyszewského. Stanisław
Przybyszewski (1868 –1927) – v období fin de siécle na prelome 19.
a 20. storočia slávny modernistický spisovateľ, známy nielen v
Poľsku, ale najmä v Nemecku (písal po nemecky aj po poľsky), kde ho
prezývali „Geniálny Poliak". Bol aj zahraničným poradcom časopisu
českých dekadentov Moderní revue, ktorí jeho diela promptne
prekladali do češtiny. Radikálne modernistický spisovateľ s
vlastnou metafyzikou (jej základným princípom bol všemocný pohlavný
pud) a koncepciou umeleckej tvorby: umenie je preňho výkrikom
„nahej duše", ktorá sa spája so silami nevedomia, s podvedomými
impulzmi a pudmi. Umelecká tvorba preto musí vyvierať z hlbín
podvedomia ľudskej psychiky. Meštiacke publikum v Berlíne, Mníchove
a Krakove šokoval svojím bohémskym spôsobom života (stal sa vodcom
krakovskej bohémy) – alkoholickými orgiami a nespútanou sexualitou,
ako aj otvoreným satanizmom. Je autorom viacerých básní v próze
(napr. Requiem aeternam, De profundis, Vigílie, Androgyne,) a
početných románov (Homo sapiens, Satanove deti, Silný človek, Krik,
Kráľovstvo bolestné a i.), venoval sa i dráme.