Kto si
Knihu kúpite v
3 e-shopoch
od
9,21 €
Knihyprekazdeho.sk
9,41 €
Skladom
(dodanie do 3 dní)
Panta Rhei
9,41 €
Skladom
(dodanie do 3 dní)
Gorila.sk
9,21 €
Skladom
(dodanie do 14 dní)
Krátky popis
Už názov knihy dáva tušiť, že bude reč o poznaní, presnejšie o
nepoznaní či nepoznateľnosti sveta, v ktorom žijeme, ale aj sveta,
ktorým žijeme. Teda sveta, ktorým je človek. Pre úvahy na tému
ľudského poznania a jeho limitov rozhodol som sa pre nezvyčajný
experiment, ktorým som spojil stáročia obdivované umenie
renesančných majstrov s poznatkami vedy, ktorá sa pokúša, no dosť
márne, odhaľovať tajomstvá ľudskej duše a ľudského mozgu. Tie
tajomstvá, ktoré sú prítomné u každého z nás bez rozdielu. Nikoho
nepoznáme, nevieme, kde je skrytý ten ľudský génius, ktorý hýbe
technickým pokrokom, ale ani ten, ktorý vytvoril umelecké diela už
v dávnej minulosti a ktoré sneutíchajúcou intenzitou obdivujú
celé generácie ľudstva. Mona Lisa, ktorá je na obálke knihy,
symbolizuje tieto záhady, to nepoznané. A otázka „kto si“ vyjadruje
odveké túžby človeka po poznaní, ale často aj chcenie nemožného.
Aký to paradox. Toto nepoznané, ba až nepoznateľné, nebráni nám,
aby sme s úžasom apokorou obdivovali výtvory ľudského génia
vo všetkých oblastiach ľudskej činnosti. Na túto skutočnosť, na
tento nemenný jav, ktorý sa tiahne celou históriou ľudstva, chcem
upozorniť aj touto knižkou, ktorej ambíciou je dať čitateľovi
informáciu o možnostiach a obmedzeniach ľudského poznania sveta, v
ktorom žije, ale aj o stave poznania človeka samého a to všetko na
pozadí umeleckých výtvorov renesančných majstrov, ale aj majstrov
baroka a romantizmu. To, že sa vraciam do renesancie, má svoju
logiku. Totiž, vedecký pohľad na vzťah duša – telo (psychika –
mozog) sa začal uplatňovať práve v období renesancie, teda vtedy,
keď aj výtvarné umenie zaznamenalo nebývalý rozmach, nie iba akúsi
obrodu antického umenia, ale jeho koncepčné povýšenie na
kvalitatívne vyššiu úroveň. Navyše, obidve tieto oblasti sa v tom
čase navzájom výrazne ovplyvňovali. Tento prienik umenia a vedy som
sa pokúsil vyjadriť aj vo veršoch niekoľkých básní, ktoré sú
vložené do textu knihy. Tieto básne poetickou formou zdôrazňujú ten
odveký filozofický, gnozeologický, umelecký, ale aj morálny aspekt
ľudského konania, teda nielen konania vedcov a umelcov. Konania
toho človeka, ktorého dokonca už filozofi gréckej antiky považovali
za homo philosophicus, teda človeka mysliteľa – filozofa.