Literatúra ako svetlo
Knihu kúpite v
1 e-shope
od
8,33 €
Gorila.sk
8,33 €
Skladom
(dodanie do 14 dní)
Krátky popis
„...moderný človek ženie sa len za zovňajškom, len za tým, čo ho
nevzrušuje, cení si len to, čo mu hneď osoží...” Tento citát Janka
Silana (z prednášky Vďačnosť poézie) možno vnímať ako jeden z
dominantných motivačných impulzov knihy Literatúra ako svetlo (LÚČ
2004), odhaľujúci príčinu ale aj dôsledok hodnotovej dezorientácie
človeka dnešného sveta. Už v názve knihy autor Július Paštéka
akcentuje základnú líniu svojho vnímania literatúry a kultúry
vôbec. Poukazuje na to, že práve ona by svojou vernosťou k hodnotám
pravdy, dobra i krásy mala vnášať svetlo do procesu vnútorného
formovania sa človeka. Myšlienka o „životodarnej” sile umeleckej
tvorby je zjednocujúcim momentom celej knihy i napriek tomu, že
jednotlivé kapitoly tvoria „sólotexty”, staršie i novšie,
publikované pôvodne knižne i časopisecky v podobe obšírnejších
komentárov k vydaným dielam dlho zakazovaných slovenských
katolíckych autorov. V tejto galérii „sprostredkovateľov svetla”
chce Paštéka cez ich portréty vzbudiť záujem čitateľa o vyššie,
duchovné hodnoty a aktivizovať ho pre ne, v duchu slov Jána Pavla
II.: „Stvorený svet bol darovaný a zverený človeku ako úloha, a
teda nemá byť pre neho prameňom utrpenia, ale základom tvorivej
existencie.” Texty sú tematicky rozdelené do štyroch častí: I. Malý
danteovský cyklus, II. Kresťanská mysliteľská línia, III. Z okruhu
Katolíckej moderny, IV. S NÁRODOM V SRDCI. V každej z nich
predstavuje „rytierov ducha”, ktorí nadčasovosťou svojich myšlienok
pobádali k hľadaniu metafyzickej opory či základu nielen osobného,
ale aj spoločenského a národného života. Vnútorným kľúčom k
pochopeniu ich tvorby, a teda ich spoločnou konštantou, je
kresťanský princíp, ktorý zacieľuje ich pozornosť na základné
ľudské hodnoty. V prvej časti Július Paštéka popisuje komplikovanú
cestu slovenského prekladu Danteho Božskej komédie a vyzdvihuje jej
nadčasovosť – nielen pre vysoký umelecký štýl, obrazovú a
myšlienkovú silu slova Danteho poézie, ale najmä pre jej schopnosť
„odhaľovať najvyššie vertikály a ozrejmovať najhlbšie otázky
ľudskej existencie”. V druhej časti predstavuje niekoľko pohľadov
kresťanských mysliteľov na formovanie sa umeleckého myslenia a
kultúry. Na počiatok tejto kresťanskej filozofickej línie kladie
sv. Augustína, ktorého filozofia, rovnako ako Danteho poézia,
presahuje veky a výrazne ovplyvnila aj slovenských kresťanských
mysliteľov, odmietajúcich konzervatívny, až bezduchý
tradicionalizmus a uvedomujúcich si nutnosť aktívneho prístupu
každého člena spoločnosti v kultúrnom vývine moderného sveta.
Kritickým rozborom filozofických a kulturologických prác tomistu F.
Skyčáka, „teológa kultúry” – L. Hanusa, J. Kútnika Šmálova či P.
Straussa prispel Július Paštéka k novému vzkrieseniu myšlienok
pluralizmu, univerzalizmu či europeizácie, ktoré v úzkej
prepojenosti s princípmi kresťanskej etiky a spirituálneho
humanizmu silne rezonovali nielen v čase represívneho politického
systému, ale pre svoju nekompromisnosť naberajú na intenzite práve
v dnešnom čase všeobecnej relativizácie hodnôt. Dôslednej
textologickej analýze a novej interpretácii bez predsudkov
podrobuje v ďalších dvoch častiach aj texty slovenských katolíckych
básnikov, jednak členov Katolíckej moderny (R. Dilong, J. Silan, M.
Šprinc, V. Turčány), jednak tých, ktorí svojím kresťanským
svetonázorom a úsilím nájsť pravé ľudské hodnoty aktualizovali
národne motivovanú poéziu (A. Žarnov, V. Beniak, K. Strmeň). I keď
charakterizuje ich tvorbu ako náboženskú, neobmedzuje sa len na
túto stránku jej myšlienkovej interpretácie. Nepovažuje ju za
mýtickú, ale výsostne etickú, vyzývajúcu na cestu nápravy,
prostredníctvom spoznávania vlastných hodnôt. Pri národne
orientovaných básnikoch nepopiera ich politickú nacionálnu
angažovanosť, ale tým, že si zároveň všíma i