Mira Haberernová študovala na Strednej škole umeleckého priemyslu
(1953-1957) a v štúdiách pokračovala na Vysokej škole výtvarných
umení v Bratislave (1957-1963), v roku 1961 na Vysokej škole
výtvarných umení v Budapešti. Postupne objavovala čaro abstrakcie
so sálajúcou energiou zobrazovania prežitého. Patrila k výrazným
predstaviteľkám Novej figurácie s príklonom k neosurrealistickým
tendenciám, stávala sa akceptovanou autorkou, jednu z jej výstav
otváral aj jeden z dobových najvýznamnejších teoretikov Pierre
Restany. Priestorom na prezentáciu tvorby sa pre ňu stali
predovšetkým Bratislavské Konfrontácie. Od roku 1965 sa v jej
tvorbe objavuje figúra, zámerne deformovaná, plastická a vo svojom
ponímaní často aj groteskná. Už počas štúdií v šesťdesiatych rokoch
20. storočia – v uvoľnenej spoločenskej situácii – sa Mira
Haberernová formovala ako nonkonformná výtvarníčka so špecifickým
antiestetizujúcim výtvarným prejavom. Stala sa autorkou, ktorá sa
mimoriadne rýchlo začala presadzovať aj v medzinárodnom kontexte. V
začiatkoch „normalizácie“ v roku 1972 ju vylúčili zo Zväzu
slovenských výtvarných umelcov so zákazom vystavovania aj
nakupovania jej diel do zbierok múzeí či galérií. Tento zákaz ju
nezlomil, jej silný ľudský aj umelecký príbeh pokračoval v nájdení
nových podôb umenia a presunutí ťažiska tvorby viac k úžitkovému
umeniu, čo jej v nasledujúcich desaťročiach pomáhalo prežiť. Tvorba
Miry Haberernovej zo šesťdesiatych a začiatku sedemdesiatych rokov
ostala uzatvorená v privátnych priestoroch a paradoxne sa tak vo
veľkej miere, neporovnateľnej s inými výtvarníkmi, zachovala.
Haberernová, tiež na rozdiel od iných, však zostala „zabudnutá“ aj
po roku 1989. Veľké výstavy neoficiálnych autorov sa u nás,
nakoniec, začali realizovať aj tesne pred nežnou revolúciou a po
revolúcii výtvarná kritika postupne zmapovala tvorbu takmer
všetkých výrazných osobností neoficiálnej scény, nie však
Haberernovej. Jej dielu sa až pred dvoma rokmi začal venovať
Richard Gregor (komorná výstava v Galérii Cypriána Majerníka a
vydanie publikácie Haberernovej oko. Post-informálna figurácia v
slovenskom výtvarnom umení 60. rokov 20. storočia).
Vývoj ceny
Aktuálna Ø cena knihy Mira Haberernová Trančíková - Ivan Jančár je 27,26 €
Nový pracovný zošit je zameraný na prípravu na prijímacie pohovory
do prímy z predmetu matematika. Slúžiť môže aj ako doplnkový
pracovný zošit pre piatakov. Vzhľadom na zameranie pracovného
zošita sa v ňom objavujú aj úlohy, ktoré sú nad rámec vzdelávacieho
obsahu 5. ročníka ZŠ (ISCED). Úlohy preverujú nielen vedomosti a
zručnosti, ale aj finančnú a čitateľskú gramotnosť, aplikačné
schopnosti a ďalšie kľúčové kompetencie. Riešenia a vysvetlenia
riešení nie sú súčasťou tohto titulu, ale ich nájdete v samostatnom
titule, ktorý je určený nielen pre učiteľov, ale aj pre rodičov a
starých rodičov, ktorí budú budúcim primánom pomáhať pri príprave
na prijímacie pohovory. Zošity sú zostavené z dvoch častí: 1.časť
obsahuje opakovanie učiva v tematických okruhoch, 2.časť
predstavuje 6 autentických testov, ktoré boli súčasťou prijímacích
konaní na rôznych osemročných gymnáziách. Pracovný zošit prináša
rôzne typy úloh: *otvorené úlohy *úlohy s výberom jednej správnej
odpovede *úlohy s výberom viacerých správnych odpovedí
Stále hľadáte nejaké knihy on-line a už Vás nebaví prechádzať všetky e-shopy?
Nájdite všetky knihy, ktoré si chcete kúpiť. Pridajte si ich do košíka a nechajte nás, aby sme porovnali ceny a dostupnosť e-shopov s knihami a zobrazili Vám tie najvýhodnejšie ponuky!
Potom už stačí len prejsť do vybraného e-shopu a knihy si objednať...