Mira Haberernová študovala na Strednej škole umeleckého priemyslu
(1953-1957) a v štúdiách pokračovala na Vysokej škole výtvarných
umení v Bratislave (1957-1963), v roku 1961 na Vysokej škole
výtvarných umení v Budapešti. Postupne objavovala čaro abstrakcie
so sálajúcou energiou zobrazovania prežitého. Patrila k výrazným
predstaviteľkám Novej figurácie s príklonom k neosurrealistickým
tendenciám, stávala sa akceptovanou autorkou, jednu z jej výstav
otváral aj jeden z dobových najvýznamnejších teoretikov Pierre
Restany. Priestorom na prezentáciu tvorby sa pre ňu stali
predovšetkým Bratislavské Konfrontácie. Od roku 1965 sa v jej
tvorbe objavuje figúra, zámerne deformovaná, plastická a vo svojom
ponímaní často aj groteskná. Už počas štúdií v šesťdesiatych rokoch
20. storočia – v uvoľnenej spoločenskej situácii – sa Mira
Haberernová formovala ako nonkonformná výtvarníčka so špecifickým
antiestetizujúcim výtvarným prejavom. Stala sa autorkou, ktorá sa
mimoriadne rýchlo začala presadzovať aj v medzinárodnom kontexte. V
začiatkoch „normalizácie“ v roku 1972 ju vylúčili zo Zväzu
slovenských výtvarných umelcov so zákazom vystavovania aj
nakupovania jej diel do zbierok múzeí či galérií. Tento zákaz ju
nezlomil, jej silný ľudský aj umelecký príbeh pokračoval v nájdení
nových podôb umenia a presunutí ťažiska tvorby viac k úžitkovému
umeniu, čo jej v nasledujúcich desaťročiach pomáhalo prežiť. Tvorba
Miry Haberernovej zo šesťdesiatych a začiatku sedemdesiatych rokov
ostala uzatvorená v privátnych priestoroch a paradoxne sa tak vo
veľkej miere, neporovnateľnej s inými výtvarníkmi, zachovala.
Haberernová, tiež na rozdiel od iných, však zostala „zabudnutá“ aj
po roku 1989. Veľké výstavy neoficiálnych autorov sa u nás,
nakoniec, začali realizovať aj tesne pred nežnou revolúciou a po
revolúcii výtvarná kritika postupne zmapovala tvorbu takmer
všetkých výrazných osobností neoficiálnej scény, nie však
Haberernovej. Jej dielu sa až pred dvoma rokmi začal venovať
Richard Gregor (komorná výstava v Galérii Cypriána Majerníka a
vydanie publikácie Haberernovej oko. Post-informálna figurácia v
slovenskom výtvarnom umení 60. rokov 20. storočia).
Vývoj ceny
Aktuálna Ø cena knihy Mira Haberernová Trančíková - Ivan Jančár je 27,26 €
Pokračovanie úspešnej trilógie Pán Prsteňov, v ktorom sa zavŕši
príbeh putovania hobita Froda k Puklinám osudu a vojny, ktorá
zavládla v Stredozemi. Knihu preložil Otakar Kořínek.
Stále hľadáte nejaké knihy on-line a už Vás nebaví prechádzať všetky e-shopy?
Nájdite všetky knihy, ktoré si chcete kúpiť. Pridajte si ich do košíka a nechajte nás, aby sme porovnali ceny a dostupnosť e-shopov s knihami a zobrazili Vám tie najvýhodnejšie ponuky!
Potom už stačí len prejsť do vybraného e-shopu a knihy si objednať...