Morový stĺp sv. Trojice v Kremnici - Daniela Bednářová
Knihu kúpite v
1 e-shope
od
6,00 €
Panta Rhei
6,00 €
Skladom
(dodanie do 3 dní)
Krátky popis
Kniha podáva sumárny prehľad historických udalostí a faktov, ktoré
mali vplyv na vznik morového stĺpa v Kremnici. Kapitola – Kremnica,
morový rok 1710, cielene napísaná v štýle beletrie, zavedie
čitateľa do mesta Kremnica, aby dokázal pochopiť a utvoriť si obraz
dní mesta, kedy vchádza cez mestské brány neželaný hosť – mor, k
udalostiam a životu obyvateľov počas morových dní a opatreniam,
ktoré prijali Kremničania v snahe vyhnať neželaného hosťa za hradby
mesta čo najďalej do zabudnutia. „Kapitolka Kremnica v roku 1710
vniesla do práce aj veľmi atraktívny a v súčasnej historiografii aj
mimoriadne žiadaný pohľad na každodennosť a bežný život mesta tohto
zlomového obdobia dejín Kremnice. Tu autorka veľmi dobre čitateľa
vťahuje do obrazu doby“ - PhDr. Oto Tomeček, PhD. Kapitola – Mor v
Európe je zameraná na obdobie, kedy 400 rokov postihovala Európu
morová epidémia, faktorom, ktoré prispeli k jej vzniku, zavlečeniu
a šíreniu epidémie, prejavmi tejto choroby, liečebným praktikám
lekárov, odporúčaným metódam a liekom proti moru. Jednotlivým
druhom opatrení, prijatým nariadeniam a príkazom, ktoré mestá
vydávali ako prvoradú prevenciu zabrániť šíreniu moru medzi
obyvateľstvom. S morom veľmi úzko spojenou vysokou úmrtnosťou a
následne problematikou hromadného pochovávania obetí. Venuje sa
prvým konkrétnym krokom v boji voči šíreniu epidémie v začiatkoch
rozvoja zdravotníctva v období feudalizmu. Kapitola – Morové
epidémie a umenie baroka sa venuje obdobiu umenia baroka,
prostredníctvom ktorého sa cirkev snaží znovu získať stratených
veriacich. Barokový sloh ako navrátenie k viere Boha pomáha budovať
cestu ku katolicizmu svojim vznešeným náboženským maliarstvom,
sochárstvom a hudbou. Prostredníctvom citov a veľkým lákadlom –
umením, je veľkou pomocou cirkvi v jej náboženskej propagande, v
období rekatolizácie a katolíckych reforiem. Na vznešenosti a
bohatstve barokového slohu sa odzrkadlil aj vplyv morových
epidémií, ktoré cirkev určitým spôsobom aj využila vo svoj
prospech. Neznalosť pravej príčiny šírenia epidémií moru viedla k
zosilneniu kresťanského učenia, viedla ľudí k pobožnosti, k
modlitbám. Náboženská podstata barokového umenia sa prejavila aj
pri vzniku jedinečných votívnych barokových pamiatok – morových
stĺpov, ktoré nadobúdajú nové podoby a rozmer. Kapitola – Morový
stĺp v Kremnici podáva kompletné informácie o vzniku jednej z
najvýznamnejších barokových pamiatok svojho druhu na Slovensku,
morového stĺpa sv. Trojice v Kremnici, faktom, za ktorých vznikol,
ako aj osudom pôvodného „starého“ morového stĺpa. Rovnako tak
približuje autorov – sochárov nového diela a ich pôvod, iniciatívu
a dôvody mesta, ktoré smerovali k jeho realizácii. Kapitola –
Ikonografia stĺpa vysvetľuje ikonografický rozbor diela, poslanie
stĺpa zobrazené v ikonografii pamiatky. Podáva umeleckú a
historickú analýzu sochárskej výzdoby kremnického stĺpa sv.
Trojice, ktorá ukázala, že vznik daného diela sa uskutočnil podľa
vopred stanoveného ideového konceptu. Kapitola – Reštaurovanie
morového stĺpa zaznamenáva reštaurátorské zásahy a spôsoby
reštaurovania barokového diela, ktoré boli na ňom nutné uskutočniť
presne v časových súvislostiach a postupnosti. Najväčšiu pozornosť
venuje poslednému reštaurátorskému zásahu, ktorý bol jedným z
najnáročnejších, nakoľko bola prvoradá úloha zachovať barokové
originály, ako aj kópie z 19. storočia, a tieto nahradiť
rekonštrukčnými kópiami, a zachovať pôvodný barokový vzhľad a
zabezpečiť záchranu pamiatky. Zaoberá sa osudom barokových
originálov a ich uložením v priestoroch radnice mesta Kremnica, v
bývalej „kočiarni“ a vytvorením lapidária, kde sú prezentované na
patričnej úrovni, ktorá im prislúcha a prináleží. „Autorka svojim
počinom oživuje a pripomína chválu mestu, vďaku a slávu viere, ale
aj ikonografickým a realizačným tvorcom“ – prof. akad. soch. Jozef
Porubovič.