Nad slovami sv. Theodorosa Veľkého Asketika
Knihu kúpite v
3 e-shopoch
od
9,90 €
Panta Rhei
9,90 €
Skladom
(dodanie do 3 dní)
Panta Rhei
11,31 €
Skladom
(dodanie do 3 dní)
Knihyprekazdeho.sk
11,31 €
Skladom
(dodanie do 3 dní)
Krátky popis
Jedným z dôležitých prostriedkov obnovy duchovného života v našich
východných katolíckych cirkvách je návrat k štúdiu diel cirkevných
otcov. Tieto diela sú bohatým prameňom poznania, prežitej teológie
i katechézy a cenným zdrojom inšpirácie pre duchovný život. Zvlášť
ich použitie pre obohatenie našej katechézy, ale i pre prehĺbenie
praxe duchovného života, môže prispieť k radikálnej obnove celého
systému oboznamovania sa s pravdami našej viery a ich vnášaniu do
života. Prv než by sme začali hovoriť o katechéze cirkevných otcov
z hľadiska inšpirácie, ktorú nám môže poskytnúť pre našu súčasnú
katechetickú prax je hádam potrebné objasniť si, či skôr pripomenúť
si samotný význam slova katechéza, a to ako po jeho etymologickej
stránke, tak aj v rovine historickej, ako terminus technicus, s
presným štylisticko-rétorickým, metodickým i
didakticko-pedagogickým významom a ohraničením. Slovo katechéza
pochádza z gréckeho slova katechésis odvodeného zo slovesa
katecheo, ktoré znamená ozývam sa, vyvolávam ozvenu, zvučím,
rozoznievam, nechávam zaznieť hlas zdola. V prenesenom, či obraznom
zmysle sa týmto slovom označuje aj spôsob vyučovania, pri ktorom
učiteľovo slovo je vlastne odpoveďou na otázky, ktoré zaznievajú v
žiakovi, pričom tak ide o akýsi spôsob vzájomnej a spätnej
vnútornej ozveny. Ako podotýka sv. Ján Zlatoústy na úvod svojej
prvej krstnej katechézy, slovo prihovárajúceho sa musí totiž
vyvolať ozvenu v srdci poslucháča: "Neprihovárame sa vám preto, aby
ste iba počúvali, ale aby ste si aj pamätali počuté veci a aby ste
nám prostredníctvom vašich skutkov dokázali, že sa na nich
pamätáte, ba vlastne nie aby ste do dokázali nám, ale Bohu, ktorý
pozná tajomstvá mysle. Preto, to čomu vás učíme sa nazýva
katechézou, aby vám aj vtedy, keď my nie sme prítomní, znel náš
príhovor neustále v mysli."/1/ Po formálnej stránke sa katechéza
vždy odlišovala od tzv. kerygmy, teda ohlásenia Božieho kráľovstva,
ako aj od tzv. didaskalie, ktorá bola skôr systematickým
doktrinálnym výkladom predovšetkým formou homílií, či spisov. Už v
apoštolskej dobe sa stretávame s katechézou, ktorej hlásateľmi sú v
prvom rade apoštoli, čoskoro sa však k nim pridávajú tzv.
evanjelisti (Sk 21, 8) proroci a učitelia (Ef 4,11), využívajúci
rozličné dary Božieho Ducha: prorokovať, slúžiť, vyučovať,
povzbudzovať (porov. Rim 12, 6). Obsahovo sa už v apoštolskej dobe
vykryštalizovali "začiatočné prvky Božích slov" (Hebr 5, 12) a to:
pokánie, viera v Boha, krst a vkladanie rúk (birmovanie),
vzkriesenie z mŕtvych a eschatologické témy (porov. Hebr 6, 1-3),
ktoré mali priviesť k poznania a zdieľaniu základných
kristologických právd, ako ich vyjadril sv. Pavol v 1 Kor 15, 3-6.
Všetky tieto témy boli ale vždy ohlasované aj v spojení s trojičnou
náukou (porov. Sk 19, 3), ktorá sa aplikovala už v základnej
krstnej formule "v mene Otca i Syna i Svätého Ducha", ako ju
nachádzame u Mt 28, 19. Poapoštolská doba (1.-3. stor.) nám
zanechala svedectvo o katechéze, ktorá vychádzajúc z biblického
základu privádza adresáta k formovaniu morálnych zásad a k jeho
zaradeniu do cirkevného spoločenstva, ktoré sa stáva osobitným
spôsobom viditeľným predovšetkým pri eucharistickom slávení.
Nepriame svedectvá o témach ranokresťanskej katechézy nám poskytujú
aj prvé apológie. Aj keď apológie sú osobitným literárnym druhom so
špecifickou teologickou základňou a finalitou, predsa v nich
nájdeme odozvu formálnych i obsahových katechetických postupov.
Prvoradý cieľ apológií - obhajoba kresťanského učenia a spôsobu
života, určuje a podmieňuje aj ich obsah. Apologéti v prvom rade
obhajujú ideu jediného osobného Boha, duchovného a všemohúceho,
ďalej obhajujú vhodnosť, nevinnosť a pokojamilovnosť kresťanského
spôsobu života, vyvracajúc falošné obvinenia z fanatizmu a
sektárskych nezriadeností. Poukazujú na Písma, ako na prameň
všetkej múdrosti a dokazujú, ako sa pod vplyvom čností a viery mení
duchovný život kresťanov, ktorí sa tak stávajú kvasom spoločnosti.
Apológie boli v istom zmysle akousi pred-katechézou, pretože
pripravovali pôdu na prijatie a prehĺbenie kresťanských právd v ich
kontraste s pohanským či židovským spoločensko-kultúrnym
prostredím. Vyvracajúc pohanské, či židovské náboženské, ale aj
spoločenské názory a tendencie, apológie dokazovali spásny Boží
zásah do ľudských dejín, osobitný plán spásy, teda tú ekonómiu
milosti, ktorá sa uskutočnila vo vtelenom Božom Slove, poukazujúc
tak na vykupiteľské dielo Krista. Súčasne boli povzbudením k
nasledovaniu kresťanských cností a k definitívnemu stotožneniu sa s
kresťanskými náboženskými pravdami a životným štýlom. Medzi
patristickou literatúrou, ako jej ďalší, takpovediac záverečný
vývinový stupeň, majú svoje osobitné miesto spisy asketického
charakteru, ktoré sú akoby pokračovaním diel katechetických, či
apologetických. Smerujú k prehĺbeniu poznaných právd a ich
"vstrebaniu" do každodenného duchovného života kresťana.
Tieto spisy sú teda akoby zavŕšením procesu kresťanskej
formácie, ktorá prechádza cez spoznanie právd viery, ich
zdôvodnenie, či obhájenie až k ich prijatiu do osobného života.
Duchovné reflexie nad asketickými spismi otcov sú v súčasnosti
dôležitou formou ich aktualizácie súčasnému poslucháčovi. Preto s
veľkou radosťou chcem uvítať aj toto dielo, ktoré približuje,
vysvetľuje a aktualizuje slová jedného z cirkevných otcov, ktorého
slová boli právom zaradené aj do Filokalie, tohto pamätníka
východnej duchovnosti, ktorý aj po stáročiach poskytuje inšpiráciu
kresťanskému Východu ale stáva sa stále viac známy a obľúbený aj na
Západe. Nech nám všetkým slová otcov i ich interpretácia poslúžia k
duchovnému rastu.