Nový Slovenský jazyk pre SŠ 3. roč. – Zošit pre študenta - Kolektív autorov
Knihu kúpite v
1 e-shope
od
7,94 €
Panta Rhei
7,94 €
Skladom
(odoslanie ihneď)
Krátky popis
Sme schopní primerane komunikovať? Čítame vždy s porozumením?
Čítame kriticky masmédiá a vedecký text? Dokážeme správne
argumentovať? Postrehneme významové odtienky? Pomáha nám gramatika
v presnom vyjadrovaní? Vieme zrozumiteľne prečítať text?
Presvedčíme ostatných o svojej pravde? Vieme vytvoriť zrozumiteľný
text? Sformulujeme rýchlo primeranú reakciu? Dokážeme ohodnotiť
kvalitu textu? Sme schopní si vybrať vhodnú a kvalitnú informáciu?
Môže byť reč prameňom nedorozumení? NOVÝ Slovenský jazyk pre
stredné školy je prostriedkom, ako zvládnuť nároky na komunikáciu v
21. storočí: 1. Uplatňuje nové didaktické prístupy
(konštruktivizmus) – riešenie úloh a problémových situácií sa stáva
podstatou učenia sa. 2. Je aktualizovaný na základe súčasných
trendov vo vedách o jazyku. 3. Prináša aktuálne jazykové prejavy z
rôznych komunikačných sfér. 4. Ponúka množstvo podnetných príkladov
na pochopenie a praktické využitie jazykového učiva. 5. Ukazuje
praktické uplatnenie rozličných slohových útvarov v bežnom živote.
6. Prehľadne pristupuje ku konkretizácii obsahových a kompetenčných
požiadaviek iŠVP. 7. Zohľadňuje požiadavky iŠVP, súčasnej
maturitnej skúšky, ale aj požiadavky komunikácie spoločnosti v 21.
storočí. Súbor NOVÝ Slovenský jazyk pre stredné školy pre jeden
ročník tvorí: A. UČEBNICA B. ZOŠIT PRE ŠTUDENTA C. ZOŠIT PRE
UČITEĽA ZOŠIT PRE ŠTUDENTA Zošit je neoddeliteľnou súčasťou
učebnice a je prvým svojho druhu pre stredné školy. Pripravenými a
premyslenými úlohami šetrí učiteľovi čas na prípravu. Má ambíciu
nahradiť poznámkový zošit. Obsahuje vyvodzovacie, precvičovacie,
aplikačné, tvorivé i problémové úlohy, napr. aj s dvoma/žiadnym
riešením. Spája jazykové prostriedky (fonetiku, lexikológiu,
morfológiu, syntax) s praktickou a efektívnou komunikáciou
(štylistikou). Úlohy problematizujú učivo učebnice, prinášajú rôzne
komunikačné situácie, varianty preberaných útvarov (reálne –
nedokonalé, nevhodné, neprimerané, zavádzajúce a pod.) a nútia
žiaka aplikovať poznatky v novom kontexte. Predostiera aj rôzne
paradoxné situácie z praktickej komunikácie. Učiteľovi to prináša
obraz, či žiak učivu rozumie. Novinkami sú úlohy na dôslednú
prípravu na školské písomné práce, testy na nácvik na externú
maturitu, rôzne typy jazykových produktov, napr. videá, zvukové
nahrávky… Úlohy zďaleka nevyčerpávajú potenciál ukážok a
komunikačných prostriedkov. Autori predpokladajú schopnosť učiteľa
tvorivo pracovať s ponúknutým materiálom. Zameranie úloh: –
porozumenie textu (súvislého, nesúvislého, ikonického) na viacerých
úrovniach: reprodukcia, vysvetlenie, analýza, zdôvodnenie,
porovnávanie, hodnotenie – tvorba textu, navrhnutie riešenia a
posudzovanie; – kombinovanie jazykových prostriedkov v komunikačnej
praxi; – argumentácia; – zameranie na psychomotorickú a afektívnu
doménu; – práca s externými zdrojmi; – korigovanie neprimeraných
slohových útvarov; – precvičovanie základných komunikačných
zručností (pravopis, typografia, gramatika); – otvorené a uzavreté
úlohy; – úlohy bez riešení i s viacerými riešeniami zohľadňujúcimi
konkrétnu komunikačnú situáciu; – testy pripravujúce na externú
maturitu. OBSAH Obsah Vstupný test Syntaktické jazykové prostriedky
2 Jednoduché súvetie Zložené súvetie Nadvetná (textová) syntax
Súdržnosť a nadväznosť textu: slovosled, vetosled Súdržnosť a
nadväznosť textu: konektory Členenie textu: odsek, kapitola
Odstupňovanie textu Otestujte sa 1 Vedecká komunikácia Ako čítať
odborný text Náučný štýl. Znaky náučného štýlu Výrazové prostriedky
náučného štýlu Kompozícia textov náučného štýlu Výkladový slohový
postup: myšlienkové postupy Vyjadrenie príčinnosti (kauzality)
Argumentácia a chyby v argumentácii Interpretácia Výkladové texty
(objektívne) Výklad a úvaha Úvahové texty (subjektívne) Esejistické
texty (objektívno-subjektívne) Otestujte sa 2 Zvukové jazykové
prostriedky Zvuk ako znak. Hlásky Spodobovanie – znelostná
asimilácia Výslovnosť hláskových skupín Výslovnosť slov cudzieho
pôvodu Prozodické vlastnosti reči: intonácia Tónová modulácia reči
Silová modulácia reči Časová modulácia reči Štylistické využitie
zvukových vlastností jazyka Otestujte sa 3 Školská písomná práca I
Školská písomná práca II Citovaná literatúra