Občianska náuka pre stredné školy - Zošit pre študenta I. časť
Knihu kúpite v
2 e-shopoch
od
6,65 €
Panta Rhei
7,43 €
Skladom
(odoslanie ihneď)
Knihyprekazdeho.sk
6,65 €
Skladom
(dodanie do 3 dní)
Krátky popis
Prečo občianska náuka? "Základným posolstvom humanitných a
sociálnych vied je, že vďaka nim je človek schopný anticipácie
schopnosti predvídať, ktorá sa neraz vníma ako niečo intuitívne či
inštinktívne, ako schopnosť, ktorú buď máme, alebo nemáme. Táto
schopnosť je však osvojiteľná a naším cieľom je, aby ste boli
schopní predvídať konanie a správanie ľudí, sociálnych skupín a
spoločnosti, aby ste toto konanie mohli ovplyvňovať a vystríhať sa
pred ním. Anticipácia nie je samoúčelná schopnosť, ale prostriedok
s výrazne praktickým i mravným dosahom. Výskumy vied, ako sú
psychológia, sociológia, ekonómia, politológia, právna veda a
filozofia, nám v tom budú veľmi nápomocné. Psychológia umožňuje
predvídať konanie ľudí v bežných i záťažových situáciách.
Sociológiu je potrebné budovať na experimentoch, ktoré umožnia
zažiť a dešifrovať správanie sa sociálnych skupín. Právna veda i
ekonómia na základe analýzy prípadových štúdií umožňujú odhaľovať
kauzálne (príčiny i dôsledky) súvislosti nášho konania. Politológia
vytvorí predpoklady predvídať konanie politikov a elít. Filozofia
nám nastoľuje otázky, ktoré sme si nikdy predtým nekládli alebo sme
nedokázali na ne odpovedať. Občianska náuka nás bude nútiť
reflektovať naše doterajšie konanie a tým dospieť k hlbšiemu
sebapoznaniu. Prostredníctvom zážitkového vyučovania bude vytvárať
situácie, ktoré umožnia priamo nacvičiť a prežiť okolnosti, s
ktorými sa môžete v živote stretnúť: sprítomní problémy, ktoré
riešite a ktoré majú dosah na vaše životy. Občianska náuka vám
pomôže naformulovať vlastné názory či zaujať postoje a podporí vašu
tvorivosť a vynaliezavosť. (Štefan Bojnák, autor) Zošit pre
študenta má ambíciu nahradiť klasický zošit a zefektívniť prácu na
hodinách i doma: žiak si doň píše poznámky, zisťuje dôvody, prečo
sa danú tému učí, vypracúva úlohy, aktívne manipuluje s materiálmi
(schémy, texty, grafy, tabuľky, obrázky), opakuje si učivo a na
záver sa hodnotí. Zošit sa dá využiť na klasickej hodine, čo však
nevylučuje použitie alternatívnych metód. Každej téme je venovaná
jedna dvojstrana, ktorá má pevnú štruktúru: 1. Priestor na
poznámky, ktorý využije žiak podľa svojho uváženia (záznam výkladu
na hodine, poznámky z prezentácií prístupných on-line, informácie
navyše, vlastné pátranie...). 2. Motivácia je venovaná príbehu
človeka. V jeho centre je Jozef, priemerný typický obyvateľ
Slovenska, osudy ktorého sa budú prepletať celým zošitom a ktorému
bude neraz potrebné pomôcť prekonať rôzne situácie. Príbeh má
evokovať problém, niekedy provokovať, či nakopnúť žiakov k téme. 3.
Úlohy, pomocou ktorých majú žiaci dospieť k poznaniu témy, resp. k
získaniu vedomostí, zručností, schopnosti sformulovať vlastné
názory či zaujať postoje. Niekedy je možné dopracovať sa k záverom
bez toho, aby žiaci mali vysvetlené učivo, niekedy sa vyžaduje istý
teoretický vstup. Mnoho úloh je zameraných na čitateľskú
gramotnosť. Žiaci analyzujú texty, grafy, karikatúry, nahrávky,
videá. Schopnosť analytického myslenia je predpoklad pre poznanie
príčin i dôsledkov, čo je aj cieľom vyučovania občianskej náuky.
Zošit podnecuje zážitkové vyučovanie, ktoré umožní priamo nacvičiť
a prežiť situácie, s ktorými sa žiak môže v živote stretnúť. To
však predpokladá pojmové i metodologické zvládnutie spomenutých
vedných disciplín. Zošit obsahuje aj produkčné úlohy, kde žiaci
môžu dať priestor svojej tvorivosti. Nie je nevyhnutné vypracovať
všetky úlohy, učiteľ si vyberie tie, ktorými sa dopracuje k
naplneniu cieľa. 4. Reflexia v závere obsahuje otázky na
zopakovanie. Majú tvoriť reflexiu toho, čo si žiaci zapamätali a
osvojili na danej hodine. 5. Hodnotenie hodiny v samotnom závere
môžu využiť žiaci na posúdenie kognitívnej úrovne a pragmatickosti
vyučovacej hodiny (Do akej miery považujem poznatky a zručnosti
získané na hodine za prínosné? +/) alebo na vyjadrenie svojej
emócie z nej (jednoslovné hodnotenie pocitov z dnešnej hodiny). 6.
Informácie navyše majú motivovať žiakov pátrať po ďalších
poznatkoch. Obsah: Základy psychológie Podstata ľudskej psychiky
Psychické javy osobnosti Vývin psychiky a učenie Psychológia
osobnosti Psychické zdravie a stres Základy sociológie Proces
socializácie Sociálne skupiny a organizácie Rodina Sociálne
fenomény sociálna deviácia Problémy spoločnosti I Problémy
spoločnosti II Základy ekonómie Základy ekonómie Základné
ekonomické otázky a typy ekonomík Národné hospodárstvo Princípy
fungovania trhovej ekonomiky Ekonomický kolobeh Trh práce
Nezamestnanosť Práca a úrad práce Pracovný pomer Formy podnikania
Peniaze Vývoj eura Finančné inštitúcie banky a poisťovne Štátny
rozpočet Základy politológie Znaky štátu a štátne symboly Formy
štátu Horizontálna deľba moci Vertikálna deľba moci Demokracia a
jej znaky Priama demokracia Politický systém Voľby a volebné
systémy Ľudské práva Parlamentný systém SR, Ústava SR a systém EÚ
Základy práva Právo a iné normatívne systémy Právny systém Rodinné
právo Trestné právo Orgány ochrany práva Občianske právo Práva
spotrebiteľa