Omyl pána Hayerdhála
Knihu kúpite v
3 e-shopoch
od
51,15 €
Knihyprekazdeho.sk
52,25 €
Skladom
(dodanie do 3 dní)
Panta Rhei
52,25 €
Skladom
(dodanie do 3 dní)
Gorila.sk
51,15 €
Skladom
(dodanie do 14 dní)
Krátky popis
Cesta na Tahiti, Markézy a Rapa Nui - Veľkonočný ostrov Autor knihy
M i l a n A u g u s t í n je okrem literárnej tvorby aj výtvarne
činný. Pri svojich početných zahraničných cestách vytvoril stovky
kresieb, skíc a poznámok, z ktorých následne vzniká plejáda olejov.
Z jeho paci? ckej cesty zatiaľ vznikli obrazy z markézskeho ostrova
Oa Hiva, ale najmä z ostrova Rapa Nui, teda známeho Veľko-nočného
ostrova, kde ho zaujala neskutočná až mystická atmosféra tohto
ostrova v premenách živlov tvoria-cich tamojšie počasie. Dr. Milan
Rastislav Štefánik bol prvým slovenským fotografom v Paci? ku,
konkrétne vo Francúzskej Polynézii, a aj autorom prvého známeho
aktu v slovenskej fotogra? i z prostredia Tahiti. Martinský rodák
Milan Thomka Mitrovský, maliar druhej generácie slovenských
výtvarníkov 20. storočia, umelec širokého rozhľadu a literárneho
vzdelania, namaľoval v tridsiatych rokoch minulého storočia pod
dojmom spomienok na Štefánikovo pôsobenie v Polynézii obraz s
polynézskym motívom, ktorý nazval Milenci z Tahiti.Milan Augustín
je však prvým výtvarníkom zo Slovenska, ktorý kreslil a maľoval v
prostredí polynézskych ostro-vov. Dokonca priniesol a zanechal
povestný pútnický kameň – jaspis z banskoštiavnickej Kalvárie na
hrobe francúzskeho maliara Paula Gauguina v osade Atuona na ostrove
Oa Hiva. Z tejto cesty vznikol rad olejových kompozícií
prezentujúcich markézske krajiny, ako aj koexistenciu kamenných
monumentov – ahu – s moai, ktoré vytvorili dávni obyvatelia ostrova
Mata-ki-te-rangi (Očí upretých do neba) s ostrovnou krajinou, ktorú
pred miliónmi rokov vytvorili desiatky malých a veľkých
vulkánov.Omyl pána Heyerdahla je jedinečným titulom v Augustínovej
bibliogra? i. Jej témou je pozemský svet ako celok, od najstarších
čias dodnes. Je to goethovský svet v kvapke vody. Je to laboratórna
analýza ľudských kultúr a civilizácií, zážitkových slojov, vrstiev
a štruktúr biosféry premietnutých cez zrenicu cestovateľovho oka.
Kinematogra? a sui generis.Žánrovou osou monumentálne koncipovanej
eseje Omyl pána Heyerdahla je cestopis – menovite detailne
organizačne i materiálne pripravená cesta autora do Polynézie, ku
ktorej ho viedol na jednej strane záujem o osudy Paula Gauguina
počas jeho pobytu na Tahiti a na ostrove Oa Hiva na Markézach,
osudy Milana Rastislava Štefánika v súvislosti s jeho pobytom
tamtiež, ale najmä nová možnosť cestovať letecky z Markézskych
ostrovov na Veľkonočný ostrov Rapa Nui, ktorého záhady učarili
svetu pred desaťročiami, najmä po tom, čo ich preslávil Thor
Heyerdahl svojím bohato medializovaným projektom z konca
päťdesiatych rokov minulého storočia, Kon-Tiki. Táto skutočnosť je
tematickou osou diela.Hayerdhal – z hľadiska formálnej logiky
správne – hľadal zdroj osídlenia ostrova v najbližšom civilizačnom
centre. Osou tohto predpokladu je však zároveň aj vylúčenie inej
možnosti. Práve tu, pri tomto bode Heyerdahlovej teórie, sa
Augustínovo koncepčné historiogra? cké myslenie naplnilo nepokojom
iného poznania. Pravdaže nie je vylúčené, že naprávaním „omylu“
pána Heyerdahla sa nedáme uchvátiť „omylom“ pána Augustína. Autor
si však uvedomuje veľmi jasne, že sa pohybuje na pôde myšlienkových
experimentov a historických modelov, keď uvedené uzatvára slovami:
„Je to len moja romantická predstava alebo úzky pásik nádeje a
svetla v temnote? Budúcnosť vie vždy pripraviť mnohé prekvapenia,
verím, že aj v prípade ostrova Očí upretých do neba, to bude tak…“