Otče náš - František Dancák
Knihu kúpite v
1 e-shope
od
5,90 €
Panta Rhei
5,90 €
Skladom
(dodanie do 3 dní)
Krátky popis
Raz sa Ježiš na ktoromsi mieste modlil. Spôsob jeho modlitby urobil
silný dojem na jeho učeníkov, pretože keď ho videli, ako sa modlí,
jeden z jeho učeníkov prosil, aby aj ich naučil modliť sa. Nevieme
presne, čo ho na Ježišovej modlitbe zaujalo, ale môžeme
predpokladať, že to bolo nadšenie, ktoré tiahlo Syna k Otcovi a
ktoré zapojovalo celú jeho dušu do tohto synovského kontaktu. V
týchto momentoch Kristova tvár musela pokojne žiariť. Učeník teda
čakal až táto modlitba skončí, a potom vyslovil prosbu, ku ktorej
dal podnet sám: „Pane, nauč nás modliť sa, ako Ján naučil svojich
učeníkov“ (Lk 11, 1). Bol jedným z učeníkov Jána Krstiteľa a
vstúpil do jeho školy, aby sa modlil. Ale keď teraz očami sledoval
Ježiša pri jeho modlitbe, vnímal rozdiel a zatúžil modliť sa ako
on. Ako odpoveď na túto prosbu Pán zveruje svo- jim učeníkom a
svojej Cirkvi základnú kresťanskú modlitbu Otče náš... (Mt 6, 9 –
13). Naučil ich modlitbe, ktorá bola kresťanskou zbožnosťou s úctou
prijatá. Od tejto chvíle, deň čo deň tisíce a tisíce kresťanov
opovažujú sa Bohu povedať: Otče náš! Je to najvznešenejšia
modlitba, akú môžu vysloviť pery človeka. Známa, až taká známa, že
sa dokonca stala akousi jednotkou osvojenia si učebného textu,
akousi základnou veličinou pri meraní zvládnutia nejakého učiva.
„Viem to ako Otčenáš,“ povie nejeden študent. Ale naozaj, vieme
Otčenáš? Teda vieme, o čo prosíme v modlitbe Otčenáš. Vážime si
vôbec modlitbu, ktorú nás naučil sám Pán? Nestal sa pre nás Otčenáš
len akousi známou zbožnou básničkou odrecitovanou ráno, večer, či
pri inej príležitosti? Ak sa však zamyslíme nad jej obsahom, a
neostaneme len pri zdaní, s prekvapením zistíme, že ona vlastne nie
je stará. Je mladá, tak ako jej autor. Je stále nová, stále
aktuálna, stále nadčasová, skrývajúca v sebe tajomstvá a poklady.
Je aj darom, za ktorý máme ďakovať, pretože sme dostali božský
príklad, aký má byť obsah i forma modlitby. Modlitba Otče náš, aj
keď je najčastejšie vyslovovaná modlitba na svete, neznamená ale,
že je nejakou všeobecnou celosvetovou modlitbou. Má ale svoje
miesto v živote. V prvom rade a predovšetkým je modlitbou
Ježišových učeníkov. Podľa Matúša stojí v centre Reči na vrchu a je
určená nie iba ľudu, ale predovšetkým učeníkom: „Vy sa budete
modliť takto: Otče náš, ktorý si na nebesiach...“ (Mt 6, 9). U
Lukáša je to ešte zreteľnejšie, keď jeden z jeho učeníkov prosí,
aby ich naučil modliť sa, ako Ján naučil svojich učeníkov. Ježiš im
vtedy povedal: „Keďsa modlíte, hovorte: Otče, posväť sa tvoje
meno...“ (Lk 11, 2). Otčenáš je teda predovšetkým modlitba
učeníkov. V každom riadku ide o to, aby nasledovníci Ježiša zabudli
na svoje vlastné túžby a životné plány a chceli iba to, čo chce
Boh. V tomto ohľade je pre každého, kto sa ju modlí, dosť
„riskantnou“ modlitbou. Prečo? Lebo akosi sa „obnosil“. Jeho slová
a vety: „Posväť sa tvoje meno,“ „buď vôľa tvoja,“ akoby sa nám
rozmazali, vybledli. Avšak u učeníkov mal Otčenáš jasné a zreteľné
črty. Ježiš nenaučil učeníkov modlitbu chvály, ako to bolo v
židovskej tradícii. Ježiš poznal modlitbu chvál a vďaky. Odovzdal
im ale modlitbu prosebnú, ako jedinú a im vlastnú, ktorá
zodpovedala práve vznikajúcemu Božiemu kráľovstvu. Modlitba
Otčenáša je veľmi krátka. Odpoveď dáva Matúš Ježišovým učeníkom,
ktorú umiestnil pred Otčenáš: „Keďsa modlíte, nehovorte veľa ako
pohania. Myslia si, že budú vypočutí pre svoju mnohovravnosť.
Nenapodobňujte ich; veď váš Otec vie, prv, ako by ste ho prosili“
(Mt 6, 7 – 8). To je teda dôvod, prečo je modlitba Otčenáš, taká
krátka: ide k jadru, k veci, bez žiadnych ceremónii. V modlitbe
Otčenáš je v samotných siedmych prosbách zhrnutá celá Ježišova vôľa
i očakávania. Je preto hodná, aby sme sa nad ňou zamysleli a znova
lepšie zacítili jej chuť a silu. Ak sa ju dobre modlíme a podľa nej
budeme aj žiť, stane sa vynikajúcim pomocníkom nášho kresťanského
života. Nech k tomu poslúži aj táto zbierka príkladov a myšlienok.