Pod Božím pohľadom
Knihu kúpite v
1 e-shope
od
5,70 €
Panta Rhei
5,70 €
Skladom
(dodanie do 3 dní)
Krátky popis
Kniha obsahuje učenie autentického duchovného učiteľa, ktorý sa
nesnaží zapáčiť, ale chce viesť svojich žiakov k životu v jednote s
Bohom. Jazyk je zámerne takmer školácky jednoduchý, na prospech
každého, kto sa chce cvičiť v Božej prítomnosti. Základnou líniou
celého textu je pohľad – postupne predstavovaný ako očisťujúci,
posväcujúci, upokojujúci, zjednocujúci –, či už pohľad Boha, Ježiša
alebo Panny Márie. Dom Godefroid, trapistický mních, je svojimi
skúsenosťami a nadšením nepochybne hodnoverným svedkom pôsobenia
milosti v živote človeka hľadajúceho Boha. Jeho učenie je ňou
preniknuté. Majstrom zostáva aj dnes pre každého, kto chce žiť pod
Božím pohľadom. Kto bol Paul Bélorgey? Paul Bélorgey sa narodil 12.
novembra 1880 v Pouilly-en-Auxois. Spomienky našich súčasníkov na
tohto muža sa určite veľmi rôznia, ale všetci sa zhodujú v tom, že
bol skutočne duchovným človekom, ktorý viedol ľudí na úzkej ceste
zjednotenia s Bohom. Nemohol zniesť vlažnosť vo svete ani v
kláštore, o čom svedčia jeho osudy. Dvadsiateho štvrtého marca 1910
vstúpil do cisterciánskeho opátstva v Scourmonte – tak sa skončil
úspešný život svetáckeho vojaka, ktorý miloval konské dostihy a
hostiny, ale stále ho trápila nespokojnosť, ktorá ho priviedla ku
konverzii. Pri viacerých príležitostiach sa sám vyjadril k tomuto
obdobiu svojho života a z jeho rozprávania vyplývalo, že bol
mimoriadne pozorný na znamenia Prozreteľnosti. Taký zostal aj ako
mních – vždy pozorný na jemné vanutie Ducha v srdciach. Po tom, čo
pôsobil ako novicmajster a prior v Scourmonte, ho roku 1932
vymenovali za opáta v Cîteaux. Mnísi zo Cîteaux si ešte vždy
pamätajú tohto nadšeného muža, nevyčerpateľného rečníka
presvedčeného o pravdivosti svojej duchovnej skúsenosti a ochotného
sa o ňu podeliť. Elegantný, žiarivý, usmievavý, učil „všetko o
Bohu“ v prekonávaní seba samého. Jeho učenie, v konečnom dôsledku
veľmi jednoduché, si vyžadovalo veľkú prísnosť a jeho tak trochu
systematické myslenie nepripúšťalo rozpory. Vo svojom spoločenstve
chcel vytvoriť duchovnú elitu „silných“ (ako hovorí sv. Pavol) a
bol prekvapený, že nie všetci ľahko kráčali po ceste Božích
prikázaní. Knihy Dom Godefroida, hoci určite odrážajú jeho
myšlienky, neboli napísané priamo jeho rukou. Hovoril zo srdca a
dal sa unášať hlbokou duchovnou spomienkou. Jeho knihy sú v
podstate poznámky, ktoré si robil počas výučby v noviciáte a neskôr
ich revidoval. Starší zo Cîteaux si 10 dodnes pripomínajú dojímavú
kázeň Dom Godefroida na sviatok Mena Ježiš (slávil sa vtedy v druhú
nedeľu po Zjavení Pána): expertus potest credere. To bolo možno
jeho najhlbšie duchovné presvedčenie: Viera musí byť predmetom
skúsenosti a na oplátku musí táto skúsenosť, zložená z modlitby,
jednoduchosti a citovej zbožnosti, viesť k hlbšej viere. V roku
1953 ho povolali za predstaveného do Caldey vo Walese a neskôr bol
duchovným správcom v Soleilmonte v Belgicku. Zomrel pokojne 15.
septembra 1964: Tranquillus Deus tranquillat omnia – Pokojný Boh
všetko upokojuje. Predstavenie „Zasvätenia do vnútorného života“ je
azda v prvom rade poskytnutím určitých referenčných bodov, ktoré
umožnia do istej miery relativizovať jazyk, aby sme sa dostali k
tomu, o čom hovorí. Treba uznať, že desaťročia delia ľudí niekedy
viac ako storočia a že pri prvom čítaní tejto knižočky hrozí, že
budeme konfrontovaní s trojnásobnou zastaranosťou: zastaranosťou
citovaných autorít, historickej situácie a samotného jazyka.
Nevyhneme sa požiadavkám našich čias (mier medzi ľuďmi,
starostlivosť o najchudobnejších, etická refl exia), ale Dom
Godefroid nám s radosťou pripomína, že mier medzi ľuďmi nastane len
vtedy, ak bude zakorenený tam, kde sa vždy dáva a prijíma, v
Trojjedinom Bohu a vo „vnútornomživote“ Najsvätejšej Trojice.