Posledná k. & k. barónka - Silvester Lavrík
Knihu kúpite v
1 e-shope
od
9,79 €
Panta Rhei
9,79 €
Skladom
(dodanie do 3 dní)
Krátky popis
Posledná k.&k. barónka Dokumorán S týmto názvom prináša životný
príbeh Margity Czóbelovej, ženy, ktorú maľoval Nándor Katona a
kreslil Elemér Köszeghy. Ona sama maľovala a videla maľovať
mystického impresionistu Ladislava Mednyánszkeho. Pre londýnske
vydavateľstvá ilustrovala detektívky a dobrodružné romány. V
sedemdesiatych rokoch tvorila angažované plagáty oslavujúce
vyslanie sovietskeho Sputnika do Vesmíru. Strážky, Budapešť,
Viedeň, Londýn... a opäť Strážky pod Tatrami. Renesančný kaštieľ
obklopený parkom, cez ktorý preteká rieka Poprad. Plávala v nej aj
v zime, maľovala, lyžovala, jazdila na koni. Nepochopená dobou,
sama ju stroho komentujúc v nespočetných denníkových záznamoch.
Akurátnym slovom, písmom drobným ako mrznúci dážď. Popritom
zachraňovala rodný kaštieľ, päťstoročnú knižnicu s tisíckami
cenných zväzkov a obrazy Ladislava Mednyánszkeho i portréty
spišských a oravských županov. Po rozpade Rakúsko-Uhorska prvý raz,
po boľševickom znárodňovaní v roku 1948 zďaleka nie posledný raz.
Všetky obrazy, knihy a rodinné písomnosti sa jej podarilo uchovať
len vďaka vlastnej vynaliezavosti a svojráznemu šarmu. Dokázala to
napriek tomu, že ľudí s takýmto osudom je okolie náchylné považovať
za čudákov, ak nie rovno bláznov. Vojny, rozpady impérií, revolúcie
a totalitné režimy dvadsiateho storočia zobrali Margite Czóbelovej
temer všetko, vrátane budúcnosti. Pokiaľ ide o národnosť,
československé úrady do jej cestovnej legitimácie napísali, že je
miešanka. No hrdosť, pamäť a humor si vziať nedala. Lásku,
predovšetkým ku koňom a k rodnému kraju, takisto nie. Bola schopná
ľúbiť a veriť aj v časoch, keď milovať nebolo koho. Nepredpojaté a
pozorné čítanie doby a príbehu poslednej k. & k. barónky nám môže
pomôcť chápať a predvídať nebezpečné tendencie dneška. V
jednotlivcoch, národoch aj ideológiách. Barónka Margita Czóbelová
(1891 – 1972), neter maliara Ladislava Mednyánszkeho, prežila
väčšinu svojho života pod Tatrami. Na základe záznamov v archíve
Akadémie výtvarných umení v Budapešti tu Margita spolu so sestrou
Mariannou študovala v školskom roku 1915 - 1916. Prvá svetová vojna
ich štúdium prerušila. V rokoch 1916 a 1922 Margita vystavovala na
Národnom salóne v Budapešti. Začala tvoriť nielen ako maliarka, ale
i ilustrátorka, predovšetkým pre anglické vydavateľstvá. Jej
kariéru prerušila situácia po prvej svetovej vojne. Počas vojny sa
stratil jej brat István. Strýko Ladislav Mednyánszky umrel v roku
1919. Sestra Marianna zomrela mladá 19. apríla 1929. Margita
doopatrovala rodičov - otec spisovateľ, filozof a ekonóm István
Czóbel zomrel 30. apríla 1932, mama Margita (Miri) Czóbelová, rod.
Mednyánszka, umrela 5. júna 1937. Počas druhej svetovej vojny
zostala Margita Czóbelová osamotená. V prostredí plnom protirečení
a represálií to nemala ľahké. Zvodom doby ani revanšistickým
náladám však nepodľahla. Po politických zmenách v roku 1948 prišla
o rodinný majetok a pozemky. Šport, jazda na koni a mnoho ďalších
aktivít udržiavali drobnú Margitu Czóbelovú v psychickej aj
fyzickej kondícii. Izolovanosť barónky v prostredí Strážok
ovplyvnila i jej výtvarnú tvorbu. V období medzi svetovými vojnami
sa venovala hlavne ilustráciám (rozprávky Hansa Christiana
Andersena, prózy Cecilie Tormayovej). Tvorila farebne svieže
kompozície z parku v kaštieli, krajinomaľby inšpirované
Mednyánszkeho dielami. Portrétovala členov a členky rodiny.
Významnú časť jej prác predstavujú autoportréty. Podobne ako
Ladislav Mednyánszky aj ona tvorila na maliarske plátno i na rôzne
druhy papierov. Takisto často maľovala na obe strany. Po druhej
svetovej vojne sa medzi jej témami objavujú aj menej obvyklé, či
očakávané námety z modernizujúcich sa Tatier i zo socialistického
sveta. Niektoré z nich vznikli na objednávku ako podklady pre
plagáty k výročiu boľševickej revolúcie v Rusku (VOSR). Dôležitou
črtou jej života bola krotká, no nezdolateľná viera v silu zdravého
rozumu a sústavné konanie dobra. Prejavovalo sa aj v tom, že hoci
vlastných potomkov nemala, tem