Príbehy 20. storočia - Hudba jako protest
Knihu kúpite v
1 e-shope
od
7,60 €
Knihyprekazdeho.sk
7,60 €
Skladom
(dodanie do 3 dní)
Krátky popis
Hudba vám dokáže spraviť radosť, rozosmutniť vás, nabudiť, no aj
priniesť nádej. Ak žijete v časoch, keď je kultúra cenzurovaná a
sloboda slova obmedzená, práve hudba môže elegantne obchádzať mnohé
nariadenia. Metafory a skryté odkazy boli zbraňou boja proti
totalitným režimom v celej našej histórii a napriek tvrdej
normalizácii sa platne či kazety so slobodnou hudbou šírili naprieč
rodinami a kamarátmi. Tretie číslo časopisu Príbehy 20. storočia má
názov Hudba ako protest. Nie vždy išlo o priamy protest – ako
hovorí v rozhovore s Marianom Jaslovským exminister kultúry a
organizátor mnohých kultúrnych podujatí Agnes Snopko, na Slovensku
nebola umelecká scéna až tak výrazne zameraná proti totalite, no
rozkvitala napriek nej. K neoficiálnej kultúre a šedej zóne bola
štátna moc zmierlivejšia ako k disentu v Česku. V časopise sa
napokon venujeme aj aktuálnej situácii. Slovenský reper Tono S. v
komentári píše o tom, že hudobníci nesmú byť ticho. „V šoubiznise
sa pritom často javí, že byť bez názoru, zatvárať si pred
nepohodlnými témami oči, byť apolitický alebo sa dokonca postaviť
na ,temnú stranu‘ môže znamenať jednoduchšiu cestu k ,úspechu‘,“
tvrdí. Aj preto sa podľa neho treba vyjadrovať k dianiu v
spoločnosti, politike a v kultúre, najmä v časoch, keď sa kultúra
zvrchu delí na viac a menej „národnú“ či „tradičnú“. „Naše slová by
mali spájať, nie šíriť nenávisť,“ dodáva. V časopise nájdete:
?rozhovor s Agnesom Snopkom o tom, v čom bol hudobný underground na
Slovensku iný a či protestoval proti režimu, ?text Barbory Šťastnej
o normalizácii hudobného priemyslu v časoch komunizmu, ?názor
repera Tona S. o tom, prečo by umelci nemali byť ticho, ?príbeh
Karla Kryla, ktorý bol nepohodlný pre komunistov aj pre chybujúcich
demokratov a ktorý zažíval po zmene režimu sklamanie, ?recenziu na
knihu čínskeho básnika Liaoa I-wua Pre jednu a sto piesní o
nezlomnej vôli proti útlaku, ?príbeh koncertného majstra Juraja
Alexandra, ktorý prežil koncentračný tábor a ktorého zahraničné
turné režim toleroval, pretože z neho profitoval ?spomienky Mariána
Pavúka o začiatkoch hudobného klubu Bombura aj o policajných
bitkách pri undergroundových koncertoch Tretie číslo štvrťročníka
Príbehy 20. storočia ilustroval Matúš Maťátko. „Až v roku 1988, keď
som už hrával pätnásť koncertov mesačne, som dostal povolenie hrať.
Povolenie pre divadlo, lebo vraj to, čo hrám, nie je hudba.“ Václav
Koubek, český pesničkár