While Alfred North Whitehead did not dedicate any books or articles
to aesthetics specifically, aesthetic motifs permeate his entire
philosophical opus. Despite this, aestheticians have devoted little
attention to Whitehead; most attempts to reconstruct Whitehead’s
aesthetics have come from process philosophers, and even in that
context aesthetics has never occupied a central position. In this
book, four scholars of aesthetics provide another angle from which
Whiteheadian aesthetics might be reconstructed. Paying special
attention to the notion of aesthetic experience, the authors
analyze abstraction versus concreteness, immediacy vs. mediation,
and aesthetic contextualism vs. aesthetic isolationism. For their
interpretation of Whiteheadian aesthetics, the concepts of
creativity and rhythm are crucial. Using these concepts, the book
interprets the motif of the processes by which experience is
harmonized, the sensation of the quality of the whole, and
directedness towards novelty. The first chapter introduces
Whitehead’s philosophical method of descriptive generalization.
This method assumes that every philosophical system is based on a
particular entry point. We show that for Whitehead this entry point
was aesthetics. Chapter Two compares Whitehead and Dewey’s
philosophies to show that both viewed aesthetic experience in terms
of complex rhythms; this helps us better understand the differences
and the continuities between everyday experience and art. Chapter
Three compares Whitehead’s ideas with those of Henri Bergson,
showing the way art reveals the form of immediate experience and
how the aesthetic experience of art relates to truth. The final
chapter details the processes that constitute aesthetic experience
in a narrower sense, analyzing aesthetic experience from the
perspective of the types of abstractive processes it involves and
the complex types of experience it produces.
Nový pracovný zošit je zameraný na prípravu na prijímacie pohovory
do prímy z predmetu matematika. Slúžiť môže aj ako doplnkový
pracovný zošit pre piatakov. Vzhľadom na zameranie pracovného
zošita sa v ňom objavujú aj úlohy, ktoré sú nad rámec vzdelávacieho
obsahu 5. ročníka ZŠ (ISCED). Úlohy preverujú nielen vedomosti a
zručnosti, ale aj finančnú a čitateľskú gramotnosť, aplikačné
schopnosti a ďalšie kľúčové kompetencie. Riešenia a vysvetlenia
riešení nie sú súčasťou tohto titulu, ale ich nájdete v samostatnom
titule, ktorý je určený nielen pre učiteľov, ale aj pre rodičov a
starých rodičov, ktorí budú budúcim primánom pomáhať pri príprave
na prijímacie pohovory. Zošity sú zostavené z dvoch častí: 1.časť
obsahuje opakovanie učiva v tematických okruhoch, 2.časť
predstavuje 6 autentických testov, ktoré boli súčasťou prijímacích
konaní na rôznych osemročných gymnáziách. Pracovný zošit prináša
rôzne typy úloh: *otvorené úlohy *úlohy s výberom jednej správnej
odpovede *úlohy s výberom viacerých správnych odpovedí
Stále hľadáte nejaké knihy on-line a už Vás nebaví prechádzať všetky e-shopy?
Nájdite všetky knihy, ktoré si chcete kúpiť. Pridajte si ich do košíka a nechajte nás, aby sme porovnali ceny a dostupnosť e-shopov s knihami a zobrazili Vám tie najvýhodnejšie ponuky!
Potom už stačí len prejsť do vybraného e-shopu a knihy si objednať...