Školská zrelosť - Vlasta Šmardová,Jiřina Bednářová
Knihu kúpite v
1 e-shope
od
9,29 €
Gorila.sk
9,29 €
Skladom
(odoslanie ihneď)
Krátky popis
Publikácia Školská zrelosť autorskej dvojice Jiřina Bednářová –
Vlasta Šmardová dopĺňa ucelený rad odborných materiálov, ktoré v
poslednej dobe autorky publikovali a svojím pohľadom završuje
otázku vývoja a diagnostiky dieťaťa v predškolskom veku. Ústrednou
témou je školská zrelosť / pripravenosť. Autorky sa snažia zoznámiť
čitateľa so všetkými dôležitými faktormi ovplyvňujúcimi dosiahnutú
vývojovú úroveň dieťaťa pred vstupom do školy. Upozorňujú tiež na
možné problémy v školskom veku v prípade, ak sú v daných oblastiach
určité deficity.Čitateľmi a užívateľmi knihy budú v prvom rade
rodičia, ktorí sa dozvedia, aké sú kritériá školskej zrelosti /
pripravenosti, ako pracovať s dieťaťom pred vstupom do školy a
pokiaľ sa chcú uistiť, že ich potomok spĺňa vývojové ukazovatele
pred nástupom do školy, nájdu tu aj diagnostické úlohy. Touto témou
sa odbornezaoberajú školské poradenské zariadenia
(pedagogicko-psychologické poradne, špeciálno-pedagogické centrá).
Cieľom publikácie určite nie je to, aby si rodičia alebo
vychovávatelia jednorazovo urobili dieťaťu komplexnú diagnostiku.
Publikácia im naopak dáva priestor, aby sa dlhodobo zaoberali
podnecovaním dieťaťa v dobe prípravy na nástup do školy a aby mali
základné informácie o tom, čo by malo dieťa vedieť a zvládnuť medzi
piatym až šiestym rokom veku. Zámerom autoriek takisto je, aby boli
dospelí včas upozornení na niektoré vývojové ťažkosti a včas
vyhľadali odbornú pomoc poradenských zariadení, napríklad pri
posúdení, či by malo dieťa do školy nastúpiť, prípadne pri
zaraďovaní do edukačno-stimulačných skupín alebo intervenčných
programov.Publikácia môže dobre slúžiť aj učiteľkám materských
škôl. Aj ony sa zaoberajú otázkou, čo je ešte potrebné ďalej
trénovať v poslednom roku pred nástupom do školy, v ktorých
oblastiach má dieťa menšie či väčšie prob-lémy, opakovane napríklad
aj u detí s odkladmi školskej dochádzky. Inšpiráciou môže byť ale
aj pre samotné školy – ako pre učiteľov elementaristov, tak
napríklad aj pre pracovníkov školských poradenských pracovísk,
hlavne pri riešení zápisov do 1. tried, ktoré sú chápané viac
odborne a diagnosticky než spoločensky.Tí, ktorí sa s publikáciami
autoriek už zoznámili, vedia, že ich diagnostické prístupy sú dobre
uchopiteľné, majú formu škál, bez dôrazu na normatívny prístup.
Autorky diagnostiku nechápu ako „nálepkovanie“ detí, ale posúdením
individuálnych zvláštností každého dieťaťa budujú základy pre
nadväzujúcu prácu s ním, pre zaistenie zodpovedajúcej vzdelávacej
ponuky a vhodného pedagogického vedenia.Autorky užívateľom
opakovane pripomínajú dôležitý princíp, že diagnostika nie je
jednorazovou záležitosťou, že aj dieťa pred nástupom do školy je
ešte vo svojich výkonoch závislé od okamžitého nastavenia a
vyladenia. Opakované sledovanie dieťaťa by malo napomôcť pri
korigovaní roznych skreslení (neschopnosť alebo nezáujem sa v danom
okamihu požadovanou činnosťou zaoberať). Prajem novej publikácii
veľa čitateľov a čitateľom veľa inšpirácie!