Sloboda učiť sa
Knihu kúpite v
1 e-shope
od
22,61 €
Panta Rhei
22,61 €
Skladom
(odoslanie ihneď)
Krátky popis
Kniha Sloboda učiť sa je prelomové dielo najvýznamnejšieho
humanistického psychológa Carla Rogersa a jeho spolupracovníka
Jerome Freiberga, ktoré môže pomôcť vykročiť na cestu k
inkluzívnemu vzdelávaniu. Kniha sa ľahko číta, je plná príkladov z
reálneho života školy, odpovedá na neistoty učiteľa a rodiča, ktorí
v spleti metód a inovácii často nevedia, čo je vlastne pre dobrú
školu dôležité. V knihe objavíte najtajnejšie princípy
humanistického vzdelávania, zistíte, že vzťah, zážitok, reflexia a
ľudskosť sú piliere opravdivej školy. V období rozmachu
inkluzívneho vzdelávania predstavuje táto kniha výraznú pomoc pri
smerovaní vzdelávania a podporu rozmanitých potrieb všetkých detí,
učiteľov i rodičov. Kniha nešetrí ani kritikou na pomery školstva v
60-rokoch v Amerike, aj keď sa Vám ľahko môže zdať, akoby to bolo
písané len včera. A práve pre vás a vašu školu. Náš systém
vzdelávania nenapĺňa skutočné potreby človeka. Školy sa boria s
mnohými problémami a byrokraciou, mocenskými bojmi a
autoritárstvom, nalomenou slobodou bez zodpovednosti, frustráciou
na všetkých stranách. Hlavným cieľom tejto publikácie je ukázať
cestu revolúciu ducha škôl od základu k úplne novým rozmerom -
podporiť nielen zvedavosť žiakov a študentov, ale ich naučiť sa
rozhodovať, robiť chyby, prijímať sa v celej palete prežívania i
temných stránkach, v zložitých i radostných situáciách. Jej
ambíciou je pomôcť všetkým žiakom i učiteľom, riaditeľom i rodičom,
aby sa učili byť plne rozvinutými ľuďmi, aby sa stávali tým, kým sú
v nekončiacom procese rastu a učenia. Knižka Sloboda učiť sa sa
snaží: Pomôcť učiteľom pri navodzovaní atmosféry dôvery v triede
tak, aby sa pestovala zvedavosť a prirodzená túžba učiť sa. Pomôcť
žiakom i učiteľom, aby vedeli prijímať svoje silné i slabé stránky
ako prirodzenú súčasť rastu, aby mali vzájomnú dôveru a sebaúctu.
Pomôcť učiteľom rozvíjať reflektívne a facilitatívne učenie
postavené na vyjadrovaní a prežívaní radosti z učenia i odvahe
prijímať chyby a limity. Pomáhať učiteľom ľudsky rásť a nachádzať
hlboké uspokojenie v stretnutiach so žiakmi. Aplikácia princípov na
človeka centrovaného prístupu v školskom prostredí, ktoré Carl R.
Rogers vydal po prvýkrát v roku 1969 a neskôr v roku 1983 ho
doplnil a aktualizoval Jerome H. Freiberg sa po 22 rokoch dočkala
opätovného slovenského vydania pri príležitosti diskusií o
inkluzívnom vzdelávaní v školách tak, aby do diskusie prispela ako
zásadný prameň pri humanizácii našich škôl. Carl Rogers už pred
viac ako polstoročím upozornil, že škola musí byť miestom ľudskosti
a sebaaktualizácie osobnosti, že je potrebné podchytiť prirodzenú
zvedavosť a potenciál detí smerom k rastu. Deti chcú skúmať svet
okolo seba od narodenia a dôležité je túto motivačnú silu nezadusiť
hneď po nástupe do školy. Čo samozrejme nie je ľahké, najmä pre
učiteľa, ktorý musí byť plne prítomný, sústredený a aj sám otvorený
novým skúsenostiam i zlyhaniam. Na druhej strane, ak to dokáže,
odmenou mu je hlboká vnútorná radosť a spokojnosť, ktorú môže
čerpať aj z radosti a spokojnosti žiakov. Túto hodnotnú knižku
Sloboda učiť sa prinášame do slovenských škôl ako predzvesť
revolúcie demokratizácie a ľudskosti. Dnešné deti zďaleka tak
nepotrebujú interaktívne tabule ako medziľudské vzťahy, učiť sa
komunikovať, riešiť konflikty, objavovať zdroje a prijímať svoje
limity. Potrebujú autentických učiteľov, ktorí sú sami sebou a
dovolia to i žiakom v slobode a zodpovednosti. V tejto knižke bude
ťažko hľadať postupy a metódy, ale nájdete tu niečo tajomne nové a
hlboké. Táto kniha je nekončiaca cesta za pokladmi každodenne žitej
inkluzívnej pedagogiky.