Toto rozbiehajúce sa 21. storočie - Tomáš Štrauss
Knihu kúpite v
1 e-shope
od
9,41 €
Panta Rhei
9,41 €
Skladom
(dodanie do 3 dní)
Krátky popis
Orientálni, starogrécki a rímski bohovia boli pôvodne lokálni
bohovia. Bývali na rovnakom mieste. Buď vysoko hore, alebo pri
nejakej rieke. Pútnici a zvedaví cestovatelia - dobyvatelia
zemegule, si pôvodne svojich bohov brali so sebou na cesty. Mali
často podobné mená a podobné vlastnosti. Ich vzájomné porovnávanie
našepkalo možnosť inakosti. Táto možnosť podlamuje postupne všetky
jednoznačné východiskové istoty. Farba tvárí začína byť akosi
pestrejšia. S odstupom (=zrod filozofie) neutrálne siv á. Mnohé a
iné začína byť znepokojujúcou istotou nových čias. Naše rozprávanie
by sa mohlo začať práve v tom momente, keď si Galileo zostrojil
zvláštnu trúbku a ponúkol inkvizítorom, ktorí ho vyšetrovali, aby
do nej nakukli a spoznali, aký veľký a rô znorodý je náš vesmír a
akí malí sme my a naše istoty v ňom. Koperník podložil Galileiho
hypotézu matematickými výpočtami. Koniec našej znepokojujúcej
neistoty však nenastal ani s ohlasujúcim sa novovekom. Dozrel však
už čas, aby sa inštinkty nahradili ideami. Ideami pochádzajúcimi z
najrôznejších oblastí. Nie je pritom dôležité, či tieto idey
vyvierajú z našej empirickej skúsenosti, a či sú produktom
svojbytnej myšlienkovej aktivity. Predel neprebieha medzi prírodou,
vedou a technikou na jednej a umením na druhej strane. Laboratóriá,
knižnice a ateliéry sa navzájom dopĺňajú. Idey však skutočnosť
netvoria. Zlatý čas renesancie a osvietenstva, z ktorého potom 18.
a naň nadväzujúce 19. storočie začali murovaťkontúry politicky a
inak obytnej stavby pre všetkých, nezahatali nápor masového bytia a
narastajúcich požiadaviek pod mienených industrializáciou. 20.
storočie tejto ekonomickej, sociálnej, národnostnej a inej
rozrôz-nenosti prepožičalo zbytočne bojový výraz. Obeťou oboch
svetových vojen sa stali všetci. Moderna" neuniesla ťarchu svojich
vlastných blýskavých ideálo v. Či nám to umožní práve sa otvárajúce
21. storočie, ťažko povedať. Nateraz je pozorovateľný iba
vzrastajúci individualizmus, uzatváranie sa do vlastnej ulity. Nie
kolektívne, vedome a nahlas, ale potichu a húževnato pracujeme na
svojom vlastnom pro filovaní. Ideológia a mobilizujúce avantgardné
programy stratili svoju niekdajšiu príťažlivosť. Namiesto
niekdajších vertikálnych väzieb (pohľad hore) dnes prevládajú väzby
číro horizontálne (poh ad okolo seba). Kľúčovým faktorom sa stali
masové komunikačné médiá. Obraz nahradil slovo. Šport nadobudol
približne tú mobilizujúcu úlohu, akú kedysi zaujímali náboženstvá,
politika a kultúra. Stratu tradičnej funkcie a významu preukazuje
aj súčasn é umenie.