Úvod do filozofie výchovy
Knihu kúpite v
1 e-shope
od
7,10 €
Gorila.sk
7,10 €
Skladom
(dodanie do 14 dní)
Krátky popis
Pri analýze postupov v procesoch výchovy a vzdelávania, čiže pri
formovaní osobnosti človeka, je nutné v prvom rade uvažovať o
pozícii a mieste človeka – jednotlivca i ľudstva ako celku vo svete
a živote vôbec. Uvažovať nad skutočným zmyslom života, života
každého človeka, podmienkami, súvislosťami a dôsledkami rozdielov
medzi jednotlivými kultúrami a civilizáciami, rasami a nachádzať
metódy ako existujúce rozdiely odstraňovať v záujme života a
perspektív ľudstva vôbec. Je to úloha poznávania celkového vývoja
Zeme a živých organizmov v jej prostredí, podmienenosti a
spojitosti ľudskej existencie s prírodným prostredím. Na druhej
strane je potrebné poznávať ideové usmerňovanie ľudí vplyvom
jednotlivých náboženstiev, filozofických prístupov alebo
uplatňovaných ideológií a zároveň poznávať ich hodnoty, súvislosti
i postupy uplatnenia v nadväznosti na trvalé uplatňovanie,
existenciu, rozvoj a vplyv na život človeka i ľudí ako celku. Ďalej
sa vyskytuje potreba poznávania úlohy a významu vzdelania,
vzdelanosti a gramotnosti vo vývoji ľudskej spoločnosti,
presadzovaní noriem múdrosti vzhľadom na potrebnú akulturáciu
ľudského života postupne zbavovaného útlaku, zneužívania človeka
človekom, vojen, chorôb, nedôstojného života mnohých jednotlivcov i
medziľudských vzťahov. Práve múdrosť je spojená s filozofiou, teda
láskou k múdrosti (filar – milovať, sofia - múdrosť) ako k
podstatnej hodnote života a riešenia jeho problémov, otázok i
ťažkostí. Veď práve múdrosť v minulosti dokázala, dokazuje i v
súčasnosti a bude dokazovať i v budúcnosti schopnosť prispievať k
dynamike života, kultúre a šťastiu človeka, oslave všetkého, čo
robí človeka šťastným a spokojným. Je len na škodu životného
vnímania, že mnohokrát v dejinách, ale aj v súčasnosti, hrubá sila,
dogmatizmus, úzky skupinový záujem, egoizmus a hlúposť zvíťazili
nad múdrosťou s dôsledkom zničenia mnohých materiálnych a
duchovných hodnôt, vrátane hodnôt najvyšších, čiže ľudských
životov. Niet ušľachtilejšej idey a myšlienky ako je myšlienka
života, šťastia a spokojnosti i bezpečnosti človeka. K takémuto
chápaniu životných hodnôt je potrebné viesť a usmerňovať všetkých
ľudí prostredníctvom výchovy a vzdelávania, od detského veku až do
dospelosti. V tomto úsilí sa vzájomne stretávajú filozofia a
pedagogika, dve spoločenskovedné disciplíny, v spojení ktorých bola
vytvorená filozofia výchovy ako hraničná vedná disciplína s úlohou
hľadať a riešiť otázky výchovy a vzdelávania v mene života, v mene
budúcnosti a v mene skutočnej humanity v procesoch rozvoja človeka
a ľudstva.