Vráťme Nitru do našich dejín
Knihu kúpite v
1 e-shope
od
1,90 €
Panta Rhei
1,90 €
Skladom
(dodanie do 3 dní)
Krátky popis
Autor Marián Tkáč vo svojom spise uvažuje o historickom postavení
mesta Nitry a jej veľkom význame pre dejiny slovenského národa.
Považuje ju za kontinuálne trvalé centrum slovenského duchovného,
hospodárskeho, politického a štátneho života. Úryvok z prvej
kapitoly Kontinuita dejín [...] Chýba nám vlastná, nespochybniteľná
niť našich dejín. Pevný bod, miesto, okolo ktorého či v ktorom sa
odohrávali. Je taký bod? Je ním zrejme Nitra... Nekriticky
zotrvávame predovšetkým pri anachronizme „Veľká Morava“, ktorým nám
iní pomenovali obdobie rokov 833 – 907, teda len zhruba tri
štvrtiny inak veľmi úspešného storočia, v ktorom sa Sloveni/Slováci
na čele so svojimi panovníkmi správali ako suveréni strednej
Európy. Zavedenie tohto pomenovania Čechmi, pričom na českej strane
v poslednom čase už bez prívlastku „Veľká“ (Morava), treba zo
slovenského hľadiska považovať za exonymum, ktoré sme nekriticky
prebrali, zotrvávame pri ňom, dali sme si ho dokonca do preambuly
ústavy. Toto pomenovanie sa stalo mýtom takým zažitým, že žiadať o
jeho zanechanie a nahradenie výstižnejším pomenovaním, bližším k
pravde, môže sa zdať „bláznovstvom“. Veď celý svet doteraz hovorí –
alebo, pravdaže, skôr nehovorí nič alebo len okrajovo – o približne
sedemdesiatich štyroch rokoch ako o „Veľkej Morave“ či
„Veľkomoravskej ríši“. A naši západní susedia ponúkajú svetu aj
takýto opis dejov, ktoré sa vtedy diali: „Moravský princ Rostislav
požiadal Byzanciu o misionárov, aby jeho ľud učili kresťanstvo.
Dvaja misionári, Cyril a Metod, priniesli ľudu do Česka a na Moravu
abecedu zvanú cyrilika.“5 Pravdu má Pavel Dvořák: „Dejiny... stoja
na tenkom ľade, sú plné dohadov a domnienok, v mnohých prípadoch
podobných onej stokrát opakovanej lži, ktorá sa časom stáva
pravdou.“ Dokážeme toto „bláznovstvo“, ktoré je však základným
východiskom pre poslovenčenie našich dejín, a teda aj prítomnosti a
budúcnosti – zniesť zo sveta? Dokážeme v záujme pravdy prepísať,
zrekonštruovať naše dejiny, vymeniť učebnice dejepisu, nakrútiť
dokumentárne filmy, dať do povedomia sebe i svetu skutočne
slovenský pohľad na slovenské dejiny? Dokážeme kriticky hodnotiť,
ale apriori neodhadzovať všetky závery vzácnych slovenských
prvohistorikov tak, ako to robia všetci okolo nás? „Dotýkať sa
ustálených pojmov, revidovať už všeobecne prijaté tézy znamená
vystaviť sa riziku tvrdej, dakedy až nepríčetnej reakcie zo strany
určitej časti vedeckej obce.“7 Je po tom a pri tom všetkom
(učebnice, už dosť zakorenená tradícia, dokonca aj preambula ústavy
s „Veľkou Moravou“) vôbec možný radikálny obrat vo výklade našich
dejín? Nuž, je priam nevyhnutný, ak sa chceme vymaniť z vyslovene
českého výkladu našich dejín. „Kým české dejiny sú viac-menej jeden
nepretržitý príbeh, naše dejiny, to je niekoľko príbehov dokopy.“8
Keďže pre mnohých sú už všetky cudzie pomenovania našich
historických reálií – exonymá – raz a navždy dané, prebrané a
akceptované, bude to vyžadovať odvahu oprášiť či nanovo zaviesť a
používať endonymá, názvy vlastné, ktoré si dáme my. Bude nám
chýbať, ako obyčajne, odvaha? Alebo sa nezľakneme a pustíme sa do
zápasu o vlastný výklad našich dejín? O poriadok v našej
historickej terminológii? Úryvok zo záveru knihy Ak Slovensko a
Slováci sú subjektom dejín, ak sú subjektom dejín Uhorska, ak majú
právo na vlastný výklad dejín, treba začať poriadkom v
terminológii. Pomenujme Pribinovu dŕžavu na oboch stranách rieky
Moravy napríklad ako Nitravu a dŕžavu z čias kráľa Svätopluka
napríklad ako Veľkú Nitravu (jeho ríša bola veľká a vládol jej z
Nitry). Lebo tu, v tomto bode, je východisko všetkých ostatných
slovensko-českých diskusií či sporov, lebo tu je „gruntovný“ – ako
by povedal Vladimír Mináč – uzol čechoslovakizmu: v samom názve
„Veľká Morava“. Nie, nenárokujem si, nemám ambíciu niečo určovať.
Nanajvýš navrhovať a o návrhoch diskutovať.