Výchova mimo vyučovania
Knihu kúpite v
1 e-shope
od
17,58 €
Panta Rhei
17,58 €
Skladom
(dodanie do 3 dní)
Krátky popis
Výchova mimo vyučovania - Riadenie edukačného procesu v školských
zariadeniach (2023) je vysokoškolská učebnica určená študentom na
pedagogických fakultách, študentom učiteľských smerov a aprobácií,
vychovávateľom, cvičným pedagógom, metodikom, účastníkom a učiteľom
profesijného rozvoja a širokej verejnosti. Učebnica ponúka
alternatívu výchovno-vzdelávacej práce vo výchove mimo vyučovania,
ktorá reflektuje aktuálnu legislatívu, pedagogickú dokumentáciu a
trendy v oblasti výchovy a vzdelávania. Publikácia je výsledkom
dlhodobej pedagogickej, výskumnej a publikačnej činnosti autorky v
uvedenej oblasti pedagogických vied. Zámerom publikácie je
prezentovať sumarizujúce a aktualizované informácie z oblasti
legislatívy, metodických usmernení, pedagogickej dokumentácie a
riadenia výchovno-vzdelávacieho procesu vo vzťahu k školskému
výchovno-vzdelávaciemu zariadeniu – školskému klubu detí. Veríme,
že publikácia bude inšpiratívnou a mobilizujúcou k presadzovaniu
inovácií a zmien, ktoré sú v oblasti práce s deťmi a mládežou v
školských výchovno-vzdelávacích zariadeniach nevyhnuté. Učebnica je
interaktívna a má päť kapitol, v rámci ktorých autorka venuje
pozornosť teoretickým a koncepčným východiskám pre výchovu mimo
vyučovania. Diskutované sú časté legislatívne zmeny vo vzťahu k
školským výchovno-vzdelávacím zariadeniam, s úzkym zameraním na
školský klub detí i problematika riadenia a organizácie
výchovno-vzdelávacej práce v školskom klube detí. Ďalšia časť
učebnice je venovaná obsahovej dimenzii výchovy mimo vyučovania,
ktorú reprezentujú tematické oblasti výchovy. Čitateľom autorka
ponúka deskripciu súčasne platných i nových tematických oblastí
výchovy, definovaných v štátnych výchovných programoch.
Prezentované sú rôzne pohľady na riadenie výchovno-vzdelávacieho
procesu v školskom klube detí – ako plánovať, realizovať i
vyhodnocovať výchovno-vzdelávací proces. Téma hodnotenia a
sebahodnotenia dieťaťa vo výchove mimo vyučovania a problematika
odmeňovania a chválenia vo výchovno-vzdelávacom procese, je
spracovaná optikou modernej pedagogiky a rešpektujúcej výchovy.
Záver učebnice je venovaný modernému ponímaniu školských klubov
detí a apelu na nutnosť reflektovania záujmov a potrieb súčasných
detí, pretože sú generáciou, ktorá sa narodila a žije v diametrálne
odlišnom svete ako ich rodičia či pedagógovia. Z posudku
recenzenta: Interaktívnosť učebnice autorka dosiahla implikovaním
QR kódov, prostredníctvom ktorých sú dokumenty, na ktoré sa autorka
v učebnici odvoláva čitateľom rýchlo dostupné. Pozitívum učebnice
je aj to, že na začiatku každej kapitoly je stručný prehľad
kľúčových informácií, ktoré kapitola obsahuje, čím sa v relatívne
rozsiahlej práci významne uľahčí orientácia čitateľa v texte a
práve táto skutočnosť umožňuje používať kapitoly ako samostatné
celky bez toho, aby sa obsah atomizoval do niekoľkých dielov
publikácie. Čo je ešte potrebné vyzdvihnúť sú zadania a úlohy na
konci každej kapitoly. Autorka k ich koncipovaniu pristupovala s
deklarovaným zámerom rozvíjať kompetencie študentov príslušného
študijného programu. Zadanie a úlohy sú orientované na rozvoj
analytického a kritického myslenia študentov a na rozvíjanie ich
spôsobilosti prepájať teóriu s praxou. (Prof. PaedDr. Štefan
Porubský, PhD.)