Acta Philosophica Tyrnaviensia 16 - Kolektív autorov
Knihu kúpite v
1 e-shope
od
5,70 €
Panta Rhei
5,70 €
Skladom
(dodanie do 3 dní)
Krátky popis
Predkladaných sedmoro štúdií upriamuje pozornost na skúmanie
dejinných aspektov filozofie ako terapeutického prostriedku.
Uvažovat o filozofii ako terapii nie je celkom obvyklé. A to ani
medzi filozofmi, ani v podstatne terapeutickejších vodách ludského
snaženia. Je to možno preto, že pre cast filozofov je filozofické
skúmanie skôr riešením teoretických a osobnostne nezatažených
problémov (ako sú pravda, dobro a krása, vecné a od psychicna ci
subjektivity nezávislé zákonitosti univerza), prípadne – pre inú
cast priaznivcov lásky k múdrosti – je filozofia spätá najmä s
hodnotami, etikou a mravným konaním uplatnovaným v tak
individuálnom, ako i spolocenskom správaní. Uvažovanie o
terapeutickom ponímaní filozofie akoby evokovalo v ušiach filozofov
tažko akceptovatelný fakt, že filozofia má co do cinenia i s
problémami, ktoré niektorý filozof vníma ako svoje osobné,
prípadne, že filozofi samotní sú potenciálnymi adeptmi
terapeutického intervenovania. Nedôvera k takto stanovenému
problému však nepochádza len zo strany filozofov. Práve naopak.
Rovnako dotknutí sa pri úvahe o terapeutickom úcinku filozofie môžu
cítit psychológovia, psychoterapeuti ci iní liecitelia telesných ci
psychických, ba i sociálnych neduhov cloveka a pri tomto pocite
budú (nie neoprávnene) poukazovat na zväcša teoretický a
metodologicky nezviazaný rámec filozofického bádania voci ich
metódou a výcvikom nesmierne prepracovanému a znacne kontrolovanému
úsiliu. Napriek tomu, a ci práve preto, sme si ako predmet nášho
skúmania zvolili práve prebádanie terapeutických aspektov a
kompetencií filozofie ako osobitého prístupu cloveka k svetu i sebe
samému. Nazdávame sa totiž, že každá nevyriešená otázka (a
filozofická par excellence) je clovekom vnímaná ako problém, ktorý,
pokial je subjektívne vnímaný ako vážny (existenciálne,
axiologicky, epistemicky, teologicky...), si vyžaduje od subjektu
jeho zodpovedanie. Absencia uspokojivej odpovede zväcša pôsobí na
cloveka neurotizujúco a i preto hladanie odpovedí a riešenia
pálcivých existenciálnych otázok plní tak trochu aj funkciu
terapeutickej intervencie. V tomto najširšom slova zmysle možno
preto všetko filozofické skúmanie chápat najmä ako antický ideál
starostlivosti o dušu, ci hladanie zmyslu, poznávanie seba samého a
svojho miesta vo svete. Takéto chápanie filozofie ako terapie je
stredobodom filozofického skúmania už oddávna. Možno sa s ním
stretnút pri zrode antického filozofovania, ked napr. Sokrates
považuje celé filozofické úsilie práve za formovanie a staranie sa
o seba samého – epimeleisthai sauton – staranie sa o svoje
záležitosti. Ale nielen Sokrates ci Platón, títo psychagogicky
orientovaní myslitelia, ale i rímski stoici vyzdvihujúci pokoj duše
a vyrovnanost, ci epikurejci hladajúci blaženost v hedoné ci
apatheii a ataraxii sú dôkazom toho, že život je plný utrpení a
problémov, ktoré má filozof riešit správnym filozofickým životným
postojom. Téma zdravého a správneho životného postoja
charakteristic