Ako rozvíjať porozumenie textu u žiaka - Peter Gavora,Kolektív autorov
Knihu kúpite v
2 e-shopoch
od
5,12 €
Gorila.sk
5,12 €
Skladom
(odoslanie ihneď)
Panta Rhei
5,23 €
Skladom
(odoslanie ihneď)
Krátky popis
Táto knižka je určená učiteľom, ďalším odborníkom i ostatnej
verejnosti, ktorá sa zaujíma o problematiku porozumenia textu u
žiaka. Porozumenie textu, hlavne učebného textu, je dôležitou
podmienkou "vstupu" žiaka do učiva. Učenie sa nie je zmyslu plné a
nie je ani efektívne, keď v ňom chýba porozumenie. Žiaľ, pohľad do
učební základných škôl nám ukazuje, že žiaci sa často naučia učivo
naspamäť bez hlbšieho porozumenia a potom ho viacmenej mechanicky
reprodukujú. Má to všetky znaky neefektívn eho učenia sa, pretože
takto naučené učivo sa zle spája s iným učivom, žiak nechápe
súvislosti ani aplikačné možnosti učiva a rýchlo ho zabúda. Nielen
to. Vzniká uňho predstava, že učenie sa je akási formálna činnosť,
založená na princípe rýchlo sa naučiť, získať známku a potom rýchlo
zabudnúť. Čítanie s porozumením však nie je len nástrojom
osvojovania si učiva, ale aj základom chápania sveta. Bez
porozumenia žije človek v nevedomosti, je nesamostatný, možno ním
ľahšie manipulovať. Porozumen ie textov (školských i mimoškolských)
hrá mimoriadnu úlohu vo vývine dieťaťa. Keďže text prináša nové
informácie, núti ho myslieť, uvažovať, formuje jeho hodnoty a
ovplyvňuje postoje k svetu. Čítanie a porozumenie textu nie je však
len otázkou učeni a sa žiaka a jeho interakcie s učiteľom. Žiakovu
kompetenciu porozumieť text ovplyvňujú rodiča a iní dospelí, azda i
priatelia a rovesníci. V tej či onej miere obsahom textu dieťa
vstupuje do interakcie s inými ľuďmi, hovorí o prečítanom, hodnotí
ho. Čítanie teda nie je len individuálny akt, ale aj sociálna
činnosť. Knižku, ktorú máte pred sebou, napísali pracovníci Katedry
pedagogiky Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave,
ktorí majú skúsenosti ako učitelia i ako výskumníci čí tania a
učenia sa z textu. V tejto knižke odovzdávajú čitateľom svoje
poznanie. Impulzom, ktorý ich viedol k napísaniu tejto knihy, boli
okrem iného slabé výkony žiakov v medzinárodných štúdiách
čitateľskej gramotnosti PIRLS a PISA. Azda táto knižka osvetlí
záujemcom, čo je podstata čítania, porozumenia textu a gramotnosti
a ako možno tieto zručnosti a schopnosti rozvíjať u žiaka v škole i
v rodine. Kniha má pomerne priamočiaru štruktúru výkladu. Začína sa
charakterizovaním predmetu čítania t extu. Potom nasledujú
kapitoly, ktoré sa venujú základom čítania, porozumeniu textu a
jeho rozvíjaniu, ako aj rozvoju kritického myslenia na základe
čítania textu. Osobitná kapitola je venovaná vysvetleniu
konštruktivistickej koncepcie vyučovania. Ke ďže dôležitou
podmienkou rozvoja gramotnosti je motivácia čítať, venujeme jej
samostatnú kapitolu. Posledná kapitola posledná pozíciou, nie
významom sa zaoberá podporou čítania v rodine. Autori Obsah Úvod 1
Text, učebný text, učebnica (Mária M ihálechová) 2 Žiaci začínajú
čítať (Jolana Manniová) 3 Čo sa skrýva pod porozumením textu (Peter
Gavora) 4 Ako viesť žiakov k porozumeniu textu (Peter Gavora) 5
Rozvíjame kritické myslenie pri čítaní (Jolana Manniová) 6
Konštruktivistický prístup vo vyučovaní ako možnosť rozvoja
myslenia a porozumenia textu (Renáta Tóthová) 7 Ako motivovať
žiakov k čítaniu a porozumeniu textu (Peter Gavora) 8 Čítanie v
rodine a s rodinou ako na to? (Viola Tamášová) Literatúra