Básne 2011
Knihu kúpite v
1 e-shope
od
5,23 €
Panta Rhei
5,23 €
Skladom
(odoslanie ihneď)
Krátky popis
Tretí ročník literárnej súťaže Básne 2011 Asseco Solutions V súťaži
poézie organizovanej občianským združením literarnyklub.sk sa v
roku 2011 zúčastnilo 152 autorov. Pri hodnotení sme medzi súťažnými
príspevkami našli veľa začiatočníckych a slabých pokusov o poéziu,
ktoré sme nemohli odmeniť inak, iba známkou 0. Aj preto bola práca
porotcov v prvom kole takým ťažkým čítaním, možno až depresívnym,
lebo nízka úroveň prevládala. Ale do druhého kola postúpili
najlepší autori, z ktorých sa už vyberalo ľahšie, lebo poskytovali
lepší obraz tejto súťaže. Boli tam už príspevky na úrovni, aká sa
vyskytuje bežne v rubrikách uverejňujúcich poéziu v literárnych
časopisoch. Pravda, špička sa aj tu vyberala ťažko. Traja
porotcovia nemali vždy jednotné názory, každý hodnotiteľ je
poplatný predovšetkým svojmu umeleckému vkusu, čo v hodnotení
poézie je zvlášť markantné. Pri číselnom hodnotení nám však vyšlo
číslo 66, na ktorom sme sa mohli dohodnúť bez väčších problémov.
Znamenalo najlepší príspevok. To bol víťaz. V hodnotení troch
porotcov tento príspevok dostal dohromady 9 bodov. Úlohou predsedu
poroty zostalo potom iba určiť poradie príspevkov, ktoré dostali po
8 bodov (traja) alebo 7 bodov (štyria) i 6 bodov (dvaja). Poradie
10 najlepších môže byť publikované v zborníku.Traja porotcovia -
Ján Milčák, Marián Andričík a ja - sme boli v telefonickom spojení,
takže výsledok je prejavom ich dohody. S hodnotením poézie bývajú
problémy aj preto, lebo sa ťažko zisťuje a určuje jej hodnota.
Ľahšie by to išlo, keby intenzita literárneho zážitku bola
objektívne merateľná. Hodnotitelia sa musia sústrediť na vlastný
zážitok, ťažko merateľný, príde tu na rad kvalifikovaný odhad. Tri
výsledky sa potom porovnajú. Subjektivita je rozhodujúca pri
vnímaní poézie, a teda aj pri jej hodnotení. Našťastie, očareniu
sme všetci otvorení. Poézia si vyžaduje byľku čarovania, takú tú
zázračnú zelinku, ktorá otvára tajné priestory. Básne, ktoré
súťažili, sú citlivé, vnímavé, súčasné, aj zodpovedné, ale iba
zriedka prekročili zakázané pásmo obyčajného života. Pravda, musíme
byť vďační autorom, že na záznam svojho žitia používajú poéziu, že
majú takú potrebu, možno poslanie, aby vydali svedectvo, aký je
súčasný svet vo vnútri človeka. V súťaži sú básne ľúbostné,
poznávajúce – chystajúce definíciu toho, čo tu vidia; je tu aj
postava „chlapca v čiernej vetrovke“, ktorý sa chce v živote
orientovať. Je tu aj dievča, ktoré sleduje štádiá svojho otca,
ktorými odchádza zo života, a čo po ňom zostáva. Sú citové krízy a
zmätky, obraz prírody (dva roháče, ktoré sa zrejme pária a jeden
padne na zem), je tu svetlo, lístie stromov, víno, životná pozícia
žien a mužov, náboženské motívy ako kladná opozícia svetu, je tu aj
záznam chladnúceho manželstva. To všetko vyjadrené zväčša vo voľnom
verši, ktorý je často neistý, ale sú tu aj dobre rýmované verše. A
sú tu aj pekné obrazy ozajstnej presnej poézie ako „keď sa prach
vyzúval“. Alebo metaforické vyjadrenie psychickej situácie „otváraš
oči, opäť ich obliekaš do ťažkých šiat tváre, ktoré nikdy nezahalia
dosť“. Je tam aj pekné dievčenské gesto „Plávala, jednou rukou
odháňala kvapky z tela“. Tieto miesta vo veršoch si veľmi vážim,
vidím, že (niektorí) mladí autori vedia vytvoriť, nájsť v sebe
veľký obraz hodný vyjadrení, aké nachádzame u veľkých básnikov.
Poézia je bezbranný zápas so svetom, má slabé zbrane, holé ruky,
ale veľkú, hlbokú dušu. Ján Buzássy, predseda poroty 3. ročníka