Dejepis 5 - Pátrame po minulosti - Kratochvíl Viliam,Miroslav Daniš
Knihu kúpite v
1 e-shope
od
8,82 €
Panta Rhei
8,82 €
Skladom
(odoslanie ihneď)
Krátky popis
Dejepis vytvára a formuje historické vedomie žiakov. Učí ich
kriticky pracovať s informáciami a vedie ich k tomu, aby pochopili
minulosť aj prítomnosť Slovenska v kontexte svetových dejín,
spoločenských tém a bezprostredného životného priestoru žiakov.
Dejepis 5 – Pátrame po minulosti je učebnica dejepisu pre 5. ročník
ZŠ. Je rozdelená na štyri časti: Pamäť okolo nás, Do minulosti,
Človek a priestor, Človek a komunikácia. Pátrame po minulosti je
výkladovo-pracovný typ učebníc. Uvádza žiakov vekuprimeraným
spôsobom do sveta histórie a dejepisu. Žiaci by mali aj jej
prostredníctvom pochopiť ich dôležitosť. Autori sa snažili prebudiť
záujem a rozvinúť pozitívny vzťah žiakov k histórii aj dejepisu.
Dôraz nie je kladený na znalosť historicko-politických faktov, ale
na rozvoj a vyjadrovanie predstáv o histórii, ktorá má oveľa širší
rozmer (spoločenský, etický, estetický, psychologický…). Učebnica
využíva tematické vyučovanie, čím pripravuje žiakov na zvládnutie
geneticko-chronologického a synchrónneho vyučovania svetových a
slovenských dejín v 6. až 9. ročníku ZŠ. Svojím špecifickým
charakterom umožňuje učiteľovi pri príprave na vyučovanie vychádzať
z individuálnych predpokladov a požiadaviek žiakov a z ich rodinnej
histórie, z histórie regiónu. Učebnica je rozdelená na tematické
dvojstrany predstavené krátkym cieľom učiva. Párna strana obsahuje
výkladové texty, ktoré sú napísané ako námety na ďalšiu diskusiu.
Sú rozdelené na časti oddelené podnadpismi, aby boli ľahšie
vnímateľné. Nepárna strana obsahuje pracovné aktivity v rubrike Na
stope, kde žiaci nájdu rôznorodé pramene a systém úloh Pátrame. Na
okrajoch strán sú umiestnené motivačné, vedomostné a pracovné
rubriky: Do slovníčka, Rozlišujeme, usporadúvame, opakujeme,
opakovacia dvojstrana Pohľad späť. Nositeľom učebného obsahu sú i
bohato zastúpené obrázky, reprodukcie, grafy a mapy. Ich popisky i
ony samy motivujú žiaka k ďalšej činnosti. Špeciálnou dvojstranou
je tzv. Metóda, v ktorej si žiaci sami vytvárajú napr. časovú
priamku alebo rodokmeň. Odporúčané MŠVV a Š SR.