Desať najväčších omylov antikapitalistov
Knihu kúpite v
3 e-shopoch
od
9,50 €
Panta Rhei
18,91 €
Skladom
(odoslanie ihneď)
Knihyprekazdeho.sk
9,50 €
Skladom
(dodanie do 3 dní)
Panta Rhei
13,99 €
Skladom
(dodanie do 3 dní)
Krátky popis
Rainer Zitelmann skúma desať najčastejších výhrad voči kapitalizmu:
kapitalizmus vedie k hladu a chudobe, rastúcej nerovnosti,
zbytočnej spotrebe, ničeniu životného prostredia, zmene klímy a k
vojnám. Kritici tvrdia, že tento systém uprednostňuje zisk pred
ľudskosťou, vytvára dominantné monopoly a podkopáva demokraciu.
Zitelmann postupne skúma každý z týchto argumentov a odhaľuje
kritické chyby, ktoré ich vyvracajú. Na každé obvinenie ponúka
protiargumenty a využíva množstvo historických dôkazov a faktov,
ktoré otvárajú oči a dokazujú, že to nie je kapitalizmus, ktorý
zlyhal, ale storočie antikapitalistických experimentov. Druhá časť
knihy sa zaoberá vnímaním kapitalizmu v Európe, USA, Latinskej
Amerike a Ázii a vychádza z prieskumu verejnej mienky, ktorý si
špeciálne objednala spoločnosť Ipsos MORI v dvadsiatichšiestich
krajinách. Jeho výsledky sa v tejto knihe zverejňujú po prvý raz.
Ukážka 1.Kapitalizmus je zodpovedný za hlad a chudobu Kapitalizmu
sa často kladie za vinu, že na svete sú hlad a chudoba. Čo si o tom
myslíte? Podiel svetovej populácie žijúcej v chudobe sa za posledné
dekády znížil, zvýšil alebo nezmenil? V roku 2016 sa v prieskume
medzi 26 000 respondentmi z 24 krajín zisťovalo, aký je ich názor
na absolútnu chudobu počas ostatných 20 rokov. Iba 13 percent z
nich verilo, že sa miera chudoby znížila. Naopak, až 70 percent
bolo presvedčených, že sa zvýšila. Takéto chybné vnímanie bolo
zvlášť výrazné v priemyselných krajinách. Napríklad v Nemecku iba
osem percent respondentov verilo, že sa podiel ľudí žijúcich v
absolútnej chudobe vo svete znížil. Štúdia z dielne spoločnosti
Ipsos MORI viedla v roku 2017 k podobným záverom. V súlade s tým
iba 11 percent nemeckých respondentov bolo presvedčených, že vo
svetovom meradle sa absolútna chudoba znížila, pričom v Číne si to
myslelo 49 percent opýtaných. Absolútna chudoba sa definuje pomocou
nákladov na kôš základných tovarov a služieb. Každý, kto nedokáže
získať tento kôš tovarov, sa považuje za chudobného v „absolútnom“
vyjadrení. Pred vznikom kapitalizmu žila väčšina ľudí vo svete v
extrémnej chudobe. V roku 1820 žilo v absolútnej chudobe asi 90
percent svetovej populácie. Dnes je to menej ako 10 percent. A čo
je najpozoruhodnejšie, po konci komunizmu v Číne a iných krajinách
v posledných desaťročiach pokles chudoby nabral také tempo, ako v
žiadnej predchádzajúcej ére ľudských dejín. V roku 1981 bola
absolútna miera chudoby 42,7 percenta. Do konca tisícročia klesla
na 27,8 percenta a po roku 2021 sa dostala pod 10 percent. Dôležitý
je práve trend, ktorý trvá desaťročia. Je pravda, že v protiklade s
pôvodnými očakávaniami Svetovej banky, ktorá tieto údaje zbiera, v
posledných pár rokoch chudoba vzrástla. Stalo sa tak však najmä v
súvislosti s následkami globálnej pandémie Covid-19, keďže sa
situácia zhoršila v krajinách, kde už bola chudoba relatívne veľká.
Aj ďalšie dlhodobé trendy poskytujú dôvod na povzbudenie. Napríklad
počet pracujúcich detí na svete významne klesol z 246 miliónov v
roku 2000 na 160 miliónov po dvadsiatich rokoch. Pokles nastal
napriek skutočnosti, že svetová populácia v rovnakom období
narástla zo 6,1 miliardy na 7,8 miliardy ľudí. Ak chceme porozumieť
problematike chudoby, musíme sa pozrieť do dejín. Mnoho ľudí verí,
že kapitalizmus je základnou príčinou svetovej chudoby a hladu.
Majú úplne nerealistický obraz o predkapitalistickej ére. Johan
Norberg, ktorý napísal knihu Progress (Pokrok), bol v mladosti
antikapitalistom. Priznáva, že nikdy nerozmýšľal o tom, ako ľudia
žili pred priemyselnou revolúciou. „Skôr som o tom rozmýšľal ako o
dnešnej exkurzii na vidiek.“ Popredná nemecká ľavicové politička
Sahra Wagenknechtová v knihe Die Selbstgerechten (Pokrytecký)
uvádza, že ľudia pred kapitalizmom bezpochyby žili v odriekaní,
avšak tieto podmienky oslavuje za to, že prispeli k „oveľa
pokojnejšiemu, k prírode vrúcnejšiemu životu, integrovanému do
súdržných spoločenstiev“, čo bolo v porovnaní s kapitalizmom
„pozitívne idylické“. Vo svojej známej štúdii o postavení
robotníckej triedy v Anglicku Fridrich Engels opisoval pracovné
podmienky raného kapitalizmu najdrastickejšími výrazmi a maľoval
idylický obraz domácich pracovníkov pred tým, ako práca so strojmi
a kapitalizmus prišli ruka v ruke zničiť tento prekrásny život:
„Týmto spôsobom mali robotníci celkom príjemnú existenciu, viedli
statočný a pokojný život v najväčšej zbožnosti a počestnosti a ich
materiálne postavenie bolo tiež omnoho lepšie ako postavenie ich
potomkov, nemuseli sa prepracovávať, nerobili viac, ako sa im
chcelo, a jednako si zarobili na to, čo potrebovali, mali dosť času
na zdravú prácu vo svojej záhrade alebo na poli, na prácu, ktorá
sama osebe bola zotavením, a mohli sa okrem toho ešte zúčastňovať
na rôznych zábavách a hrách svojich susedov, a všetky tieto hry s
kolkami, s loptami atď. prispeli k udržaniu zdravia a posilneniu
tela. Boli väčšinou silní, dobre stavaní ľudia, ktorí sa vo svojej
telesnej konštrukcii ničím nelíšili od svojich roľníckych susedov.
Ich deti vyrastali na voľnom, vidieckom vzduchu a ak svojim rodičom
pri práci pomáhali, stávalo sa to iba tu a tam a o osem alebo
dvanásťhodinovom dennom pracovnom čase nemohlo byť ani reči.“
Engels pokračuje: „Boli to ‚vážení‘ ľudia a dobrí otcovia rodín,
žili mravne, lebo nemali príležitosť žiť nemravne, keďže v
blízkosti neboli krčmy ani verejné domy a pretože hostinský, ku
ktorému si tu a tam zašli uhasiť smäd, bol sám ‚vážený‘ muž a
väčšinou aj veľkonájomca, ktorý si potrpel na dobré pivo, prísny
poriadok a včasnú záverečnú hodinu. Deti si nechávali po celý deň
doma a vychovávali ich k poslušnosti a bohabojnosti...“ Mladí ľudia
podľa Englesa „vyrastali spolu v idylickej prostote a dôvernosti až
do sobáša“. Jedinú Englesovu negatívnu poznámku nájdeme v
pokračovaní: „boli duševne mŕtvi, venovali sa iba svojim
malicherným, súkromným záujmom, svojim krosnám a svojej záhradka a
nevedeli nič o mohutnom hnutí, ktoré hýbalo svetom. Cítili sa
príjemne vo svojom pokojnom skleníkovom živote a nikdy by sa neboli
bez priemyselnej revolúcie dostali z tohto, síce veľmi romantického
a pohodlného, ale jednako len človeka nedôstojného života.“ Obraz,
aký majú mnohí ľudia o živote v predkapitalistických časoch, sa
takýmito romantizovanými zobrazeniami zmenil na nepoznanie. Pozrime
sa teda objektívnejšie na predkapitalistickú dobu v rokoch a
storočiach pred rokom 1820. Chudobu v žiadnom prípade nespôsobil
kapitalizmus. Existovala dlhý čas a tisícročia formovala ľudské
životy. Chudoba nemá príčiny – prosperita má. Známy francúzsky
historik Fernand Braudel napísal jednu zo všeobecne uznávaných prác
o spoločenských dejinách od 15. do 18. storočia: Civilisation
matérielle, économie et capitalisme (XVe-XVIIIe siecles)
(Materiálna civilizácia, ekonómia a kapitalizmus, 15.–18. storočie,
v anglickom vydaní: Civilization and Capitalism, 15th-18th Century,
Vol. I: The Structures of Everyday Life). V knihe uvádza, že
dokonca aj v relatívne bohatej Európe existovali neustále
hospodárske poklesy a hlad. Výnosy z obilnín boli také úbohé, že
dve po sebe idúce zlé úrody spôsobili katastrofu.11 Aj v takom
privilegovanom Francúzsku bolo v 17. storočí 11 veľkých hladomorov
a 16 v nasledujúcom. Braudel podotýka, že tieto čísla sú
pravdepodobne ešte príliš optimistické. V podobnej situácii boli
všetky európske krajiny. Napríklad v Nemecku mestá a štáty neustále
ničil hlad, jeden hladomor striedal druhý. Mnoho ľudí verí, že k
hladu a chudobe viedla industrializácia a urbanizácia. Braudel
píše, že ľudia na vidieku niekedy zažívali ešte väčšie utrpenie:
„Roľníci žili v stave závislosti od obchodníkov, miest a šľachty,
pričom vlastné zásoby takmer nemali. V prípade hladomoru nemali
žiadne iné riešenie, ako odísť do mesta, kde sa zhromaždili na
uliciach a žobrali... Mestá sa čoskoro museli brániť voči takýmto
pravidelným nájazdom, pričom nešlo čisto o žobrákov z okolia, ale o
armády chudobných často z očividne vzdialených oblastí.“ , Ak by
podmienky v mestách boli vo všeobecnosti horšie ako na vidieku,
nehrnuli by sa do nich milióny ľudí. Nemecký historik ekonómie
Werner Plumpe píše: „To, čo vytvorilo proletariát, nebol
rozvíjajúci sa obchod ani priemysel. Vznikol samostatne v dôsledku
rozsiahlej a väčšinou vidieckej nezamestnanosti... V skutočnosti
industrializácia pomohla veľkému počtu ľudí uniknúť nízkej
štrukturálnej zamestnanosti a chudobe a prežiť vo forme pracovnej
sily... Môžeme pripustiť, že kapitalizmus išiel v ústrety
chudobnému obyvateľstvu, ktoré doslova nemalo čo stratiť, ale mohlo
veľa získať.“ To sa, samozrejme, vzťahovalo len na ľudí, ktorí si
našli zamestnanie v mestách a boli schopní pracovať. K ostatným bol
osud krutý. V Paríži vždy dávali chorých a invalidov do nemocníc. Z
tých, čo boli schopní pracovať, vytvárali dvojice a zapájali ich do
tvrdej, odpornej a nekonečnej driny pri čistení mestskej
kanalizácie. Najväčším problémom mnohých krajín bol hlad. Vo Fínsku
bol veľký hladomor v rokoch 1696 až 1697. Podľa odhadov zomrela
štvrtina až tretina obyvateľstva. Aj v západnej Európe ľudia žili v
neľudských podmienkach. V roku 1662 burgundskí kurfirsti hlásili
kráľovi: „Vo vašej provincii tohtoročný hladomor zničil viac ako
desaťtisíc rodín a tretinu obyvateľov, vrátane tých z dobrých
miest, donútil jesť divoké rastliny.“ Kronikár dodáva, že „niektorí
jedli ľudské mäso“. Ľudská strava pozostávala z ovsenej a iných
kaší a chleba z podradnej múky, ktorý sa piekol raz za jeden alebo
dva mesiace, pričom bol takmer vždy plesnivý a taký tvrdý, že v
niektorých oblastiach sa musel sekať sekerou. Väčšina ľudí, vrátane
tých v meste, musela prežiť s denným príjmom 2 000 kalórií, z čoho
sacharidy tvorili výrazne viac ako 60-percentný podiel. Typické
stravovanie prestavovalo celoživotné jedenie chleba, ešte viac
chleba a kaše. Spotreba chleba bola výrazne vysoká medzi vidieckym
obyvateľstvom a u najnižšej vrstvy robotníckej triedy. Podľa
Legranda d’Aussy v roku 1782 jedával francúzsky robotník alebo
roľník 1,4 kg chleba denne, avšak „tí, čo mali k dispozícii iné
jedlo, takéto množstvo nekonzumovali“. Ľudia v tých časoch boli
zhrbení a nízki. Ľudské telo sa v dejinách prispôsobilo
neadekvátnemu kalorickému príjmu. Angus Deaton v knihe The Great
Escape (Veľkolepý únik) písal: „Malí robotníci 18. storočia boli
dôsledne chytení v nutričnej pasci. Nemohli veľa zarábať, keďže
boli fyzicky slabí a zároveň nemohli dostatočne jesť, keďže bez
práce nemali peniaze na kúpu potravín.“Niektorí ľudia fantazírujú o
harmonických predkapitalistických podmienkach, kde bol oveľa
pomalší život, avšak toto spomalenie existovalo najmä v dôsledku
fyzickej slabosti spôsobenej stálou podvýživou. Odhaduje sa, že
pred dvesto rokmi nebolo asi 20 percent obyvateľov Anglicka alebo
Francúzska vôbec schopných pracovať. „Nanajvýš mali dostatok
energie na zopár hodín pomalej chôdze denne, čo väčšinu z nich
odsúdilo na život žobrákov.“ V roku 1754 jeden anglický autor
napísal: „Súc vzdialení bohatstvu, francúzski roľníci nemajú ani
nevyhnutnú obživu, je to druh ľudí, ktorí začne upadať pred
štyridsiatkou... U francúzskych robotníkov už len ich vonkajší
vzhľad dokazuje chátranie ich tiel.“ V iných európskych krajinách
bola situácia podobná. Braudel uvádza: „Toto sú potom fakty, ktoré
vyústia do vytvorenia biologického ancien régime, o ktorom
diskutujeme: počet úmrtí sa približne rovná počtu narodení,
existuje vysoká úmrtnosť detí, hladomor, chronická podvýživa a
hrozivé epidémie.“ V niektorých desaťročiach dokonca zomrelo viac
ľudí ako sa narodilo. Majetok ľudí sa obmedzil na zopár základných
vecí, čo možno vidieť na súdobých obrazoch: niekoľko stoličiek,
lavička a sud slúžiaci ako stôl. A tak, ako ľudia žili, tak aj
zomierali. Jedna správa z Paríža hovorí, že mŕtvych zašili do
plátenných vriec, vhodili do hrobu chudoby v Clamarte – mimo
hlavného mesta, a potom ich posypali nehaseným vápnom. Pohrebná
procesia chudobného obsahovala „od blata ušpineného kňaza, zvon a
kríž“. Takejto rozlúčke predchádzali neopísateľné podmienky v
chudobinci, kde pre päť - šesťtisíc chorých ľudí bolo k dispozícii
iba 1 200 postelí, takže „novo prijatý je uložený medzi
umierajúceho a nejakú mŕtvolu“. Podrobným opisom skutočného života
ľudí som chcel ukázať, čo znamená, keď 90 percent svetovej
populácie žije v extrémnej chudobe. A v iných častiach sveta ľudia
žili ešte v horších podmienkach ako v západnej Európe.