Ecce Homo - Michal Čerešník
Knihu kúpite v
2 e-shopoch
od
4,65 €
Panta Rhei
4,75 €
Skladom
(odoslanie ihneď)
Gorila.sk
4,65 €
Skladom
(dodanie do 14 dní)
Krátky popis
Keď sme sa lúčili s deväťnástym storočím, spolu s ním sme sa lúčili
so spoločnosťou, ktorá nepotrebovala psychológiu. Spoločenský
poriadok bol založený na blízkom vzťahu, vzťahu medzi manželkou a
manželom viazanom náboženskými normami, vzťahu medzi matkou a
dieťaťom bez príchute nutnosti odchodu do zamestnania, vzťahu medzi
výrobkom a jeho tvorcom (väčšinou mužom), vzťahu medzi kupujúcim a
predávajúcim, vzťahu medzi faganmi na ulici a ľuďmi kričiacimi z
okna na nich a pod. Jednoducho, pár desaťročí späť do minulosti, na
ktoré si možno spomínajú naši praprarodičia, boli vzťahy medzi
ľuďmi bližšie a aj keď sa ľudia možno sami dobre nepoznali (aspoň v
zmysle súčasnej už zažitej psychologickej terminológie a zamerania
na seba), nemáme poznatky o tom, že by (vypukle) trpeli niečím
(nedostatkom či nadbytkom), na riešenie čoho by musel existovať
odborník/odborníčka. Časy sa však zmenili a v spoločnosti sa začali
diať veľké zmeny, ktoré museli mať dôsledky aj pre konkrétneho
človeka. Postupne sa do popredia záujmu dostali
hospodársko-ekonomické záležitosti, ktoré „človeka pracujúceho“
nutne vytŕhali z bezpečia blízkych vzťahov známych svojou
kompenzačnou silou. Človek ostával relatívne dlho sám a ako sa
hovorí, začala mu vysychať miecha. Dokonca sa dostal pod paľbu
imperatívov, ktoré mu nakazovali, aby sa zameriaval predovšetkým na
seba, svoje potreby a aby si ich napĺňal produktmi, ktoré mu
ponúkal stále sa rozrastajúci trh. Od 20. rokov 20. storočia, s
nástupom smutných džezových melódií, sa v spoločnostiach
euro-amerického charakteru začal výrazným spôsobom udomácňovať
individualizmus spojený s osamelosťou človeka a vpádom
psychopatologických diagnóz do zdravotných záznamov vtedajších
ľudí. Súčasne so zvyšujúcim sa počtom neriešených psychických
problémov sa, najmä v Spojených štátoch amerických, zvyšuje počet
terapeutických škôl a súkromných terapeutických praxí. Pozícia
psychológa (takmer výlučne muža, nutne pátrajúceho po tom, čo tomu
človeku je) sa v tomto období upevňuje a odpovedá tak na
spoločenskú objednávku tohto povolania. Stále menej ľudia o sebe
samom komunikujú s ostatnými, stále menej sa cítia istí vo svojich
rolách, ktoré sa rýchlo menia. Sú stále menej zakorenení a stále
menej si uvedomujú, kým vlastne sú. Vlastná identita je výrazným
spôsobom relativizovaná vplyvom spoločenských vplyvov a očakávaní.
Súčasná sociológia začína nad týmto smerovaním zalamovať rukami a
hrozí sa stavu, ktorý nazýva anómia. Preto sa nemôžeme diviť tomu,
že ak stretneme človeka, ktorý má v sebe pretlak emócií daný
negatívnou životnou skúsenosťou a začne jasne a zrozumiteľne
hovoriť o svojich problémoch bez ohľadu na to, či sa to hodí alebo
nie, stojíme v úžase nad jeho odvahou a schopnosťou sebaodhalenia a
priam ho začíname považovať za novodobého hrdinu. Nechcem
bagatelizovať ani hyperbolizovať situáciu spoločnosti a situáciu
človeka. Verím tomu, že úcta a slzy nie sú devalvovanými hodnotami,
ktoré sa z času na čas objavia, aby nám pripomenuli, že potreba
poznávať iných ľudí takých, akí naozaj sú, je nám prirodzená.
Vyjadrujem presvedčenie, že spoločnosť (teda my, ľudia) nezabudne
pri revízii svojich hodnôt na odosobnenie sa od odosobnenia a
dôrazom na vzťahy (v sociológii nazývanom tiež sociálny kapitál) sa
pripodobní psychológii (a psychodiagnostike) v tom najéterickejšom
okamihu, kedy psychológovia/psychologičky zostúpili z piedestálu
odborno-statusovej nadradenosti a začali s ľuďmi spolupracovať (v
zmysle humanisticko-transcendentálnej tradície) na spoločnom cieli,
ktorý sa nazýva dôvera.