Excentrická univerzita - Stanislav Rakús
Knihu kúpite v
1 e-shope
od
5,00 €
Panta Rhei
5,00 €
Skladom
(dodanie do 3 dní)
Krátky popis
Román situovaný do akademického prostredia s tragikomickým koncom.
Románová kompozícia Stanislava Rakúsa Excentrická univerzita
nadväzuje na jeho predchádzajúce prózy Temporálne poznámky (1993) a
Nenapísaný román (2004). Svojím poetologickým uchopením – sujet
rozprávania a počúvania, text v texte, román v románe, zrkadlová
kompozícia, personálna narácia, dôraz na detail, analytický princíp
– vytvára spolu s účinkovaním niektorých, zväčša vedľajších postáv
s predchádzajúcimi prózami žánrový útvar voľnej trilógie. Platí to
i napriek tomu, že na rozdiel od Temporálnych poznámok a
Nenapísaného románu, situovaných do normalizačného obdobia, siaha
fabulárny čas Excentrickej univerzity až do päťdesiatych rokov
minulého storočia. Rozprávačský systém Excentrickej univerzity
vychádza z optiky vekovo staršieho, dvadsaťdeväťročného,
intelektuálne a recesne disponovaného, invenčného poslucháča
vysokej školy, ktorý pred univerzitným štúdiom prešiel rozličnými
zamestnaniami a životnými skúsenosťami (práca v rozhlase,
vyučovanie na strednej škole, základná vojenská služba) a s
nadhľadom a ambíciou vytvoriť román mapuje svojím sujetovým
rozprávaním pomery na excentricky ležiacej univerzite v jej
ťažkých, rozličnými deformáciami poznačených časoch. Táto situácia
sa skryto konfrontuje s geniálnymi výkonmi ruskej literatúry 19.
storočia, ktorá je predmetom vyučovania. Tonalita prózy je
groteskná, ironická, no i láskavo humorná. Tento rozmer podporuje
aj to, čo by sa dalo nazvať radosťou z rozprávania. V románe sa
uplatňuje poetika rámca, ktorý však nelikviduje ústrednú príbehovú
líniu. Napriek tomu, že próza má voči svojim dvom predchádzajúcim
častiam už spomínaný trilogický a kontinuitný charakter, ide v nej
o originálnu a autonómnu textovú situáciu, založenú na spájaní
vysokého s nízkym, fiktívneho s metafiktívnym, arteficiálneho s
empirickým. V tomto dosahu má aj slovo „excentrickosť“ ambivalentný
charakter. Koordináciou hovoriaceho a textového rozprávača vzniká
dobre čitateľný a zároveň náročný románový celok. Próza sa síce
orientuje na zvrátenosť doby, z ktorej vychádza, zároveň však má
nadčasovú intenciu. Je to tak i preto, že jej predmetom je popri
iných látkových okruhoch sféra filológie, umeleckej literatúry,
ľudskej tvorivosti a jej opaku, ale aj konfrontácia povrchnosti,
pôžitkárstva a obmedzenosti s duchovnou hĺbkou a prenikavou, na
okraj vytláčanou intelektuálnou kvalitou.