Generácia Všeslávia
Knihu kúpite v
3 e-shopoch
od
17,67 €
Panta Rhei
18,05 €
Skladom
(odoslanie ihneď)
Knihyprekazdeho.sk
18,05 €
Skladom
(dodanie do 3 dní)
Gorila.sk
17,67 €
Skladom
(dodanie do 14 dní)
Krátky popis
Práca po novom vymedzuje miesto a význam generácie Všeslávie (P. J.
Šafárika, J. Kollára, F, Palackého a K. Kuzmányho) pri formovaní
národného povedomia na Slovensku spolu s všeslovanskou myšlienkou a
vývoj názorov na slovensko-českú spolupatričnosť, koexistenciu a
problémy, ktoré ich sprevádzali. Vychádza z poznatkov a analýzy
sociálno-politických, ideovo-teoretických, literárnohistorických ,
literárnovedných, historických kultúrnych a iných poznatkov na
pozadí európskych myšlienkových teoretických prúdov a udalosti
doby. Usiluje o filozofické zovšeobecnenie so zreteľom na vplyv
nemeckej klasickej filozofie na mysliteľov generácie Všeslávie,
zvlášť filozofie J. G. Herdera. Genéza udalosti a ideových prúdov s
protirečivými tendenciami na pozadí filozofie dejín umožňuje nové
zistenia a roviny hodnotenia. Koncepčný prístup k hodnoteniu
generácie Všeslávie je odmietnutím koncepcií, ktoré boli do našich
teoretických predstáv implantované neorganicky cudzími teoretikmi a
predstavami, bez rešpektovania charakteristických slovenských
špecifík, ktoré reprezentovali politické záujmy vládnucich
väčšinových národov, s ktorými Slovensko zdieľalo spoločné
súštatie. Bez objektívne pravdivého osvojenia si myšlienkového
dedičstva našej minulosti, kultúry, života, politických zápasov a
diania, existujúce spoločenské vedomie ako dejinotvorný subjekt
národa zostáva iba chudobným vedomím existujúcej prítomnosti. S
vedomím, ktoré nespočíva svojimi koreňmi hlboko v minulosti, nemá
osvojenú dejinnú skúsenosť a ponaučenia, možno ľahko manipulovať,
alebo ho dokonca i stratiť. Je to však strata i dejinotvornej
schopnosti a činnosti tohto subjektu ako formy a spôsobu národnej
existencie. Budúcnosť, nech by bola akokoľvek lákavá, perspektívna
a krajšia, za takých podmienok sa aj so svojimi ideálmi, cieľmi a
predsavzatiami vzďaľuje a rozplýva. Osvojovanie si dedičstva nie je
nikdy ukončeným procesom. Jeho úroveň a objektivita zodpovedá
úrovni kultúrnej vyspelosti národa i dobe, v ktorej i po ktorú sa
skúma z najrozličnejších hľadísk v rozmanitých spoločenských a
kultúrnych pomeroch i súvislostiach. Možno hovoriť o dedičstve
národa a o dedičstve ľudského rodu, ktoré obsahuje najvýznamnejšie
hodnoty vytvorené všetkými národmi v minulosti. V dejinách sa
dedičstvo obohacuje, modifikuje, transformuje a s narastajúcou
diferenciáciou zjednocuje, ale súčasne sa zbavuje toho, čo sa
prežilo, prestalo byť hodnotou a stratilo význam. Slovensko s
ohľadom na zložitú existenciu svojej národnej suverenity aj napriek
už pomerne značnému množstvu publikácií a prác zaoberajúcich sa
myšlienkovým dedičstvom, je v porovnaní s ostatnými národmi ešte
len na začiatku osvojovania si, a tým vlastne i seba ako formy
vedomej existencie čiže dejinotvorného subjektu národa. Osvojovanie
si je súčasne i rozvíjanie a kultivovanie tohto subjektu, čo má v
prípade Slovenska o to väčší význam, že ešte v roku 1918 pri vzniku
buržoáznej republiky bol v neutešenom stave. Z celkového počtu 3862
škôl na území Slovenska bolo len 344 slovenských z toho 233
jednotriednych, ale ani jediná stredná. Z 30 000 štátnych
zamestnancov bolo len 2000 Slovákov a zo 400 osôb venujúcich sa
humanitnej oblasti nebolo ani 20 Slovákov. Ešte hrozivejšia bola
skutočnosť, že zo 644 učiteľov Slovákov (respektíve hlásiacich sa
za Slovákov) bolo len 36 na stredných školách, kým ostatní iba na
základných. Z nich však pri kvalifikačných skúškach najmä zo
slovenčiny obstálo len 19 (v uvedenom počte nie je zahrnuté
duchovenstvo). Taká bola v roku 1918 na Slovensku skutočnosť, ako
dôsledok bezohľadnej maďarizácie. Slovenský národ však za výdatnej
pomoci bratského českého národa začal novú kapitolu svojho úsilia o
národnú suverenitu i v osvojovaní si svojho národného dedičstva.
Našťastie neporovnateľne bohatšieho než by sa dalo usudzovať len
podľa uvedenej štatistiky. Z obsahu diela: I. GENERÁCIA IDEY
VŠESLOVANSKEJ VZÁJOMNOSTI II. SOCIÁLNO-POLITICKÉ PODMIENKY
UTVÁRANIA VŠESLOVANSKEJ MYŠLIENKY A SLOVENSKÉHO POVEDOMIA III.
IDEOVO-TEORETIGKÉ ZÁZEMIE UTVÁRANIA GENERÁCIE VŠESLÁVIE IV.
FILOZOFICKÉ ROZVINUTIE IDEOVO -TEORETICKÝCH A KULTÚRNO-ESTETICKÝCH
PODNETOV V DOBOVÝCH SOCIÁLNO-POLITICKÝCH PODMIENKACH GENERÁCIOU
VŠESLÁVIE V. GENERÁCIA VŠESLÁVIE V SLOVANSKO-ČESKO-SLOVENSKOM HNUTÍ