Škola slovenského ornamentu
Knihu kúpite v
2 e-shopoch
od
8,37 €
Gorila.sk
8,37 €
Skladom
(odoslanie ihneď)
Panta Rhei
9,21 €
Skladom
(dodanie do 3 dní)
Krátky popis
„Cvičením ornamentálnej výzdoby dosahuje sa zušľachťovanie ducha a
srdca mládeže. Činnou prácou nedáme zahynúť našej ornamentálnej
výzdobe, vedome jej vypadnúť ani z programu školy, ale budeme dbať
na to, aby sa z pokolenia na pokolenie zachovala. Práca musí byť
výplodom duše a srdca. Kto chce spoznať samobytnú slovenskú
ornamentiku, musí navštíviť i najposlednejšiu chalúpku, tam nájde
pravé, slovenské ornamentálne dekorácie a podoby, presvedčí sa ...o
našom svojskom ľudovom umení, o tejto obdivuhodnej stránke
slovenskej kultúry a o našej duchovnej schopnost " Štefan
L.Kostelníček Slovenský ľudový ornament prešieľ dlhým vývojom od
svojich prvopočiatkov do dnešných dní. Vďaka naším predkom sa nám
zachoval takmer na celom území dnešného Slovenska, Karpatských hôr
a Karpatskej kotliny. Ornament, používaní pri zdobení šiat a ich
doplnkov, chát a domov, výrobkov dennej potreby a zbraní, plnil
súčasne viacero funkcií. Traduje sa, že hlavným účelom ornamentov
používaných na šatách našich predkov nebolo len zdobenie odevu, ale
bola to hlavne ich ochranná funkcia. Ochraňovali človeka pred
všetkými možnými formami zla a negatívnych vonkajších vplyvov.
Umiestnenie týchto ornamentov nebolo náhodné, ale boli umiestnené
cielene na tých miestach odevu, kde sa odhaľovalo ľudské telo - kde
vychádzalo spod šiat. Na hlave to bola vyšívaná šatka, čepiec alebo
ozdobený klobúk, prilba ... Okolo krku to bol vyšívaný golier
chrániaci predovšetkým krčnú tepnu. Na zápästiach to boli vyšívané
rukávniky a manžety, alebo okolo pásu vyšívané a tkané opasky.
Ďalej to boli kožúšky, mužské košele, ženské blúzky, šaty a sukne,
uteráky, obrusy, ručníky a rôzne iné doplnky. V týchto,
najčastejšie vyšívaných ornamentoch, sú zakomponované
staroslovienske symboly, ktoré plnia ako už bolo spomínané ochrannú
funkciu. Okrem symbolov sú súčasťou ornamentu rôzne geometrické,
rastlinné, zvieracie, predmetné a figurálne prvky, ktoré sa začali
objavovať vo väčšej miere s príchodom kresťanstva a postupne
prevažovali nad uvedenými staroslovienskými symbolmi, nazývanými
neskoršie aj ako geometrické a merbné ornamenty alebo vzory.
Prevahu rastlinných motívov pozorujeme hlavne v nížinách a v
oblastiach so silným vplyvom kresťanstva. Naopak v horských
dolinách a kotlinách Karpatských hôr sa podarilo uchovať v
ornamentálnej tvorbe tieto vyššie spomenuté staroslovienske
symboly. Ide napríklad o tieto oblasti: Rajecká dolina (Čičmany),
Tatranská kotlina (Važec), Poľana (Detva, Hriňová), Horehronie,
Novohrad, Podkarpatská Rus, ...