Kristológia z filozofického pohľadu - Ján Letz
Knihu kúpite v
2 e-shopoch
od
11,16 €
Panta Rhei
11,40 €
Skladom
(odoslanie ihneď)
Gorila.sk
11,16 €
Skladom
(dodanie do 14 dní)
Krátky popis
Toto dielo predstavuje ambiciózny pokus autora o tvorbu takého
konceptu kristológie, ktorý je vytváraný prednostne z filozofického
hľadiska, a to osobitne z pohľadu jeho konceptu
experienciálno-vývojovej, stvoriteľsko-vývojovej a kenotickej
filozofie, ktorého základy položil vo viacerých svojich
predchádzajúcich prácach. Filozofický prístup tu neredukuje na
jednoduchý metodologický nástroj pre teologické myslenie, ale ho
poníma ako autonómne východisko i ako nenahraditeľný horizont
porozumenia skúmaného problému. V tomto diele teda predovšetkým ide
o jeho osobitý náčrt filozofickej kristológie. Potreba tvorby
takéhoto konceptu vzišla z jeho stretnutí prírodovedca a filozofa a
v neposlednom rade i z jeho stretnutí veriaceho kresťana so
skutočnosťou Krista. Z nich vystupovala čoraz zjavnejšie idea
univerzálneho Krista, ktorá presahovala náboženské a teologické
podanie a nástojčivo sa dožadovala vedeckého a filozofického
uchopenia a odôvodnenia. Po spätnom obhliadnutí autor dospel k
poznaniu, že celé jeho filozofické i vedecké úsilie bolo od samého
začiatku v tých najzákladnejších intenciách uvedomeným a stále
narastajúcim hľadaním a poznávaním Krista, ako aj jeho dialógom s
Kristom viery. Po mnohých rokoch nahliadol, že všetko jeho
doterajšie myšlienkové úsilie, pokiaľ bolo poctivé, v čoraz
explicitnejšej podobe konvergovalo ku Kristovi. S týmto zámerom
autor už začiatkom osemdesiatych rokov minulého storočia napísal z
problematiky kristológie niekoľko prvých náčrtov. Odvtedy mu išlo
predovšetkým o takú kristológiu, ktorá vychádza z evolučnej
paradigmy myslenia. Pritom nesledoval len rešpektovanie základného
evolučného rámca vzťahujúceho sa na vesmír a na ľudstvo ako celok,
ako to vidíme napríklad u P. Teilharda de Chardin a i., ale aj o
rozvinutie vývojového chápania každého ľudského jedinca ako
osobnosti. Preto v diele kladie veľký dôraz na jedinečnosť
vývojovej a kenotickej ontogenézy konkrétneho človeka, osobitne
však Ježiša Krista. Vo svojom koncepte kristológie reintepretuje
zúžené chápanie Krista na základe božsko-ľudskej prirodzenosti a,
vychádzajúc z teórie multidimenzionálnosti a všedimenzionálnosti
Boha ako absolútnej Lásky, dospieva k záveru, že aj Kristovi je
vlastná multidimenzionálna prirodzenosť, v ktorej osobitne
vystupuje pre nás do popredia jeho božská a ľudská prirodzenosť.
Takto porozumený Kristus patrí svojím implicitným základom všetkým
autentickým náboženstvám, hoci si to nemusia vždy uvedomovať, no
osobitne a zjavne patrí kresťanskému náboženstvu, z ktorého
vzišiel. Presahuje však všetky tieto náboženstvá, je teda aj
transnáboženský a má tendenciu sa stať – jedným svojím pólom –
nadnáboženským. V Kristovi a skrze Krista sa bude postupne v
dejinách ľudstva prekonávať dualizmus sekulárneho a profánneho.
Praktickým cieľom predkladaného diela je prehĺbenie a hlbšie
zdôvodnenie kristocentrickej a teocentrickej spirituality v ich
jednote a hľadanie spoločného základu pre ľudský étos. Univerzálny
Kristus porozumený v tejto spiritualite sa v plnšej miere a
presvedčivosti ako doteraz môže stať zjednocujúcim základom i dušou
pre všetko opravdivé ľudské poznanie, myslenie a konanie; teda
základom pre všetku ľudskú kultúru duchovnú i materiálnu.
Filozofia, vyvinutá až na úroveň kristovskej filozofie sa takto
stane spolu s teológiou najvyššou reflexiou pre zdôvodnenie tohto
úsilia. A univerzálny Kristus svojou implicitnou a čoraz väčšmi
explicitnou inhabitáciou vo všetkých náboženstvách sa postupne
stane jednotiacim základom i dušou náboženského ekumenizmu. Túžba
ľudstva po zjednotení v pokoji, spravodlivosti a láske nájde v ňom
svoje hlbšie zdôvodnenie a skrze neho účinnejší výraz a naplnenie.