K vybraným otázkam slobody - Ján Letz
Knihu kúpite v
1 e-shope
od
5,70 €
Panta Rhei
5,70 €
Skladom
(dodanie do 3 dní)
Krátky popis
Kolektívna monografia k sa zaoberá niektorými základnými otázky
slobody. V prvej kapitole R. Kišoňová sa zaoberá niekoľkými
vybranými charakteristikami základných slobôd a ich prioritami.
Priorita slobody predovšetkým znamená to, že prvý princíp spra
vodlivosti prisudzuje základným slobodám osobitý status. Tieto
slobody majú špecifické postavenie vzhľadom k odôvodneniam
odkazujúcim k verejnému dobru a perfekcionistickým hodnotám.
Priorita slobody implikuje v praxi, že základná sloboda môže byť ob
medzená, len pre inú základnú slobodu, no nikdy nie z dôvodu
verejného dobra alebo perfekcionistických hodnôt. V kapitole Vzťah
slobody človeka k hodnotám Štefan Šrobár približuje z rôznych
hľadísk tézu, v zmysle ktorej rozvoj a uskutočňovanie zodpov ednej
slobody zásadne závisí od správneho poznania hodnôt a od ich
hierarchického usporiadania. Hodnota sa nesmie stať predmetom
momentálneho záujmu a prospechu. Sloboda nemôže byť redukovaná na
individualistickú voľbu hodnôt, lebo takáto voľba môže ľahko viesť
do zajatia pseudohodnôt. Opravdivé hodnoty, ktoré človeka podnecujú
k zodpovednej slobode, nesmú byť len hodnoty osebe, ale musia byť
aktuálne pôsobiť v dianí doby. Majú to byť vzácne perly pre náš
život, pred ktorými nič neuprednostním e. Mali byť spoločné pre
veriacich i neveriacich. V tretej kapitole Kultúrna evolúcia a
ľudská sloboda M. Kutáš dospieva k záveru, že je možné spojiť
otázku zlučiteľnosti slobody s fyzikálnym determinizmom a
indeterminizmom, osobitne keď sa vzťahuje na človeka. Ak prijmeme
výsledky vedy ohľadom fyzikálnej determinovanosti a
indeterminovanosti dejov, prebiehajúcich v našich telách, znova
vstupuje do hry otázka našej slobody. Ukazuje sa, že nie sme
neslobodní aj napriek tomu, že sa v kultúrnej evo lúcii zúčastňuje
aj naše myslenie, posudzovanie a tvorivá aktivita. Môžeme sa totiž
pýtať, či nie je, čo sa týka slobody problémom, ak sú tieto
aktivity opísateľné na základnej úrovni pomocou fyzikálnych
zákonov. Vo štvrtej kapitole nazvanej Sloboda porozumená na báze
interpersonálnej a interpersonalitnej koaktivity, ktorá má
charakter monografickej štúdie, Ján Letz načrtáva novú teóriu
slobody na personalistickom základe. Podľa nej sloboda človeka je
iniciovaná, rozvíjaná a dovršovaná za nevyhn utnej účasti slobôd
druhých ľudí, ale predovšetkým Božej slobody, ktorá je jednak jej
transcendentálno-transcendentým horizontom a jednak pôsobí na
človeka a v človeku cez interpersonalitné koaktivity Boh človek,
človek Boh a Boh - človek. Človek ova sloboda sa teda môže
vývojovým narastaním a prehlbovaním dostávať na čoraz vyššiu
úroveň, a to tak, že je čoraz väčšmi slobodou-pre-ľudí a
slobodou-pre-spoločnosť, ako aj zodpovednou slobodou. Takýto rast v
slobode sa uskutoční natoľko, nakoľko č lovek sa stane pneumatickým
človekom a nakoľko bude aj v spoločnosti účinná pneumatická
komunitárnosť. K tomu však musí prispievať aj sám človek svojou
slobodnou a hlboko angažovanou tvorivou činnosťou.