Malé domov
Knihu kúpite v
2 e-shopoch
od
9,50 €
Panta Rhei
9,50 €
Skladom
(odoslanie ihneď)
Knihyprekazdeho.sk
9,50 €
Skladom
(dodanie do 3 dní)
Krátky popis
Humoristické poviedky aprozaické miniatúry, vktorých sa
mieša irónia, skepsa, smútok igrotesknosť. Druhé vydanie
knihy je ilustrované kresbami vynikajúceho slovenského maliara
Mareka Ormandíka, ktoré znásobuje ajedinečne dokresľuje
charakter Keratovej tvorby. Ústrednou témou zbierky poviedok Laca
Keratu Malé domov je hľadanie dobrého človeka. Spisovateľ, herec,
divadelný a rozhlasový režisér Laco Kerata v nej so sebe vlastnou
dávkou irónie a sarkazmu vychádza zo všeobecne rozšíreného
presvedčenia, či skôr ľudovo prijatej premisy, že tým príslovečným
dobrým človekom je každý z nás. S tou výnimkou, že o tých druhých
si to už nikto z nás nemyslí. Z tohto bodu, z tejto ideovej
základne, sa ako nite zo zamotaného klbka odvíjajú všetky Keratove
smutno smiešne príbehy. V krátkych textoch zahrnutých do zbierky
Malé domov sa stratégia znázorňovania obyčajnosti a obyčajného
človeka celkom logicky prejavuje v istej familiarizácii sveta.
Kerata svoje poviedky zaľudňuje známymi bytosťami: susedmi z
paneláku, predavačkami, poštármi, kolegami z práce, otcami,
matkami, milencami, dcérami a synmi. Na úrovni textu sa
familiarizácia sveta uskutočňuje ako prísna miniaturizácia plochy,
na ktorej dobrý človek prežíva svoj krátky obyčajný život. Je
zúžený na opakujúce sa sekvencie, ktoré sa cyklicky rozvíjajú. K
týmto dvom výrazným aspektom Keratových krátkych prozaických
textov, ktoré sú so sebou vnútorne úzko prepojené, treba pridať
ešte tretí aspekt, ktorý ich dopĺňa a završuje univerzalizáciu
sveta. Svet Keratových postáv je totiž výrazne štandardizovaný.
Všetky postavy žijú obyčajné životy v obyčajných mestách, ani nie
veľkých, ani nie malých, v prostredí známom, ničím sa nevymykajúcom
z priemeru. Hrdinovia Keratových poviedok nemajú veľa ani málo. Nie
sú to boháči ani bezdomovci, väčšina z nich, pokiaľ to nie sú
penzisti, pracuje, vykonáva nutnú pracovnú činnosť, ktorá im
zabezpečuje prostriedky na prežitie. Žijú pokojne bez väčších
vzruchov a emocionálnych výkyvov. V bežnej sivej rutine, v nudnom
opakovaní každodenných rituálov, v nemenných rozpoloženiach a
situáciách, ktoré sa však na existenciálnej úrovni často menia na
boj o život. Obyčajný život, ktorý charakterizuje dobrého človeka,
často získava v Keratových poviedkach nečakaný rozmer. Ukazuje sa,
že sivá skutočnosť každodenných zvykov a rituálov je nezriedka
oveľa fantastickejšia ako akákoľvek dobre vymyslená fikcia. Dobrí
ľudia v Keratových poviedkach riešia bežné ľudské problémy:
partnerské vzťahy, opravy v byte, kvapkajúcu toaletu, hlasných
susedov, chodia na liečenia, do práce, jazdia na motorke, píšu
listy, pijú víno, schádzajú sa a rozchádzajú. Tieto činnosti však
svojim pravidelným opakovaním nadobúdajú akýsi temný, absurdný
rozmer. Veci v mysli postáv ožívajú a poľudšťujú sa: motorka chodí
na nákupy, mačka pije víno, andulky a psy rozprávajú ľudskou rečou
a konajú ako ľudia. Zvyčajnosť v nezvyčajnosti, prehliadnuteľná
mikroudalosť v mechanizme trvalej stereotypnosti. Keratove postavy
žijú v akomsi bezčasí, či mimo času, ich životy sú chudobné na
udalosti, na podnety, zmena je v nich vítaná, ale na druhej strane
neželaná, pretože by mohla narušiť ustálený kolobeh života, cviku,
práce, režimu spánku a bdenia. Ich život je komornou mikrodrámou
bez príbehu odohrávajúcou sa za stenami bytu, hľadaním ľudskej
blízkosti, ktoré sa často končí rozčarovaním. Keratovi dobrí ľudia
sú podobne ako hrdinovia z klasickej ruskej literatúry uväznení v
paradoxoch života, prešľapujú na prázdnych miestach, hľadia do
hluchých kútov, ktoré ich postupne úplne do seba vtiahnu a ovládnu.
Neskrývajú sa za nimi však žiadne veľké ideály. Sú skromní,
pracovití, obyčajní. Na rozdiel od postáv v knihách ruských
klasikov 19. storočia Keratovi hrdinovia o svete príliš
nepremýšľajú. Dokonca ani nekonajú, a ak konajú, konajú ako
nerozumné deti, ktoré nie sú schopné posúdiť dôsledky svojich
činov. Používajú detskú logiku, majú naivné videnie sveta, ktoré je
takmer priezračné. Zdá sa, že nechápu súvislosti. Tento rozmer
postáv autor posilňuje nielen prostým opisom ich životných
peripetií, ale aj spôsobom narácie, ktorá je tvorená jednoduchými
krátkymi oznamovacími vetami. Naivnými, detskými. Postavy hovoria a
konajú ako deti, ako deti sa rodia a ako deti aj zomierajú. So
skúsenosťou, ale nevedomé, staré, ale v konečnom dôsledku úplne
detinské. Stelesňujú čistým rozumom nepostihnuteľnú absurditu
ľudských foriem existencie. Tri aspekty poetiky Laca Keratu
familiarizácia, miniaturizácia a univerzalizácia sveta, obohatené o
pocit absurdnosti, ktorý z jeho príbehov vyžaruje, by mohli
naznačovať, že Keratova próza by sa dala zaradiť k
absurdno-existenciálnemu prúdu súčasnej svetovej tvorby. Nie je to
úplne tak. Pre Keratu je neodmysliteľný humor. Kerata ním narába,
ako je to v jeho diele zvykom, mimoriadne obratne, ako vzácnym
korením ním dokresľuje a zvýrazňuje aj chuť krátkych trpkosladkých
próz v zbierke Malé domov. Humorné situácie v nich tvorí paradoxným
nahromaďovaním časových skokov, absurdných posunov v rozprávaní,
inokedy kumuláciou krátkych nesúvisiacich oznamovacích viet či
dokonalou pointou. Raz má humor v jeho prózach podobu satiry,
inokedy sarkazmu, raz vyplýva zo samotnej situácie, v ktorej sa
hrdinovia nachádzajú, inokedy z dilemy, ktorú riešia. Humor
vybuchujúci v zbierke Malé domov z absurdného podložia každodenných
situácií je bezpochyby viditeľnou stopou poetiky divadla Stoka, v
ktorom v minulosti Kerata pôsobil ako autor divadelných textov i
ako herec. Poviedky zo zbierky Malé domov sú určitým spôsobom
podobné, napriek svojmu malému rozsahu sa však vyznačujú rôznymi
formálnymi polohami a naračnými technikami. Konštrukcia týchto próz
je naozaj rôznorodá: má pôdorys básne, listu, slovnej hry,
anekdoty, alegórie, alebo nevyriešiteľnej budhistickej hádanky
koánu, či denníkových zápiskov. Kerata využíva aj osvedčené
kompozičné postupy latinskoamerickej fantastickej prózy snu vo sne,
ibaže v tomto prípade ich používa opačne, reverzne ako realitu v
realite, čím sa ešte väčšmi znásobuje absurdné podložie jeho textov
o každodennosti a životných peripetiách dobrého človeka. Hoci sú
poviedky Laca Keratu rozsahom mimoriadne kondenzované, ukrývajú
širokú paletu problémov týkajúcich sa ľudskej existencie. Keratove
postavy uviazli v pavučinách každodenného života a rezignovane
očakávajú svoj koniec. Nie sú schopné veľkých činov ani veľkých
rozhodnutí. Pasívne čakajú na zásah zvonka, uťahujú sa do ulity
stereotypu, zvyku, rutiny. Dostať sa z nej im pomáhajú iba náhody
alebo nehody. Tlak skutočnosti drví ich predstavivosť, ale oni aj
napriek tomu žijú ďalej. Kerata nám prostredníctvom príbehov o
bezmocnosti dobrého človeka vo vzťahu k životu kladie otázky o
smere nášho uvažovania o vlastnej existencii, o možnostiach jeho
zmeny alebo nevyhnutnej korekcie, sugeruje tiež potrebu aktívne
konať. V štyridsiatich hravých príbehoch zo zbierky Malé domov
hľadáme príslovečného dobrého človeka, ktorý je nám podobný, ba
dokonca dôverne známy, napriek tomu, že ho poznáme, nemôžeme si z
jeho marginálnych problémov prestať uťahovať a láskavo sa z neho
smiať. (Patrik Oriešek vrecenzii pre Slovenský rozhlas)