My a oni - Pavol Rankov
Knihu kúpite v
1 e-shope
od
5,00 €
Panta Rhei
5,00 €
Skladom
(dodanie do 3 dní)
Krátky popis
Do zbierky My a oni / Oni a my je zaradených 15 poviedok. Ich
ťažiskom je dôraz na vybudovanie silného príbehu, ktorý nepostráda
prvky tajomstva a napätia, vyznačuje sa majstrovským prepracovaním
detailov a prekvapivou, neraz až šokujúcou pointou. Spoločným
menovateľom textov je však sviežosť, čítavosť a originalita. Autor
sa pri svojej tvorbe necháva inšpirovať predovšetkým literárnou
fantastikou, hororom a psychologickou prózou. Z rozhovoru Pavla
Rankova pre denník Pravda (15.5.2001). Otázky kládla Sylvia
Pálková: Text Big Brother and The Holding Company, uverejnený v
zborníku finalistov súťaže Poviedka 2001 je iný ako rovnomenný text
zaradený do vašej pripravovanej druhej zbierky Oni a my / My a oni.
Prečo? V tejto súťaži som štyri roky neuspel. Napríklad po prvom
ročníku som garanta súťaže poprosil, aby sa pozrel, kde som vlastne
vypadol. Zistil, že som sa nedostal ani medzi najlepších 128
poviedok. Teraz som jeden z hotových textov upravil do čitateľsky
rýchlo a ľahko konzumovateľnej podoby. Porotcovia denne musia mnoho
čítať a asi im lezie na nervy, keď sú texty menej komunikatívne.
Určite potrebujú, aby bol príbeh priamočiary. Chcel som dosiahnuť,
aby po druhej vete pocítili zvedavosť, ako príbeh dopadne a
prečítali si ho až do konca. V poviedke ocenenej jednou zo štyroch
hlavných prémií opisujete príbeh dievčatka, ktorého rodičia sa
nevedia spamätať zo smrti svojho syna, vidia ho dokonca aj vo
vnukovi. Na rozdiel od vašich ostatných textov je trochu viac
reálna. Aj preto ste ju zaslali do súťaže? Možno. Som si istý, že
žiadnemu porotcovi nezišlo na um, že som to písal. Viem napríklad,
že Vlado Balla čítal moju prvú knihu, ale som si istý, že ani jemu
nezišlo na um, že by som to mohol písať ja. Mimochodom, keď už
hovoríme o Ballovi, jeden rok vyhral s takou typickou ballovčinou,
že to muselo byť každému jasné. To, samozrejme, nevadí, autor sa,
nemusí ukrývať pred porotou. Ja som to však chcel urobiť. Z vašich
textov cítiť snahu viac či menej zábavným spôsobom pred niečím
vystríhať čitateľov. Je tento zámer na začiatku písania? Nie. Na
začiatku je môj strach pred niečím. Nesnažím sa ani vystríhať
čitateľa, ale robím to tak, že keď to napíšem, tak sa toho už o
niečo menej bojím. Ako keby som to spoznal. Takže do poviedok
dostávam svoje strachy a vystríham pred abstraktnými vecami. No
nemyslím si, že by to niekomu pomohlo v konkrétnej životnej
situácii. Problémy v poviedkach nie sú až také abstraktné. Naopak,
sú z bežného života, ale zabalili ste ich do iracionálneho
prostredia a okolností. Do akej miery je pre vás dôležitý nápad a
do akej miery spracovanie témy, teda remeslo? Píšem veľmi málo. Nie
preto, že na to nemám čas, ale preto, že musím mať najskôr silnú
tému alebo námet. Moje poviedky musia obsahovať iracionálne prvky,
pretože ak by ste z nich iracionálno vyškrtli, tak tam zostanú
dve-tri vety úplne banálneho príbehu. Napríklad – muž sa nevie
vyrovnať s tým, že sa s ním rozviedla žena.