Nad slovami sv. Ignáca Brjančaninova
Knihu kúpite v
2 e-shopoch
od
13,21 €
Panta Rhei
13,21 €
Skladom
(odoslanie ihneď)
Knihyprekazdeho.sk
13,21 €
Skladom
(dodanie do 3 dní)
Krátky popis
Vidíme, že Európa dnes chce byť všetkým možným i nemožným, len
nechce byť kresťanská. A pritom prvá prijala svetlo evanjelia.
Prečo sa kresťanstvo unavuje? Prichádza mi na um nedávny prípad
príkladnej kresťanskej rodiny s piatimi dospelými deťmi, v ktorej
sa rodičia i deti veľmi angažovali a zapájali sa do života farského
spoločenstva, viedli sviatostný život, no v minulom roku všetkých 5
dospelých detí z rodiny odišlo - vraj za "iným životom", ktorý sa
im "doma neponúkal či zakazoval", ako sa svorne vyjadrili. Všetci
dnes žijú v neviazaných vzťahoch ďaleko od domova, od rodičov. Aby
kresťanstvo strácalo chuť, ponúka sa mládeži i dospelým niečo
podobné, ako sa v reštaurácii predkladá jedálny lístok hosťovi,
ktorý sa práve najedol?... Alebo sa už najedol čohosi iného v
duchovnom slova zmysle. Čosi tu nefunguje, čosi tu chýba. Generálny
guvernér vojnového Nemecka v Poľsku, Hans Frank, si počas druhej
svetovej vojny 2. marca 1940 napísal do denníka: "Keď v Poľsku
zhasli všetky svetlá, predsa ešte dve ostali - Panna Mária z
Čenstochovej a Cirkev." Lepšiu charakteristiku tejto krajiny v
jednom z najtemnejších období jej dejín by nebol vtedy vyslovil
nikto, ani politik a snáď ani spisovateľ. Ktovie, či to neboli
práve tieto dve svetlá, ktoré mu zasvietili vo chvíľach, keď už mal
niesť aj následky za svoje vojnové zločiny v Poľsku. Lebo podľa
hodnoverných správ sa pred smrťou v norimberskom väzení obrátil,
žiadal o prijatie sviatosti zmierenia a zomrel ako kajúci lotor po
pravici ukrižovaného Spasiteľa. Možno raz objektívny historik alebo
teológ napíše po rokoch, možno i po desaťročiach niečo podobné aj o
Slovensku: "Keď nastala doba najväčšieho temna v tisícstoročných
duchovných dejinách tejto krajiny a zhasli všetky svetlá, predsa tu
ešte nejaké zostali: Panna Mária na milostivých pútnických miestach
na Slovensku a Cirkev so svojimi svetlami otcov. Aj istý tropár
začína slovami: "Preslávil si sa, Kriste, Bože náš, keď si zemi
daroval otcov ako svetlá. " K takýmto otcom, ktorý ako svetlo
osvecuje aj noc našej doby, hoci pomaly akosi sadá aj na Slovensko,
patrí aj sv. Ignác Brjančaninov. Žijeme vo zvláštnej dobe, keď
napríklad človek napadnutý medveďom v Tatrách bude pomaly
potrestaný za to, že narušil "výsostné" teritórium šelmy kdesi v
prírode. Asi k tomu pomaly aj spejeme, veď aj v médiách už niekedy
z podobných správ cítiť tento tón. Lebo živočíšny človek, ktorý
žije len inštinktmi, bez Krista, bez sviatostí, pre ktorého je
dobré len to, čo je viditeľné a hmatateľné, časom si postaví aj
inštinkt ako modlu, ako zlaté teľa, a teda aj inštinktívne zviera
nad človeka. A postupne začne vytvárať a schvaľovať náležité
zákony.... Ktovie, či práve svetlo sv. Ignáca Brjančaninova
nesvietilo pre ruských kresťanov počas dlhého proticirkevného
útlaku v Sovietskom zväze. Tesne pred Októbrovou revolúciou
kresťanský filozof Berďajev napísal, že "už to viselo vo vzduchu,
už bolo cítiť všade, že ľud chce odísť od kresťanstva." A teraz v
Rusku po dlhých rokoch vidíme, že sa ku Kristovi ľud hromadne
navracia. Vidíme, akú silu majú svetlá otcov? Prepúšťajú svojím
životom a modlitbami Kristovo svetlo, prepúšťajú svetlo Božieho
kráľovstva. Veru, človek na riešenie svojich problémov často
potrebuje svetlo, ktoré nie je z tohto sveta. A toto svetlo
Kristovo prináša do dnešných dní aj kniha o. Mirona o náuke biskupa
Brjančaninova. Je to svedectvo o živote jednej omilostenej duše s
Kristom. Preto veľmi odporúčam knihu aj mládeži, ako i bohoslovcom
a rehoľníkom, lebo má dar formovať srdcia ľudí. Je ikonou
duchovného života, života Kristovho Ducha v človeku. Lebo "duchovný
život nie je o tom, že ja niečo viem, niečo mám naštudované a
robím, organizujem neviem aké veľké diela. Nie. Duchovný život je
to, že iní v nás vidia svetlo, vidia v nás život Ducha, ktorého nám
dal Boh. A ako to uvidia? No tak, že ma to svetlo preniká a že moje
človečenstvo, moja ľudskosť sa stáva teofanickou, bogojavlenskou,
zjavujúcou Kristovu tvár." (Marko Rupnik SJ, Incontro Oriente ed
Occidente nell iconografia russa). Podobne nás vedie aj o. Miron
Keruľ-Kmec svojimi duchovnými katechézami i knihou, ktorá sa práve
dostala do Vašich rúk a ktorá nám dáva aj odvahu do budúcnosti, že
hoci by sa naša doba ponorila do akejkoľvek tmy, o to silnejšie
budú žiariť svetlá otcov Cirkvi a Kristova tvár.