Nad slovami sv. Izáka Sýrskeho
Knihu kúpite v
1 e-shope
od
11,31 €
Knihyprekazdeho.sk
11,31 €
Skladom
(dodanie do 3 dní)
Krátky popis
Nadčasová duchovná múdrosť nájdená v príbehoch a poučeniach
ranokresťanských mníchov púšte vznikla pri hľadaní poznania Ježiša
Krista prostredníctvom radosti prameniacej z evanjelií, ktoré sa
stali absolútne neoddeliteľnou súčasťou ich každodenného života.
Títo mnísi s neutíchajúcou odvahou a pokorou hľadali odpovede na
najdôležitejšie otázky ľudského jestvovania vo vedomí, že sú Bohom
milovaní, čo v prípade úprimnej snahy malo za následok „lásku a
radosť, pokoj a trpezlivosť, láskavosť, dobrotu, vernosť, nežnosť a
sebaovládanie.“ Kresťanské cnosti však nie sú súčasťou iba
mníšskeho autentického života, ale sú súčasťou úsilia každého
človeka, ktorý kráča za Kristom, bez ohľadu či žije na púšti alebo
vo svete. Hľadanie harmonickej múdrosti je dnes o to aktuálnejšie,
že priamo vidíme katastrofálne dôsledky konzumného odmietania
kresťanskej askézy na súkromnej aj verejnej úrovni. Sv. Ján
Zlatoústy v homílií k evanjeliu podľa Matúša naliehavo upozorňuje,
že čítanie Svätého písma sa netýka len mníchov. Zdôrazňuje, že
práve ľudia žijúci vo svete ešte viac potrebujú čítanie Písma, aby
spoznali Ježiša Krista ako zdroj pokoja a radosti. Otcovia raného
kresťanstva považovali biblické texty za také dôležité pre život,
že spamäti ovládali nielen žalmy a evanjelia, ale aj iné knihy.
Božie Slovo takto hlboko preniklo a formovalo ich život. Sv.
Justín, filozof a mučeník, Tertulián, ale aj ďalší dosvedčujú, že
prví kresťania sa schádzali na určených miestach, aby spolu čítali
Sväté písmo. Jestvuje množstvo spôsobov, ako čítať Bibliu, ale
akýkoľvek spôsob je dobrý a užitočný len vtedy, keď v nás spôsobuje
premenu, keď nás otvára pre slobodu, zodpovednosť a lásku, teda pre
svätosť (sv. Ján Zlatoústy). Literárnej kritike patrí uznanie za
jej bádanie nad biblickým textom, ale ak chceme mať úžitok z
čítania Biblie, nemôžeme zostať na úrovni literárnej kritiky,
podobne ako pri zamyslení sa nad bytím človeka nemôžeme zostať na
úrovni fyziológie, respektíve prírodných vied. Evanjelium podľa sv.
Lukáša ozrejmuje, že Kristus „osvecuje mysle“ svojich učeníkov
vysvetľujúc im, ako treba čítať Bibliu, aby sa v nej odkrylo
všetko, čo je o ňom napísané: „A počnúc od Mojžiša a všetkých
prorokov, vykladal im, čo sa naňho v celom Písme vzťahovalo.“
Takýmto spôsobom Pán odhaľoval význam Písma a ukázal, že celá
Biblia je slovnou ikonou Ježiša Krista. A v emauzských učeníkoch to
spôsobilo zmenu – tí, ktorí boli zronení a vracali sa domov, teraz
plní nadšenia sa ponáhľajú naspäť do Jeruzalema. Teda Biblia nás
oboznamuje a zároveň spôsobuje premenu. Púštni otcovia nám ukazujú,
že k Svätému písmu nemôžeme pristupovať ako k súboru diel
jednotlivých autorov, ale je potrebné, aby sme chápali Bibliu ako
dielo jedného autora, ktorým je Svätý Duch a od ktorého pochádza aj
autorita jednotlivých ľudských (spolu)autorov. Biblické slová sú
slovami života a sú najvyššou autoritou, ktorá nás rozhodujúcim
spôsobom formuje. Sv. Gregor z Nyssy výroky prorokov a Krista
neuvádza slovami: „Izaiáš hovorí...“, alebo „Kristus hovorí...“,
ale „Izaiáš nás poučuje...“ a „Kristus nás poučuje...“ Biblia teda
nie je len voľajaké nestranné konštatovanie, ale je to skutočná a v
pravom slova zmysle najvyššia informácia, teda niečo, čo nás
zvnútra formuje – vychováva. Ústrednou myšlienkou kresťanskej
výchovy je zbožštenie človeka, ktoré neznamená zničenie človeka,
ale jeho vlastné naplnenie. Takto sa človek najdokonalejším
spôsobom stáva človekom – nie prostredníctvom identifikácie s
Bohom, ale prostredníctvom najväčšieho priblíženia sa k nemu, aké
len môže byť dané stvoreniu. Človek sa stáva človekom
prostredníctvom najhlbšieho spoločenstva s Bohom i ľuďmi. Pri
kresťanskej iniciácií zaznievajú slová sv. apoštola Pavla: „Ktorí
ste v Krista pokrstení, v Krista ste sa obliekli.“ Podobne aj
otcovia púšte, ktorí útekom do divočiny odmietli dekadentnú
spoločnosť a slobodne si zvolili vlastnú cestu k Bohu, nás
privádzajú k myšlienke, že odpovede na najdôležitejšie otázky
ľudského jestvovania spočívajú v „imitatio Christi“ – v
napodobňovaní Krista.