Mám sa...
Knihu kúpite v
2 e-shopoch
od
9,50 €
Panta Rhei
9,50 €
Skladom
(odoslanie ihneď)
Knihyprekazdeho.sk
9,50 €
Skladom
(dodanie do 3 dní)
Krátky popis
Zbierka Mám sa... je súborom krátkych humoristických čŕt i dlhších
poviedok. Laco Kerata dokáže na obmedzenej ploche rozohrať sériu
absurdných, humorne smutných a smutno humorných príbehov, vo
väčšine prípadov len náčrtov príbehov, ktorých spoločným
menovateľom je infantilný pohľad na svet rôznych bláznov a rojkov
zaskočených realitou, pričom argumentom na obhajobu ich bláznivého
konania je rovnaká bláznivosť, ako konanie samé. O KNIHE Meno Laca
Keratu, herca, režiséra, dramatika, autora dvoch básnických zbierok
a dvoch zbierok dramatických textov, sa v poslednom období spája so
žánrom poviedky, a to nielen z dôvodu porotovania" v súťaži
Poviedka, ale i vďaka vlastným poviedkovým produktom. Súčasťou
krstu Keratovej prozaickej prvotiny Mám sa... síce bolo zaspievanie
švédskej ľudovej piesne, napriek tomu Laco Kerata zostáva, aspoň
zatiaľ, viac spisovateľom než spevákom. Zbierka je súborom krátkych
čŕt i dlhších poviedok pripomínajúcich humoresky K. Földváriho, či
minipoviedky M. Vadasa, ktorými sa autor prezentuje ako skvelý
minimalista, humorista a karikaturista (v literárnom zmysle slova).
Koketujúc s týmto mini-žánrom dokáže Kerata na obmedzenej ploche
rozohrať sériu absurdných, humorne smutných a smutno humorných
príbehov, vo väčšine prípadov len náčrtov príbehov, ktorých
spoločným menovateľom je infantilný pohľad na svet rôznych bláznov
a rojkov zaskočených realitou, pričom argumentom na obhajobu ich
bláznivého konania je rovnaká bláznivosť, ako konanie samé. Mnohé
texty majú rozprávkový základ, ale aludovaním na skutočné reálie
súčasného života sa i tie rozprávky končia tak akosi po našsky.
Preto tiež alúzie na niektoré literárne žánre (bájka, rozprávka),
či ustálené jazykové postupy sparodovaných literárnych žánrov
(ženský román, historický román, kronika), majú podklad v aktuálnej
prítomnosti a sú priestorom na rozohranie príbehov prevzatých
priamo zo života" (s. 72), čo najexplicitnejšie vyjadruje posledná
poviedka opisujúca reálny stav slovenskej spoločnosti.
Humo(smutno)resky nadobúdajú ironický, miestami kritický akcent, a
to pomocou odosobneného rozprávača dohliadajúceho" na svoje
postavy, ktoré sú častokrát iba mlčiacim svedkom tejto udalosti"
(s. 14). Danej rozprávačskej výške prináleží hojne využívané
zveličenie, ktorým sa možno, bez moralizovania a násilného
poúčania, vyjadrovať ku všetkému, čo je teraz strašne moderné" (s.
100). Napriek využívaniu rozprávkových premien postáv (na obra, na
nábytok...), rozprávkových rozprávačských postupov a ich diskurzov
sa rozprávky menia na antirozprávky, alebo skôr rozprávky modernej
doby, ktorých rozprávkovosť začína zapnutím televízora.
Jednoduchosť vyrozprávaných príbehov prináša nový pohľad na svet,
ale táto jednoduchosť je i tentoraz iba zdanlivá, schopná všetko
priehľadné a jednoduché sproblematizovať. Napriek tomu kniha
prináša množstvo zábavy, najmä tej čiernohumornej. Poteší najmä
lenivejších čitateľov obľubujúcich kratšie žánre... (Miriam
Némethová, Knižná revue) O AUTOROVI Laco Kerata (1961) je autorom
viac ako dvadsiatich realizovaných divadelných a rozhlasových hier.
Knižne vydal dve zbierky poézie (Hriešny spánok, Prišiel som, videl
som), dve zbierky dramatických textov (Rádiové hry, Večera nad
mestom), tri romány (Zlý herec, Ešte som tu a zostanem, Suché roky)
a tri zbierky poviedok (Mám sa..., Malé domov, Na okraji mojej
hory). Do finále prestížnej literárnej Ceny Anasoft litera sa
dostal so svojimi knihami dvakrát. Prostredníctvom svojich poviedok
sa snažím vyjadriť ľudské vzťahy, ktoré majú nekonečne mnoho podôb.
Zároveň je v nich čosi stereotypné, pretože, keď človek nemá lásku,
jednoducho ochabuje. Nemyslím tým iba romantickú lásku. Človek
potrebuje niekoho, kto je naňho dobrý, kto ho pochopí, počúva, má o
neho záujem, to je tá najzákladnejšia potreba v našich životoch. Z
nej vychádzam. Vzťahy sú pre mňa hlavnou nosnou témou a
inšpiráciou. Laco Kerata UKÁŽKY ZKNIHY Jožo bol slušný človek
Jožo bol slušný človek a veru, ani šťastie ho neobchádzalo. Jediné,
čo na ňom nebolo v poriadku, že býval často sám v lese. V lese sa
veľakrát rozbehol a kľučkoval medzi stromami. Zakaždým to robil až
dovtedy, kým sa mu od únavy načisto nepodlamovali nohy. Jožo bol
slušný človek, tak si ho jedného dňa zavolal otec, aby sa ho
spýtal, čo to také divné v tom lese robieva. Jožo bol slušný
človek, ale otcovi, ktorý bol, mimochodom, tiež slušný človek,
odpovedať nevedel. Otec ho ďalšími otázkami netrápil, len ho
požiadal, aby sa u neho zastavil, keď mu bude môcť na tú jeho
dôležitú otázku odpovedať. Jožo už ani trochu nechcel, ale po čase
zase musel ísť do lesa. Znova sa rozbehol, kľučkoval a po krátkom
kľučkovaní, naraz, nechtiac, pred jedným stromom nezakľučkoval a v
plnej rýchlosti do toho stromu narazil hlavou. Jožo bol slušný
človek, napriek tomu náraz hlavou neprežil. Jeho otca mrzelo, že mu
Jožo pred smrťou neprezradil, prečo chodieval kľučkovať sám do
lesa. (str. 7) Hortenzia Premenil som sa na nábytok. Na nábytok
ozajstný, dobový. Zostal som stáť nemý od úžasu a doteraz mlčím,
lebo inak to nejde. Je to neskutočné, nikdy by som nebol povedal,
že existuje niečo také, môžem robiť, čo chcem, stále tu stojím a
mlčím a oni, tí ostatní, si chodia, sedia, ležia... Každý deň do
izby, kde už asi naveky stojím a mlčím, chodí slúžtička Hortenzia
utierať zo mňa prach. Mladučká a chutná Hortenzia. Ako som ju
nevinnú predtým mučil, ako som jej ubližoval. Keď sa skláňala a
stierala z mojich terajších druhov prach, chytal som ju všade a za
všetko, keď sa do výšin naťahovala, aby zotrela špinu z mlčanlivého
obrazu, ja som nemravne využíval jej bezmocnosť a využíval všetko,
čo skrývali pod sebou jej čierne šaty. Ona sa vždy za to na mňa
sťažovala, každý môj dotyk prežívala, akoby som ju načisto zneuctil
a ponížil do akejsi kategórie ľudí, čo už všetko naveky stratili.
Úbohá Hortenzia, ako som ťa ponižoval, ničil, trápil a ty jediná si
teraz so mnou, ty jediná sa ma teraz dotýkaš, ty jediná sa mnou
zaoberáš, ty jediná čosi odo mňa chceš, ty jediná si zo mňa nerobíš
len bezduchého sluhu, čo musí všetko zniesť a pretrpieť. Hortenzia,
prečo si sa nestala mojou ženou? Prečo som sa ti neodmenil za tvoju
prítomnosť aspoň tým, že by som ťa zobral niekam inam, že by si
spoznala aj iných ľudí, aj iný svet. Hortenzia, mohla si byť iná,
mohla si inak dopadnúť. Keby si predtým bola mojou, ešte viacej by
si ma teraz cítila, chápala. Hortenzia, preboha, veď ja som mohol
zostať človekom. Hortenzia drahá, koho to sem vedieš? Kto to je?
Koho si si to našla? Veď je to dieťa, chlapec, čo s ním chceš?
Chceš ho ukryť do svojej samoty? Chceš ho zavrieť pred svetom? To
je ale nápad!... Hortenzia, ty máš dieťa? Nikdy si sa nám s tým
nezdôverila. Hortenzia, prečo? Prečo si mlčala? Mohli sme ti
pomôcť, boli by sme na teba lepší, všeličo mohlo byť inak.
Nerozumiem. Chuderka, ty si sa nás bála. Bála si sa najmä mojich
úsmeškov a tej mojej radosti z tvojho poníženia. Toto nedorozumenie
ťa stálo veľa. Hortenzia, ty už dnes odchádzaš? Prečo sa zrazu tak
ponáhľaš?... Áno, chápem, aj doma je toho dosť... V poriadku,
Hortenzia... Dovidenia. A vráť sa, zajtra nemeškaj... Hortenzia,
nechala si si tu toho chlapca! Hortenzia, veď on za tmy domov
netrafí. Hortenzia, čo ak sa mu cestou niečo prihodí?... Do smrti
si to budeš vyčítať! Hortenzia!... Chlapče, čo pozeráš, nevidel si
ešte nábytok? U vás doma asi iný straší, však?... A tiež asi toľko
narieka... Chlapče, niekoho mi pripomínaš, niekomu akoby si z oka
vypadol... Tie oči, ústa a ten nos... Uši ti takisto odstávajú ako
vtedy tomu... Možno sme sa už niekde videli, niekde v inom svete
alebo storočí... Kto to už dnes vie, keď sa to všetko dá tak
pomotať. Chlapče, veď aj ja som mal takú farbu očí, ha, ha, ha,
áno, aj mne v tvojom veku oči tak iskrili... Aj ja som v detstve
škriabal klincom po laku. Často som mal z toho doma peklo... Áu,
chlapče, veď to bolí!... Prestaň, priateľ, počuješ?! Zahoď ten
klinec!... Hortenzia, kde si?! Zober preč toho chlapca!...
Hortenzia! Hortenzia! Prečo si mi to nepovedala?... Hortenzia!...
Chlapče, neškriab, prestaň, čo si to dovoľuješ?! Ty nevďačník!...
Ty lotor!... Ty odľud!... Preboha, synu, synu, na čo ti je sekera?!
(str. 33)