V mene otca - Balla
Knihu kúpite v
1 e-shope
od
5,00 €
Panta Rhei
5,00 €
Skladom
(dodanie do 3 dní)
Krátky popis
Kniha bola nominovaná na literárnu cenu Anasoft litera 2012. "Kdesi
medzi príbehy magického realizmu a smutné príbehy zo slovenskej
provincie patrí Ballova novela V mene otca. Koho nadchne, ten
zhltne pomerne útlu knižku za tri hodinky a bude si pochvaľovať,
lebo si ozaj dobre počíta." (Juraj Fellegi) "Ballov autorský
rukopis má svoje nezameniteľné, typické znaky vo všetkých jeho
knihách, a to v rovine formovania jazyka i v rovine spôsobu
stvárňovania skutočnosti. V ôsmej knihe došlo do istej miery k
zmene najmä v oblasti lexiky. O tejto Ballovej próze sa hovorí ako
o novele, alebo poviedke, ale v skutočnosti na neveľkej ploche ide
o generačný román. Motivickým základom príbehu je dom a jeho predaj
po tom, čo v ňom žili tri generácie rodiny. „Aj ja som mal kedysi
otca," ktorý mal koňa radšej ako syna. „Moji synovia nevedia byť
synmi" - uvažuje Ballov personálny rozprávač, štyridsiatnik, ktorý
charakterizuje vlastnú generáciu ako „neurotické, frustrované,
zostarnuté decká". Rozprávač líči svoj vzťah s rodičmi, zvláštny
vzťah s bratom - „záhadnou" postavou, ktorá splnila svoju úlohu
postavením domu („Postavím dom a bývanie v tom dome bude zmyslom
života!") a osobitne vzťah s manželkou, ktorá po rokoch „začala
strácať dôstojnosť i sebaovládanie", „začínalo jej šibať" a aj
preto „moje manželstvo bolo v troskách," hovorí protagonista na
svoju obranu. Nie dobré vzťahy v rodine privádzajú rozprávača k
iracionálnym úvahám i činom. Takmer celý text má tendenciu byť
výčitkami svedomia protagonistu v súvislosti so vzťahom k synom,
ubitých „atmosférou v dome, kde denne pozorovali rovnako ubitých
rodičov". Vzťah otca a jeho dvoch synov je viacnásobne zložitý:
„Roky som synov nevidel, roky sme sa nezhovárali, všetko, čo bolo,
vybledlo, zmizlo,...". Spôsob myslenia, názory, postoje - to sa v
kolobehu života človeka i generácií opakuje: „Zmysel života, ktorý
mne a mojej rodine malo poskytovať bývanie v našom dome, nikdy
neexistoval. Žili sme bez zmyslu,... ako všetci ostatní... Sami sme
si mali vytvárať zmysel, no nerobili sme to." Je to teda kniha aj o
nevyužitej možnosti slobodného rozhodovania: „Ten dom mal urobiť
všetko za vás? Mysleli ste si, že vy osobne sa nemusíte starať o
nič?" Dom je tu symbolom nielen rodiny a vzťahov, ale aj symbolom
spoločnosti: „Podstatná časť stavby sa nachádzala pod zemou, aby v
susedoch nevzbudzovala závisť, zvonku dom pôsobil skôr skromne..."
Dejiny, spoločnosť a politiku nájdeme v knihe v podtexte, zväčša
ironizujúco, v druhom pláne, ako jednu veľkú metaforu o vyhostení
človeka z rodiny, z domu, zo spoločnosti. V knihe je niekoľko
kľúčových motívov, ktoré symboliku domu umocňujú. Ide napr. o motív
klčovania stromu pod domom, v ktorom vyrástli tri generácie; dom sa
ide predávať. Ballova kniha je plná symbolov, je v nej veľa
vnútorných monológov, naturalizmu, no autor je racionálny,
netabuizuje, jeho protagonista nie je patetický, odľahčuje skoro
všetko vážne, ba možno hovoriť o akomsi drsnom sentimente napr. v
motíve umierania matky: „Konečne to bola tvár matky, ktorú v tvári
svojej matky od detstva márne hľadal." Jedna z najúchvatnejších
častí knihy je opis chorej a pomätenej ženy, jej spôsob žitia a
bezmocnosť, čo je zintenzívnené aj opisom zdevastovaného a
špinavého prostredia. Autor má zmysel pre detail i kontrast
súčasne, výborne vykresľuje prostredie a atmosféru, veľmi dlhé
priraďovacie súvetia, obsahujúce rytmus, vytvárajú obraz
bezvýchodiskovej situácie. V mene otca je próza bez rámca,
jednotlivé kapitoly sú spomienkami, minulosť a dávna minulosť sa
prelína s prítomnosťou, niekedy i budúcnosťou pomocou predstáv a
snov protagonistu. Reč postáv autor sporadicky oživil niekoľkými
maďarskými výrazmi a celý text knihy je popretkávaný výbornými
sentenciami. Balla si na vysvetlenie príbehu nevystačil s
personálnym rozprávačom, ale vytvoril dve pomocné postavy. S jednou
z nich protagonista v závere románu komunikuje takto